10 godina Clubturea
Vlast priznala potencijal nezavisne scene
Magična riječ kulture, možda i ne samo nje, danas je umrežavanje. Gotovo i ne postoji institucija koja ne govori o umrežavanju: muzeji i knjižnice govore o suradnji, svako kazalište koje drži do sebe najavljuje koprodukcije, čak i nacionalna kazališta razmjenjuju kostime i kulise kako bi se pokrpao održivi broj premijera u pozlaćenim reprezentativnim kućama.
Ali umreženost zbog održanja ili, ljepše rečeno, međusobno pomaganje
zbog egzistencijalne nužnosti, dakle ponekad i čistog preživljavanja, u
domaćoj se kulturi najprije dogodilo na izvaninstitucionalnoj sceni,
onoj koja je u krizi uvijek i oduvijek. Zahvaljujući modelu u kojem i
danas najveća financijska kriška odlazi institucijama i njihovom
mastodontskom hladnom pogonu, izvaninstitucionalna kultura inaugurirala
je modele suradnje koje su ustanove tek pritisnute krizom odlučile
iskušati, više ili manje stidljivo.
Jedna od inicijativa nastalih potrebom za umrežavanjem je Clubture,
savez udruga nezavisne kulture nastao 2002. intencijom stvaranja mreže
od četiri zagrebačka kluba preko koje bi razmjenjivali programe. Danas
ta mreža okuplja 33 članice u Hrvatskoj, a zaslužna je i za brojne
regionalne projekte jer tendencija širenja i umrežavanja njezina je
logična posljedica koja odgovara na kulturne potrebe prostora šireg od
matične države.
U deset godina kroz programe koje je podupirao savez prošlo je 165
organizacija iz svih krajeva Hrvatske, a izvedeno je preko 1.500 javnih
događanja od klasičnijih područja kulture, preko kulture mladih do
urbane kulture. Na okruglom stolu koji je moderirao trenutačni
predsjednik Clubturea Davor Mišković iz riječke udruge Drugo more, koordinatorica saveza udruga Katarina Pavić podsjetila
je da je on osnovan kao suradnička platforma s dvije temeljne svrhe:
napraviti iskorak u decentralizaciji kulturne proizvodnje i
redistribuciji sadržaja s jedne te osnažiti nezavisne aktere na sceni da
zauzmu proaktivnu ulogu u oblikovanju kulturnih politika s druge
strane.
O ostvarenom prvom cilju govore brojke: programi su se odvijali u više
od 50 manjih i većih gradova u Hrvatskoj, a više od 60 posto sadržaja
dogodilo se izvan Zagreba. Pored toga, tvrdi Katarina Pavić, Clubture je
radio i na osposobljavanju svojih članova preko transfera temeljnih
vještina i znanja u oblikovanju kulturnih politika pa i politika uopće.
'Ovo nije samo mreža programa i organizacija, nego prije svega mreža
ljudi, vrlo predanih i angažiranih, od klasičnih kulturnih radnika,
preko umjetnika i aktivista do građana koji su prepoznali da su naši
cijevi zajednički', istaknula je koordinatorica.
'Rast je evidentan', u svečarskom je tonu ustvrdio Pavle Schramadei,
koordinator poslova procjene i ugovaranja u Nacionalnoj zakladi za
razvoj civilnog društva, jednom od glavnih i najvjernijih financijera
Clubturea. Među inicijatorima i osnivačima Saveza udruga bio je i Teodor Celakoski
iz Multimedijalnog instituta, ovdje predstavljen kao kulturni radnik i
aktivist, koji je iznio kratku povijest ideološke podloge ovakvog
umrežavanja: 'U savez je od samog početka ugrađena programirana tegoba,
jer je htio biti nevidljiv, pogotovo u medijskom smislu. Premisa je bila
da savez ne smije biti snažniji, čak i financijski, od najvećih
programskih sadržaja, jer on ni nije smio biti zamjena za organizacije i
scenu samu, nego njezina dodana vrijednost.'
Celakoski je podsjetio i da je Clubture najvažniju ulogu odigrao svojom
uključenošću u policy i političke aktivnosti: spašavanje Vijeća za nove
medijske kulture pri Ministarstvu kulture, osnivanje ustanove Pogon koja
je svojevrsna institucionalna inovacija i osnivanje fondacije Kultura
Nova, a ne treba zaboraviti da je bio jedna od bitnih sastavnica
inicijative Pravo na grad.
