Uoči nastupa u Parizu
Siniša Labrović: Ne-zanimanje je hrvatsko najdraže zanimanje
Uoči nastupa u Parizu, o svom performansu koji će izvesti u sklopu predstavljanja hrvatske kulture u Francuskoj, za tportal govori Siniša Labrović
Početkom listopada izvest ćete performans na ulicama Pariza. Hoće li tema biti politička? Hoćete li prijeći 'granicu'?
Tema nije politička, barem ne u užem smislu, premda se rad zove 'Private
politics'. Izvest ću ga na ulici ispred Galerije The Window.
Performans, barem u zamišljaju, nastoji balansirati između javnog i
intimnog, privatnog i društvenog, realnog i realitiziranog, činjeničnog i
imaginiranog, dakle, igra se s granicom. A kako 'granica' prolazi kroz
svakoga od nas, svatko će za sebe odlučiti što je i koliko prekoračeno.
Što mislite hoće li Festival Hrvatske u Francuskoj (Croatie la
voici) zainteresirati Francuze da bolje upoznaju hrvatsku kulturu i
baštinu?
Vjerojatno će neke zainteresirati, one sklone egzotici malih naroda, one
koji imaju veze s Hrvatskom, kao i profesionalce i kolege. Malo sam
skeptičan da bi Festival mogao pokrenuti značajan broj neutralnih da nas
'bolje upoznaju'. Znam za sjajna gostovanja i solidne napore da se
stvari predstave pošteno i ozbiljno, a tko je koga upoznao, znat ćemo
ipak nakon duljeg vremena. Najkraće za devet mjeseci.
Vaši performansi privlače pozornost medija i publike (Reality s
ovcama, opjevavanje Glorije...). Je li to važan aspekt performansa?
Je li prvo bila realnost ili jaje, pitamo se ne samo od onoga slavnoga
Marshalla, nego otkad je čovjeka, valjda. Je li prvo bio Kraljević Marko
pa gusle i deseterac, ili su prvo bile gusle, a tek onda Thompson? Je
li ideje muškosti i junaštva, kakve su normativne na ovim prostorima,
stvorio medij gusala koji se onda samo realizirao u djelima naših
sjeciglavaša ili su prvo bila junačka djela kojima se naknadno pronašla
primjerena medijska forma? I grčki junaci koji se zlopate pod Trojom
utjehu nalaze u tome da će im djela biti opjevana. Ne vidim zašto se
onda i ja u svom umjetničkom zlopaćenju pod hrvatskim zidinama ne bih
tješio skladnim heksametrima naših televizija, prozom naših pametnih
kritičarki, kustosica i povjesničarki umjetnosti, kao i usmenom
predajom našega puka ludog za performansom. Pažnja medija, ako i sama
nije dio performansa ili umjetničkoga rada općenito, uopće nije važan
aspekt performansa, a ipak je ta pažnja, ako medije shvatimo malo šire,
ustvari, skoro pa jedina važna. Jer čovjek je čovjek zato što je
medijalno, prijelazno biće, (n)i kulturno (n)i prirodno, a i zato jer
svjedoči sebe, sebi i sobom upravo preko medija. Jezika, glazbe, plesa,
crteža, Vijesti iz kulture, Red carpeta...
Što je još bitno za uspjeh performansa? Šokiranje publike?
Da govori (o) ljudima, njihovom vremenu i društvu, da pere ruke prije
jela i zube prije spavanja. Skandal ili šokiranje publike može biti
važan dio politike izvedbe. Ali ne radi se tu, prvenstveno, o draškanju
granica dozvoljenih misli i osjećaja, ili pišanja po dobrom ukusu, ili
samoljubivom i snobovskom potvrđivanju sebe u užasnutim očima drugoga,
koliko o tome da se sebe i druge pomakne ka nekom novom pogledu. Nekima
od svojih performansa i ja sam bio šokiran, ali sam ih svejedno izveo. A
da ne govorim da sam jednom pozvan da pišam kako bih prizvao kišu nakon
47 dana suše. I kiša je pala.
Je li vam uopće važan stav i reakcija publike i na koji način?
Publika je sve. Postojimo li uopće bez drugoga, ima li umjetnosti bez
publike?! Publika je sudionik, time i sukreator nemalog broja mojih
performansa.
Možete li opisati kako teku pripreme za pojedini performans? Imate li tremu, strah?
Nemam strah, ali imam tremu, ponekad očiglednu. Pripreme su različite,
od prepjevavanja Glorije u deseterce i učenja napamet stotina, tisuća
deseteraca, potrage za rekvizitima, razmišljanja o mjestu, načinu i
ritmu izvedbe, razmatranja mogućih reakcija publike, opsjednuto vrćenje
detalja izvedbe i što svaka od tih razlika znači, dijaloga s bližnjima
je li to vrijedno izvedbe...
Je li spontanost uopće važna u kontekstu performansa?
Spontanost, ako ona znači neizbježnu nužnost onoga što se izvodi, važan
je kvasac vrenja i zrenja performansa. Kao sol za kiseljenje kupusa.
Možemo li performans promatrati i kao intiman čin, odnosno, kada je performans intimna stvar?
Performans je uvijek i intiman čin. Thomas Clerc, pišući o suđenju
dadaista Mauriceu Barresu, govori o prijelazu 's teatra na performansu, u
kojemu je svjedočenje važnije od predstavljanja kao nosivog stupa
zapadnjačke estetike'. A svjedočenje jest (intimna) istina.
