Kultura

Eksperimenti i autorski projekti

U kazalište dolaze Franzen, Alan Ford i Svećenikova djeca

U kazalište dolaze Franzen, Alan Ford i Svećenikova djeca

Između zabave i ozbiljnosti, želja i potreba, a na kraju i snova i zbilje, repertoari će u sljedećih nekoliko mjeseci biti šareni. U trku se, čini se, nakon dosta duge pauze u kojoj su noge postale nemirne, vraća i Teatar EXIT. Godine šutnje prekinula je premijera novog mjuzikla Saše Anočića, pa EXIT nastavlja u ritmu koji je pratio u svojim najboljim danim.

Eksperimenti i autorski projekti nizat će se jedan za drugim: u veljači bi Ksenija Zec i Saša Božić trebali završiti svoju potragu za međugeneracijskom solidarnošću u slobodnoj obradi Turgenjevljevih 'Očeva i sinova', a odmah nakon njih bi i Rene Medvešek trebao zgotoviti 'Princa žapca', glazbenu igru s primjesama bajke.

Ožujak bi u Ilici 208 trebao dočekati naslov 'Ispočetka', koji piše, misli i režira Mislav Brečić, te još nedefiniran projekt Ivice Boban. Do kraja godine, obećava svečano umjetnički voditelj EXIT-a Matko Raguž, i on bi sam trebao osvježiti svoju kreativnost te ponovno sjesti u redateljski stolac.

ŽIVAHNO I VAN ZAGREBA

U Splitu su s novom upravom u HNK zapuhali i novi vjetrovi, ali sa starim repertoarom - 'Jesenja sonata', 'Amerikanska jahta u splitskoj luci ' i 'Peer Gynt'. Georgij Paro u HNK Varaždin do kraja siječnja mora završiti 'Tri kavaljera frajle Melanije', kako bi do ožujka Franka Perković stigla postaviti 'Krajolik s padom' Ivane Sajko. Riječki HNK i Kazalište Virovitica igraju na sigurno s provjerenim redateljima: Slovenac Samo M. Strelec otvorit će Virovitičke kazališne susrete u veljači premijerom 'Mačke na vrućem limenom krovu', a Gruzijac David Doiashvili zatvoriti sezonu Hrvatske drame u Rijeci Shakespeareovim 'Snom Ivanjske noći'.

Naslov koji u Teatru &TD budi pažnju malo više od ostalih, i ne samo zbog lektirnog predznaka, 'Kiklop' je Ranka Marinkovića, ponovno u dramatizaciji i režiji Saše Božića koji je prošle godine solidno obranio čas 'Glorije' istog autora. Da bi sve nekako bilo još sličnije, Melkiora Tresića u ovoj verziji sredinom travnja igrat će Nataša Dangubić.

U međuvremenu, već za premijeru početkom veljače, Božić će, zajedno s Milicom Manojlović i Romanom Nikolićem, završiti 'Bolest smrti' prema tekstovima glumaca i Marguerite Duras. Mladi redatelj Vedran Hleb pozabavit će se 'Ljevorukom ženom' Petera Handkea u ožujku, dok svibanj čeka premijeru autorskog projekta dramaturginje Rone Žulj 'Irinina duša je kao skupocjeni klavir' u izvedbi suvremene plesačice Martine Nevistić.

Prošlosezonsko zagrijavanje s Božićevom 'Glorijom' nije bilo slučajno, jer pored toga što je već u svijetu proglašena godinom Wagnera i Verdija, 2013. bi u Hrvatskoj trebala biti i godina 'viškog Voltairea'. Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu velike se obljetnice sjetilo, pa 22. veljače, na autorov 100. rođendan, očekuje premijeru zanimljivog projekta 'U znaku Vage'.

U fragmentima Marinkovićevog opusa susrest će se troje mladih kazalištaraca različitih poetika: redateljica Helena Petković koja je u toj kući već odradila 'Pygmaliona', Ivan Plazibat kojem će ovo biti prva režija u HNK, te dramaturginja i redateljica Olja Lozica. Do kraja sezone u središnje nacionalno kazalište vratit će se i slovenski redatelj Vito Taufer kako bi posjekao Čehovljev 'Višnjik'.

Pobjednica Marulićevih dana s predstavom iz Teatra EXIT 'Recesija', hvaljena zbog svojeg specifičnog kazališnog jezika u obradi svakodnevnih tema, Olja Lozica ujedno je i spojnica između HNK i Zagrebačkog kazališta mladih.

Prva ovogodišnja ZKM-ova premijera je na rasporedu već 19. siječnja, a riječ je o njezinom komadu znakovitog naslova 'Sada je, zapravo, sve dobro'. Samo tjedan dana kasnije isto kazalište očekuje još jedna premijerna gužva kojoj će razlog biti Čehovljev 'Galeb' u režiji Bobe Jelčića.

Kako je domaća, ali i inozemna publika navikla njegovo ime čuti uz ono Nataše Rajković, jer je njihova zajednička poetika svojedobno u domaćim okvirima bila revolucionarna, bit će zanimljivo vidjeti kako će se Jelčić sam vratiti klasiku i to baš onom koji se najviše bavi upravo kazalištem.

Ni ostatak sezone u ZKM-u nipošto nije za odbaciti jer bi jedan od najboljih slovenskih redatelja Jernej Lorenci trebao postaviti 'Tartuffea', a Dario Harjaček predstavu po motivima stripa 'Alan Ford', koja će se ipak nositi naslov 'Bob Rock'. Nakon Krležine 'Lede', redateljsko-dramaturški tim Anica Tomić i Jelena Kovačić prihvatit će se još zahtjevnijeg posla i na pozornicu dovesti 'Slobodu' Jonathana Franzena.

O 'Finim mrtvim djevojkama' kojima godinu započinje Dramsko kazalište Gavella već se gotovo sve zna, ali već u veljači stiže, u koprodukciji s HNK Šibenik, iznenađenje u vidu predstave 'PUSH -UP 1-3' njemačkog autora Rolanda Schimmelpfenniga u režiji Darija Harjačeka.

Za kraj sezone ostavljen je Krešimir Dolenčić koji će postaviti Voltaireovog 'Candidea'. Lektirni niz nastavit će se i nakon ljeta, kad će Oliver Frljić režirati 'Zločin i kaznu', ali odmah nakon toga i sasvim nelektirni naslov - 'Zločin bez kazne'. Riječ je o projektu koji osebujni redatelj već dugo nudi domaćim kazalištima, ali dosad bezuspješno jer većina još uvijek zazire od teme - ubojstva Aleksandre Zec u Zagrebu na početku rata.

Satiričko kazalište Kerempuh želi ploviti na valu aktualnosti i za ožujak najavljuje 'Svećenikovu djecu' Mate Matišića u režiji Marija Kovača. Sudeći po izvještajima o gledanosti, istoimeni film Vinka Brešana, koji ipak nije potpuno vjeran dramskom tekstu, mogao bi tada još imati pokoji termin u kinima.

U svibnju će pomalo zapostavljena redateljica argentinskog porijekla ali zagrebačke adrese Renata Carola Gatica postaviti 'Najsretnijeg od trojice' legendarnog francuskog humorista Eugènea Labichea. U Histrionskom domu Boris Svrtan će 18. siječnja premijerno odigrati monodramu 'Moj slučaj' prema zapisima Vlade Gotovca.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.