Dolazak ministrice kulture Andreje Zlatar Violić na
ovaj okrugli stol nije samo formalnog karaktera kojim se u ranim danima
nova vlast želi pokazati spremnom na dijalog i suživot, nego svojevrsni
rezultat dugogodišnjeg njezinog rada na nezavisnim, alternativnim ili
jednostavno oblicima kulturnog djelovanja izvan uobičajenih modela.
Riječ je o političkoj viziji koja prihvaća i zagovara drukčije politike i
načine kulturne proizvodnje.
'Trebalo je doći do svijesti o tome da nezavisna scena nije skup
projekata, koliko god oni bili izvrsni sami po sebi, nego sama
organizacija i suradnja. Organizacijska stabilizacija je ključna za
scenu jer znači mogućnost ulaganja u samih tipova organizacija, a to je
zalog i funkcioniranja i rasta.'
Medijsku percepcija nezavisne scene kao alternativnog i uvijek kritički
nastrojenog produkta, s uvijek opozicijskim učinkom u socijalnom i
političkom smislu, ministrica smatra pogrešnom i tvrdi: 'Puno važniji
potencijal nezavisne scene i ovog tipa umrežavanja je da taj model
izravno utječe na transformaciju postojećih institucija, u čemu Hrvatska
kasni dvadesetak godina za većinom tranzicijskih zemalja. No iz
pogrešaka u Češkoj, Mađarskoj ili Rumunjskoj treba učiti, kako bi
reguliranje cijelog kulturnog prostora u Hrvatskoj bilo uspješnije.'
Na okruglom stolu ponovno je spomenut i razmjer financiranja kulture u
Hrvatskoj, gdje je, po sadašnjim brojkama, odnos upravo 90:10 posto u
odnosu institucionalne i izvaninstitucionalne kulture. No to nije
izrečeno kao poziv na destrukciju institucionalne kulture, nego njezinu
rekonstrukciju. Emina Višnić iz Zagrebačkog centra za
nezavisnu kulturu i mlade Pogon, u tom je smislu naglasila: 'Mi moramo
štititi prostor javne sfere, u svakom smislu, od pitanja institucija i
prostora pa sve do pitanja javnih medija, kojim se tek trebamo baviti.'
Okrugli stol o deset godina suradnje na nezavisnoj sceni u sklopu
Clubturea, ali i izvan njega, zaključio je Davor Mišković rekavši
da cijela nezavisna kultura nastaje iz neke društvene potrebe i njom
iniciranog angažmana, a Clubture je model koji ljude sa scene
kontinuirano tjera i nagovara na suradnju. 'Surađivati nije uvijek lako,
ali se mora, i u tome je najveći uspjeh ovog projekta', dodao je
umjesto čestitke.
Vezane vijesti
-
Savez udruga Klubtura prozvao je Ministarstvo kulture da krši zakon jer je Nacrt prijedloga Zakona o kulturnim vijećima stavilo na javno savjetovanje, a ostavilo prekratak rok
-
Centar za dokumentiranje nezavisne kulture od 16. prosinca funkcionirat će kao javna knjižnica, audio i videoteka u kojoj će biti moguće besplatno pristupiti svim prikupljenim materijalima
-
-
'Novca nema!', viču oni koji dijele, 'Novca ima sasvim dovoljno ali raspodjela nije pravedna!', viču oni koji su zakinuti. Jedino oni kojima sve ostaje isto – šute
Izdvojeno
-
Lindsey Vonn je objavila da će se vratiti u Svjetski kup po prvi put nakon gotovo šest godina u dva superveleslaloma u St. Moritzu u Švicarskoj 21. i 22. prosinca.
-
Atmosfera na Trgu Petra Krešimira IV bila je ispunjena toplinom, zajedništvom i radošću, a doček Svete Lucije postao je još jedan nezaboravan trenutak u adventskom kalendaru Paga
-
Nabavljajući drvca s korijenom građani skrbe za vlastitu obitelj, pomažu siromašnim obiteljima diljem Hrvatske ali i podupiru očuvanje i obnovu zelenih resursa Hrvatske jer drvca mogu naknadno i sami posaditi, poručuju iz Caritasa.
-
Joško Čagalj Jole, omiljeni splitski pjevač poznat po energičnim nastupima i zaraznom veselju, ponovno će razveseliti Zadrane na Adventu.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.