Kazalište Virovitice
Don Juan: 'Kraj bez pokajanja, i bez Boga'
Ovakav Don Juan nikome više ništa nije dužan, njegovo je oružje neupotrebljivo, ali to za reputaciju zavodnika i buntovnika možda više i nije presudno
Kontinuiranim radom od kraja pretposljednjeg rata, Kazalište Virovitica ulazi u red onih koji se mogu hvaliti tradicijom, što god ona kome značila. Postojanje institucije takvog tipa najprije govori o njezinoj izdržljivosti, želji primarnih korisnika, ali i naporima da ona sama preživi, u trenutku kad su se lokalna kazališta gasila slovom zakona ili kad ih se ponovno pokušava otvoriti i tamo gdje nema ni volje ni potrebe za time.
Virovitica, pak, ostaje svoja i njezino kazalište jest
odraz promišljene i iskustvom natopljene uspješne potrage za
repertoarnim zlatnim rezom u odnosima populizma, privlačnosti i
začudnosti. Pridoda li se tome da istodobno mora zadovoljiti i dječju
publiku, sa svojih ustaljenih čak šest premijera po sezoni Virovitica
uspijeva obaviti dovoljno prilagođene estetike i proboja u barem donekle
novo, drukčije i kritično.
Sve to ima i dobre i loše strane, biti u određenom smislu jedini - čast je i obaveza, i njih treba podjednako ispuniti. U to ulazi i organizacija kazališnog života, pa se u gradu Mikeša ove godine po sedmi put održavaju Virovitički kazališni susreti (VIRKAS). Tradicija traži da se festival otvara premijerom domaćina, a ovoga puta to je Molièreov 'Don Juan' u režiji Dražena Ferenčine, ujedno i umjetničkog savjetnika i kućnog redatelja Kazališta Virovitica.
Kanonski
komad težak je zalogaj čak i kad nije riječ o 'malom' kazalištu,
međutim ono što prvo upada u oči u vezi s ovom predstavom njezina je
ambicija da izgleda veliko, produkcijski snažno i domišljato u
naglašavanju prednosti i skrivanju mana.
Inscenacije 'Don Juana' u pravilu inzistiraju na njegovoj insceniranoj pobuni, i baš zbog toga je važno vidjeti kako jedna produkcija, zbog svoje lokalnosti naizgled osuđena na neambicioznost, može napraviti pomak kakav Moliere u ovim krajevima nije dobio već dosta dugo. To što je cijelo kazalište pretvoreno u narodnjački klub još uvijek ne znači da je riječ o suvremenoj, ili suvremenijoj predstavi. Jer nije bit u kostimu.
Doduše, nije uvijek ni u onome tko ga nosi, ali je uvijek u
onome tko zamišlja kako materijal posložiti da ostane vjeran izvorniku, a
da opet kaže i nešto više od njega. Virovitički 'Don Juan' zato možda i
ne bi mogao biti sav u cifrastim povijesnim kostimima poput 'Tartuffea'
kojim je otvorena sezona Dramskog kazališta Gavella, ali odjeća nije
baš previše pomogla ni kad je čuveni zavodnik pretprošlog ljeta svratio
do Brijuna.
Dražen Ferenčina pokušao je napraviti iskorak i poslužio se jednostavnim trikom. Umjesto atraktivnog svađalice za naslovnu ulogu izabrao uvjerljivog i dosljednog Miju Pavelku te ga posjeo na stolac kao ostarjelog, sebičnim i nesebičnim životom izmorenog te posljedično deziluzioniranog sjedokosog i sjedobradog bonvivana kojemu je sve jasno. 'Karijera' takvog Don Juana završila je, granice koje je probijao više ni ne postoje, a svi zločini koje je počinio postali su u međuvremenu svakodnevica. I njemu je, naravno, dosadno.
