Preko 39 tisuća maturanata
Zašto hrvatski jezik nitko nije riješio 100 posto?
Dubinske probleme, a to je da su zahtjevi ispita na maturi jedno, a nastavni program drugo, sustavno nitko ne rješava godinama
U travnju ove godine provedena probna državna matura nije dala ohrabrujuće rezultate. Provedena je među 1500 učenika iz osam gradova, a u organizaciji učilišta Algebra. Pokazalo se da hrvatski znaju za dvojku, dok se na hrvatskom više razine književnost pokazala najtežim područjem ispitivanja.
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, kao nacionalna
institucija za organizaciju i provedbu ispita državne mature, ogradio se
od tog istraživanja, no u ponedjeljak objavljeni rezultati službenog ispitivanja pokazuju da s hrvatskim jezikom u srednjim školama ne stojimo najbolje.
Konkretno, nijedan učenik od preko 39 tisuća koliko ih je pristupilo
državnoj maturi nije sto posto uspješno riješio ispit iz hrvatskog
jezika, a neslužbeni podaci kažu da je prosječna ocjena iz engleskog
jezika (3,6) viša od prosječne ocjene iz hrvatskog jezika (3,2).
Međutim, u tome da su stopostotni rezultati u ostalim predmetima
(primjerice 54 učenika iz matematike) ostvareni, a ne i u hrvatskom
jeziku, ne predstavlja problem iz vizure Dinke Tomašković Presečki,
dugogodišnje profesorice hrvatskog jezika i književnosti u zabočkoj
gimnaziji A. G. Matoša koja optimistično govori o rezultatima svojih
učenika, no istovremeno upozorava na probleme sustava.
Prosječna ocjena
‘Iskreno, nisam nezadovoljna rezultatima, a i učenici su mi javili da su
dobro riješili i da su zadovoljni premda bi bilo logično da je netko
riješio test sto posto uspješno. Ove godine nije bilo dilema s pitanjima
kao prijašnjih godina koja su se ticala čitanja s razumijevanjem.
Maturu nije teško položiti i učenik koji redovito radi može dobiti
trojku, a to je, koliko sam vidjela u medijima, prosječna ocjena na
maturi', kaže profesorica Tomašković Presečki. Analizirajući konkretne
zadatke i iskustva koje su s njom podijelili učenici, Presečki kaže da
im je najteži zadatak bio esej na A razini.
‘Zadatak je bio roman Antuna Šoljana ‘Kratki izlet' koji je djeci
naočigled jednostavan, ali na višim razinama razumijevanja teksta
tražilo se puno, primjerice protumačiti pojmove povezane s hrvatskom
poviješću i egzistenicijalizmom, a to je, pretpostavljam, jedan od
razloga malo slabijih rezultata. Jedan od razloga je i što je Šoljan
predzadnji lektirni naslov i nije bilo dobro onima koji nisu došli do
toga u programu', govori profesorica, pojašnjavajući da je učenicima iz
naputka kako u eseju moraju napisati od 400 do 600 znakova bila
smjernica koliko zaista dubinski trebaju poznavati problem, a za što ih
je bilo potrebno dobro pripremiti.
‘To su djeca 21. stoljeća i trebalo je raditi da shvate kontekst vremena nakon Drugog svjetskog rata', komentira.
Prema školskom programu, ne prema maturi
Međutim, na pitanje kakvom općenito prosuđuje državnu maturu i u kakvom
je odnosu traženo na maturi sa školskim programom, kaže da nastavu u
gimnaziji radi prema programu, a ne prema zadacima za maturu.
‘Imamo puno šire gradivo i puno radimo na usmenom izražavanju.
Vrednujemo i njihove diskusije, i afektivno, a ne samo kognitivno
područje, njihovu odgovornost prema preuzetim zadacima, timski rad. Kad
bismo usporedili rezultate mature i ocjene u školi, ne bismo došli na
stopostotnu podudarnost', tvrdi profesorica, upućujući na problem
aktualnog, a starog školskog programa kojem treba reforma.