Vidite li sebe kao društveno-angažiranog umjetnika ili performans po sebi podrazumijeva neki angažman?
Ne vidim sebe kao društveno angažiranog umjetnika, jer se nedruštven i
neangažiran uopće ne može biti, osim kao osuđenik. Nešto je o tome rekla
Biblija, Grci, među zadnjima Agamben kad govori o razlici između
pojmova 'bios' i 'zoe'. Također, ako se čitaju antropološke studije o
životima 'prirodnih' plemena, može se provjeriti jesu li oni nalazili da
je moguće biti neangažiran u poslovima zajednice. Angažiran i društven
ipak nisam toliko da bih postao pustinjak, asket, larpurlartist.
Autoironija i isticanje paradoksa također su bitni aspekti Vaših performansa.
Ironija je dodana vrijednost koju vrijeme unosi u ljudska posla, a
dodatkom 'auto' oduzimam sebi poziciju ultimativnog 'tumača'. Što se
tiče paradoksa, skraćeno, više volim situacije 'i i' nego 'ili ili',
trajnu napetost, a ne tanatoidno razrješenje.
Radili ste i performanse o teškoj i nezahvalnoj poziciji umjetnika u društvu. Osim kolega umjetnika, zanima li ikoga ta tema?
Ne-zanimanje je hrvatsko najdraže zanimanje. Na ovim prostorima
problematizirani se mijenjaju, ali je uvijek samo jedan dozvoljen i
pravi. Da se ne vraćamo predaleko, nekad su jedino 'komunisti' smjeli
imati problema, a danas su to 'hrvati'. A kada kao 'radnici' završe na
ulici jer im je pogon na atraktivnoj lokaciji, to nije i ne smije biti
nikakav problem. Njihova 'nezahvalna i teška pozicija u društvu' nikoga
ne zanima. Nije dozvoljeno da zanima. Problematiziranjem svoje pozicije
umjetnika nastojim uvjeriti sebe da sam i ja čovjek i da je moj problem
općehrvatski, barem u omjeru 1:4 290 612.
Neki Vaši performansi bave se i takozvanim 'dnevno-političkim'
temama poput izazivanja na meč tadašnjeg ministra kulture Bože Biškupića
ili prosvjeda protiv Milana Bandića.
Likovi i pojave zanimaju me i kao simptomi i metafore, a to što ti ljudi
proizvode i/li utjelovljuju, kad gledam s performerske pozicije, jest
sjajno. Tko bolje od Bandića spaja šarm, glupost, pohlepu, cezarskost,
rimsku i peščeničku u isto vrijeme, zloćudnost, nevinost, licemjerje,
radišnost, klijentelizam i populizam, banditćizam i pravednost, ambiciju
i nesposobnost, brutalnost i milosrdnost, komunizam, nacionalizam i
katolicizam... Bandić je djelo izdjeljano trudom svih nas, i ja ga samo
izlažem u Njegovu sjaju. Uz dužni respekt koji kmet ima prema Gospodaru.
Bandić me manje zanima kao Bandić, a više kao bandić. Bandić - to smo
mi!
Svoje tijelo najviše koristite kao umjetnički medij. Osim toga izlagali
ste instalacije i video radove. Kako i kada se odlučujete za pojedinu
umjetničku formu?
Nemam osjećaj da odlučujem. Forma i sadržaj dolaze istodobno.
Što poručujete onima koji Vaše nastupe i umjetnički rad nazivaju
'ridikuloznima'? Smeta li Vas da Vas percipiraju kao 'ridikula'?
To s ridikuloznošću u Hrvatskoj je ridikulozno i zahtijevalo bi široku
eksplikaciju. Ne smeta me nijedna percepcija. Onima kojima sam
ridikulozan u uvredljivom smislu, uzvraćam: vi ste normalni!
Kako financirate život? Živite li sada od svoje umjetnosti?
Živim i od umjetnosti.
Prošli tjedan bili ste u Sloveniji u kojoj često imate izložbe i radove.
Jeste li radili nešto novo što hrvatska publika nije vidjela?
U Sloveniji sam ovaj put bio vezano za internacionalni projekt Corners.
Dogovorene su dvije suradnje, jedna s umjetnicima iz Gruzije i Švedske, a
druga s Davorom Sanvicentijem i Paulom McFetridge iz Belfasta.
Pripremate li neke projekte koje biste nam mogli najaviti?
Nekoliko samostalnih izložbi, jedan film i dvije serije video instalacija. Performansi već prema narudžbi.
Vezane vijesti
-
-
-
Festival izvedbenih umjetnosti Perforacije stiže u dosad najjačem izdanju
-
Labrović je pojasnio svoj performan 'Obilježavanje' željom da omekša ekskluzivitet mjesta
Izdvojeno
-
Predsjedničke kandidatkinje Možemo! Ivana Kekin upozorila je u subotu da oko 300 tisuća žena u Hrvatskoj nema svog primarnog ginekologa i nadležni trebaju raditi da se to promjeni, a na upit novinara o svojoj vili u Istri rekla je da je zaradila, doktorica je znanosti, a muž rock zvijezda.
-
Policijski službenici nastavljaju s provođenjem kriminalističkog istraživanja.
-
Dva hrvatska državljanina u dobi od 53 i 51 godinu u trgovini u Bibinjama ovoga četvrtka ukrali su više parfma.
-
Zavezanih ruku i s trakama preko usta ukazali na kršenje životinjskih prava
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.