Zato, u promjeni koja slijedi tekst upravo na način da ako izvorni Don
Juan prkosi Bogu, a njegov sluga tek plače za svojom plaćom, današnji DJ
s Bogom razgovara ravnopravno jer zna da je to tek nevažna mikrofonija,
a Sganarelle je zaslužio od šegrta postati majstor koji će se učitelju
odužiti dižući mu zlatni spomenik. Tako je u komadu, ali i u zbilji, jer
Mladen Kovačić vrijedan je doprinos i ansamblu i ovoj predstavi.
Ovakav Don Juan nikome više ništa nije dužan, njegovo je oružje neupotrebljivo, možda čak i u sasvim fizičkom smislu, ali to za reputaciju zavodnika i buntovnika možda više i nije presudno. On je, jednostavno, svoje obavio, poput revolucionara koji nakon svega može mirne duše reći: 'Pobijte ih sve, Bog će prepoznati svoje!', kad bi u Boga još vjerovao. Nema stoga u ovoj predstavi pokajanja, ali nema ni paklene vatre, tek hladna suzdržanost predavanja 'katedre' i podavanja elementima. Utoliko je ovdje zaista riječ o autorskom redateljskom čitanju, koje je minus postupak u odnosu na protagonista moralo kompenzirati ostatkom scenskih događanja.
Zato na sceni Ive Matije Bitange i Lea Vukelića,
noćnom klubu u sumnjivom kvartu, defiliraju mafijaši i prostitutke
spareni u orgijastičkim prizorima punim narkotika i alkohola. U takvoj
idiličnoj atmosferi svaka priča o časti, a pogotovo časti Mirne Medaković
u ulozi Elvire koja ispod opatičkog habita skriva haltere po svemu
slične onima koji su uniforma damama na kasnonoćnom radu u klubu, ima
sasvim drugo značenje. No, nažalost, digresija s ribarom i ribarskim
prigovaranjima onih koje bi htjele sjesti na Don Juanov tron dok je on
na njemu, nema nikakvog smisla. To je, vjerojatno, dug pučkosti koji
svaka, ili gotovo svaka, virovitička produkcija mora platiti.
Unatoč raskoši scenske pirotehnike, hladnom i toplom oružju, kožnim jaknama i ljudskoj koži, virovitički 'Don Juan' refleksivan je otklon o ograničenom roku trajanja ljudskog mesa i kvarljivosti duše. Njegov pravi cilj nije ilustracija prekoračenja zabrana koje više ionako ne vrijede, nego bezizglednosti pobune protiv njih. Tako je, iako naizgled suprotstavljen, vjeran izvorniku.
Vezane vijesti
-
Izvršni odbor Hrvatskoga kulturnog vijeća (HKV) ocijenilo je u utorak da je znamenito Pirandellovo djelo "Šest likova traži autora" u režiji Olivera Frljića u kazalištu "Kerempuh" doživjelu preobrazbu nezabilježenu u povijesti hrvatskoga glumišta te da nije riječ o umjetničkom činu, nego o vulgarnome i neprihvatljivom obračunu sa živim suvremenicima, s porukom da neistomišljenike treba likvidirati.
-
-
-
Izdvojeno
-
Aminessov premium kamp smješten u Povljani na Pagu već osvaja brojne nagrade.
-
Visit Kolan poziva na "Advent u Kolanu" u subotu, 14.prosinca u 19:00 sati na Trgu kralja Tomislava u Kolanu, uživajte u preukusnoj hrani koju pripremaju učenici SŠ Bartul Kašić.
-
Na disco rock’n’roll tulumu u centru Šibenika protutnjat će Buč Kesidi kroz svoje hitove, ali i predstaviti nove pjesme. Bend je nastao 2013. godine, a čine je gitarist Luka Racić i bubnjar Zoran Zarubica.
-
Uoči nadolazećih božićnih i novogodišnjih blagdana, a povodom 35. obljetnice od premijernog prikazivanja, u kinoteku u petak 13. prosinca - jedan od najistaknutijih i najvoljenijih filmova svih vremena
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.