ZKM
'Revizor' u ZKM-u: Od karikature do zamora
Ključni problem cjeline ispunjene vrlo duhovitim minijaturama je pretjeranost, koja se kroz predstavu provlači višestruko, a čija je posljedica gledateljski umor prema kraju
Svakom vremenu potreban je dobar revizor koji će odlučno uprijeti prstom u društvene anomalije što s visina ruše temelje nesmiljeno ih gazeći. Našoj današnjici, u kojoj su Gogoljevi likovi tek duhovite umanjenice stvarnosti, taj okidač koji istjeruje ljudske mane iz zakopčanih odijela gotovo je neophodan.
Gogoljeva komedija davno je postala svojevrsna špranca za duhovito upiranje u sveprisutne ljudske i društvene anomalije. Ivan Aleksandrovič Hlestakov stiže
u mali grad kojim vladaju ljudi velikih džepova i još većih apetita.
Klasična situacija zamjene identiteta pretvara ga u revizora, što on
dobro naplati, usput razotkrivši grijehe malih ljudi u skupim odijelima.
Slovenski redatelj Jernej Lorenci uopćio je 'Revizora', pokušavši ga maknuti podalje od trivijalne doslovnosti. Tako je likove pretvorio u simbole iskrivljene do karikature, koje su glumci igrali s odmakom dodatno pojačanim izgovaranjem, a ne igranjem didaskalija. Na tragu obezličenosti bili su i kostimi Belinde Radulović, od identičnih odijela do raskošnih, no ne i 'informativnih' baroknih oprava.
Koliko god se trudio pobjeći od doslovnosti, Lorenci je na nekoliko mjesta upao u vlastitu klopku, posebice na samom kraju gdje je namagarčene aktere prvo nasadio na noge stolova, odnosno metafore Hlestakovljeve muškosti, da bi ih potom sasvim nepotrebno pretvorio u konje, odnosno konjine.
Postavivši izvođače u poziciju gledatelja, što
je pojačao smještanjem igre s ove strane zastora, anomalije društva
smjestio je u publiku, odnosno među sve nas. No nekoliko puta se
pretjerano zaigrao u prokazivanju krivca, preusmjerivši revizorov prst i
doslovce od scenske do konkretne publike, što je bilo pomalo suvišno
pojašnjavanje očitog.
Ključni problem cjeline ispunjene vrlo duhovitim minijaturama je
pretjeranost, koja se kroz predstavu provlači višestruko, a čija je
posljedica gledateljski umor prema kraju. Odlučivši na scenu prenijeti
cjelovitu dramu, bez kraćenja, Lorenci je predstavu razvukao na predugih
tri sata i ponešto, gubeći se u ponavljanju replika i usporavanju
rubnih točaka koje je time nepotrebno naglašavao.
Jan Kerekeš lik pokretača radnje Hlestakova razvio je
od zbunjenosti do hladne samosvijesti, ne uspjevši ga nametnuti scenskoj
igri te padajući u dijaloškim dijelovima. S druge strane, Vilim Matula u
ulozi upravitelja grada, Antona Antonoviča Skvoznika – Dmuhanovskog, u
potpunosti je vladao scenom, s lakoćom skačući kroz paletu emocija te ih
dodatno 'hladeći' vješto izgovorenim didaskalijama, čime je vrlo
uvjerljivo prikazao korumpiranog karijerista velikih apetita. Njegovu
suprugu Anu Andrejevnu odlično je odigrala Nina Violić koja je najdalje otišla u emocionalnu distanciranost od lika, čime je karikaturu odvela do ruba groteske.
I svi ostali glumci, Miha Bezeljek koji je u ulozi upravnika pošte bio odličan u riječi i pokretu, duhoviti, ali ne u potpunosti usklađeni Filip Nola i Robert Ugrina kao vrlo zabavno osmišljen spojeni lik Dopčinski-Bobčinski, te Sreten Mokrović, Doris Šarić-Kukuljica i Jadranka Đokić odlično su se prilagodili redateljevoj ideji karikaturalizacije likova, što je stvorilo vrlo duhovitu scensku igru. Tek je Karla Brbić bila nešto neuvjerljivija, pretjerano se naslonivši na infantilnost u građenju kćeri upravitelja grada.
Cijelu glumačku priču naglašeno stiliziranim pokretom i govorom omotao je ponajbolji Edvin Liverić u ulozi pripovjedača i Hlestakovljevog sluge Osipa, jedinih dvaju likova koji su kroz cijeli komad svjesni zamjene identiteta.
Pretrpanom scenom Branko Hojnik je vrlo dobro okarakterizirao korupciju, od darova koji vise na zidovima do klecala kao mjesta brzinskog iskupljenja i ispovjedaonice u koju je redatelj smjestio isplatu. Prelaskom iz ambijentalnosti dubrovačkih prostora, gdje je Revizor ovo ljeto doživio premijeru, u dvoranu Istra ZKM-a, gdje je početkom veljače bila zagrebačka premijera, scena nije pretjerano izgubila, tek je cjelina oštećena za pokoju referencu na Dubrovnik.
Veći dio predstave glazba Branka Rožmana bila je prikrivena, da bi pred kraj stvorila vrlo uvjerljiv auditivni nemir. 'Revizor' redatelja Jerneja Lorencija preduga je, na mjestima spora i
nepotrebno repetitivna, ali i duhovita predstava s nekoliko odličnih
glumačkih rola.
Vezane vijesti
Izdvojeno
-
Seljačka tržnica Zadarske županije slavi 11. rođendan i tim povodom najavila je program u subotu, 14. prosinca!
-
Iz zadarske Elektre stiže obavijest o privremenom prekidu u opskrbi električnom energijom zbog radova prema sljedećem rasporedu
-
Nezavisna kandidatkinja za predsjednicu Hrvatske Marija Selak Raspudić podržala je u srijedu obrazovne radnike koji traže veće plaće, ustvrdivši da njihov položaj mora biti u centru politika, a na listu prioriteta uvrstila je i razvoj vojne znanosti i vojnog obrazovanja.
-
Domaći turisti su s 206,1 tisućom dolazaka u studenom ostvarili porast od čak 30 posto, a slično ili 30,3 posto više ostvarili su i noćenja odnosno 413,7 tisuća.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.