‘Taj program je kvalitetan', kaže Presečki, ‘no nije u skladu s novim
vremenom i onim što društvo traži od mladih. Program treba prilagoditi
novim zahtjevima, izabrati modernije i novije sadržaje.' Dok se priprema
za nastavu, svjesna je da mora pratiti program, slijediti nacionalni
kurikulum i pritom misliti da učenike priprema za maturu, što je postalo
teško uskladiti. ‘Posebno je teško kad imaš jako veliki opus, a učenike
moraš motivirati za čitanje, što nam je danas glavni zadatak', kaže
profesorica.
Njen bivši profesor s Filozofskog fakulteta, kroatist Ivo Pranjković,
profesor koji je za školske katedre poslao stotine profesora hrvatskog
jezika, još je oštriji u ocjeni školskog sustava, odnosno nastave
hrvatskoga jezika za koju smatra da godinama ne funkcionira dobro, a
pritom misli na način na koji se predaje, na profesore, ali i na planove
i programe.
Učenici ne razumiju nastavu jezika
‘Činjenica jest da je stanje loše, to se godinama vidi, a počelo je kad
su iz srednjih škola praktično izbacili nastavu jezika. Učenici u
srednjoj ne razumiju nastavu jezika, a na studiju je teško nadoknaditi
nerazvijeno apstraktno mišljenje. Na studiju postaje slab i nedovoljno
dobar nastavnik u školi i bježi u književnost. Jedan od razloga je
velika opterećenost predmeta, od organizacije priredbi nadalje, a
trebali bismo se više baviti jezikom. Čak ga je dovoljno u programu, ne i
u praksi. Naravno, čast izuzecima. Program u školama je problematičan
od devedesetih, a kad bi to i bila samo književnost, teško da bi
nastavnici stigli sve realizirati', tvrdi Pranjković.
Profesorica Presečki, govoreći iz višegodišnje prakse, slaže se i smatra
da program osnovnih i srednjih škola treba reviziju koja bi značila da
se učenike postupno priprema.
‘Mi proširujemo naučeno u osnovnoj školi, no oni rade preširoko, ne
baveći se dovoljno temeljnim stvarima poput pravopisa. Kad dođu u
srednju znaju sve glagolske oblike, no ne i osnove pravopisnih pravila
koja moraju usvojiti poput pisanja ije/je i č/ć', zaključuje Tomašković
Presečki.
Vezane vijesti
-
Negiranje hrvatskog jeziku u udžbeniku Republike Srbije sramotno je i nedopustivo, poručio je u utorak hrvatski premijer Andrej Plenković i dodao da će to reći srpskom predsjedniku Aleksandru Vučiću.
-
Posljednji je dan 19. Špancirfesta koji je s više od 600 programa, od koncerata i uličnih nastupa do radionica i izložbi, na varaždinske ulice i trgove privukao na tisuće posjetitelja.
-
Tridesetak ravnatelja škola i predstavnika obrazovnih institucija iz Hrvatske zaključilo je u petak u Subotici da je stanje u nastavi na hrvatskom jeziku u Srbiji veoma teško i da je učenicima, nastavnom kadru i predstavnicima hrvatske manjine potrebna brza i konkretna pomoć.
-
Izdvojeno
-
Ne propustite ovaj božićni spektakl i uživajte u bezvremenskim hitovima u Privlaci!
-
U sklopu izvođenja radova tvrtke Euro projekt d.o.o. na izgradnji javnog sustava odvodnje od nedjelje, 15. prosinca 2024. godine započinje izvođenje radova na rekonstrukciji i dogradnji kanalizacijske i vodoopskrbne mreže na području gradskog naselja Vidikovac.
-
Poštujem sve protivnike, ali Hrvatska je s razlogom prvi nositelj, kazao je izbornik hrvatske nogometne reprezentacija Zlatko Dalić nakon ždrijeba europskih kvalifikacija za Svjetsko prvenstvo koje će se 2026. održati u SAD, Meksiku i Kanadi.
-
Hrvatska nogometna reprezetacija igrat će u skupini D ili L europskih kvalifikacija za Svjetsko prvenstvo koje će se 2026. održati u SAD, Meksiku i Kanadi.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.