Kultura

Studentski program Jadranski stol

"Aleph", poticaj za veći interes studenata spram suvremene umjetnosti

Tema današnjeg susreta bila je "Aleph", zbirka pripovjedaka argentinskog književnika J. L. Borgesa

Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja danas je u Svečanoj dvorani Sveučilišta priredilo predstavljanje projekta „Aleph" nastalog u okviru studentskog programa Jadranski stol. Podsjećamo, projektom pod nazivom „Jadranski stol" mladi hrvatski umjetnici predstavljaju se publici putem dijaloga i diskusija, s ciljem da se potakne veći interes za suvremena strujanja u umjetnosti, kao i da se bolje upozna studente sa suvremenom hrvatskom likovnom scenom.

Tema današnjeg susreta bila je "Aleph", zbirka pripovjedaka argentinskog književnika J. L. Borgesa . O zbirci se govorilo kroz osvrt na pismo Tonka Marojevića koje je on još u mladim književnim danima napisao Borgesu, ali ga nikada nije poslao.U predstavljanju su sudjelovali prorektor Josip Faričić, voditeljica Grafičke zbirke Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu Mikica Maštrović, moderator/inicijator projekta Josip Zanki i prof. Robert Bacalja, sa studentima Sveučilišta u Zadru. Bio je to, ukratko, otvoreni razgovor s nositeljima projekta kojeg su moderirale studentice s različitih odjela Sveučilišta u Zadru nakon čega je u Galeriji sv. Dimitrija održano i samo otvorenje izložbe grafičke mape „Aleph".

Projekt Jadranski stol je krenuo je još 2010. godine. Riječ je o studentskom projektu, s Josipom Zankijem kao moderatorom i inicijatorom, u kojem se pozivaju na gostovanje različiti teoretičari iz umjetničkih i raznih drugih područja. Tako su do sada gostovali suvremeni hrvatski umjetnici: Marijan Crtalić, Krešimir Zimonić, Petar Barišić, Tomislav Buntak, Siniša Labrović, teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač, povjesničar umjetnosti Željko Marciuš. "Alephom" se  projekt Jadranski stol nastavlja.

 „Projekt  „Aleph" nastao je u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu 2010. godine na Noć muzeja kada je 14 suvremenih hrvatskih umjetnika, između ostalog Hrvoje Šercar, Nevenka Arbanas, Zdenka Pozaić i Tomislav Buntak, javno radilo ex libris tj. gravirali su grafike", rekao nam je Josip Zanki. „Dio Alepha također sačinjava i ulomak iz predstave koju su radili Goran Matović i Tonko Maroević. Nakon toga  je otisnuta i napravljena grafička mapa pod nazivom „Aleph" u izdanju NSK. Vrlo je simbolično za nadodati kako je i sam Borges radio u biblioteci, stoga i sam projekt Aleph, koji je također povezan s tim prostorom, dobiva na dodatnoj vrijednosti i snažnijoj simbolici", rekao je Zanki.

"Knjiga koja želi trajati je ona koja se može čitati na različite načine. U svakom slučaju, ona treba omogućiti različito, promijenjivo čitanje. Svaka generacija čita velika djela na drugačiji način." (J.L.Borges)

S nekoliko se prigodnih riječi svima obratio i prorektor, prof. dr.sc. Josip Faričić. „Projekt poput „Jadranskog stola", grafičke mape „Aleph" i, zapravo, cijela ta ideja, prilika je da se iskaže kreativnost i duboka utkanost u akademsku zajednicu onih elemenata koje ponekad smatramo izoliranim i nedohvatljivim svijetom, poput različitih aspekata umjetnosti. Sama simbolika artefakta Jadranski stol asocira nas na značenje Jadrana i poziciju Zadra koji okuplja različite kulture i civilizacije te omogućuje različite aspekte kulturnog, gospodarskoga, političkog i svakog drugog prožimanja iz koje se ponovno rađaju nove ideje", kazao je Farčić.

Naglasio je kako Jadransko more i obale svakako nisu samo predmet istraživanja različitih znanstvenika, već su često vrhunsko nadahnuće za izuzetna umjetnička književna znanstvena i druga ostvarenja, poput „Alepha". Spomenuo se i simbolike naslova ove grafičke mape „Aleph" koji je potaknut iskonskim značenjem budući da se radi o prvom slovu alfabeta Bliskog Istoka. Ta duboka simbolika označava početak pismenosti, sustavnosti, promišljanja i načina života. I zato to prvo slovo sustava abecede, kao i Aleph, predstavlja točku u kojoj sve počinje i koja sve okuplja", zaključio je Faričić.

Inače, zbirku "Aleph" sačinjava sedamnaest fantastičnih pripovjedaka i  epilog Jorgea Luisa Borgesa. Uz glasovitu zbirku Ficcones (Izmišljaji), "Aleph" je najvažnija knjiga narativnih tekstova u opusu toga velikog argentinskog pisca. Nosi naslov po završnoj priči: El Aleph. U njoj se, kombinacijom vrhunske intelektualne humoreske i oniričke fantazije, opisuje život beznačajnog pisca kojem sudbina dodijeli jedinstvenu milost, tj. da ugleda viziju Alepha - prvog slova hebrejskog alfabeta - u kojoj se zrcale mijene čitavog svemira.

Kritičari sugeriraju da je tu riječ o ironičnoj parafrazi Danteova pakla. Točno nasuprot njoj stoji priča Zahir, o čovjeku (Borgesu) kojega svako malo opsjeda slika novčića od nikla, sve dok mu na kraju iz misli ne istisne skoro svaku pojedinost što je obuhvaća svemir. Te i druge priče uvrstile su ovu knjigu u sam vrh svjetske fantastike.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.