Kultura

Potres i poplave kroz Guercina povezuju Italiju i Hrvatsku

Potres i poplave kroz Guercina povezuju Italiju i Hrvatsku

Izložba "Guercino - Svjetlo baroka", koja od 28. listopada u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt (MUO) predstavlja 35 djela tog velikog baroknog slikara, povezuje Italiju i Hrvatsku i kroz humanitarni aspekt, osim što njegova djela putuju svijetom kako bi se obnovila u potresu razorena Pinakoteka iz njegova rodnog Centa, na zagrebačkoj izložbi će se prikupljati sredstva za stradale u nedavnim poplavama u Slavoniji.

 

Tijekom potresa koji je 2012. snažno pogodio pokrajinu Emilia-Romagna pogođena je i Pinakoteka u Centu, a zbog te nesreće svijetu će se predstaviti vječna ljepota tog veličanstvenog slikarstva, djela koja su po kvaliteti i potpunosti izvanredan prikaz osobnog i umjetničkog puta tog baroknog majstora, koji će znati osvojiti i hrvatsku publiku, rekla je talijanska veleposlanica u Hrvatskoj Emanuela D'Alessandro na konferenciji za novinare. Izrazila je uvjerenje da će, nakon Poljske, a prije Japana i SAD-a, izložba osvojiti i hrvatsku publiku.

Guercinove slike nikada ranije nisu izašle iz Italije, no nakon razornog potresa nismo ih željeli držati u depoima, već napraviti svjetskom baštinom, rekao je gradonačelnik Centa Piero Lodi, dodavši da je svaka ta izložba posebna zbog senzibiliteta lokalnih kustosa i pohvalivši zagrebački postav.

Obnova Pinakoteke

Osim što će zagrebačka izložba doprinijeti obnovi Pinakoteke, njome se pomaže i na lokalnoj razini - sav prihod od prodanih kataloga izložbe donirat će se Gradskom društvu Crvenog križa iz Vinkovaca za nabavu kuhinjskog pribora za 105 obitelji poplavljenog slavonskog sela Đurići, a prikupljat će se i novčana sredstva.

Ravnatelj Hrvatskog Crvenog križa Branko Tomić rekao je kako se nakon šest mjeseci stradali vraćaju kućama, imaju dovoljno hrane, no nedostaju im tanjuri i pribor za jelo, a MUO-u je zahvalan i zato što će osigurati besplatan ulaz na izložbu za djecu i mlade poplavljenih sela, kojima će HŽ omogućiti besplatan prijevoz do Zagreba.

Po riječima zamjenice zagrebačkog gradonačelnika Vesne Kusin, osim umjetničke i kulturne dimenzije izložba ima i onu političku, s obzirom na to da se njome obilježava predsjedanje Italije EU, a Grad Zagreb i Bologna već su trideset godina gradovi prijatelji. Iako je Guercino iz Centa, odakle je krenuo na plodan slikarski put i kojemu se nakon određenog vremena vratio obogaćen korisnim iskustvima i ostao mu zavičajno vjeran, on je, osobito nakon smrti Guida Renija, slovio kao najistaknutiji predstavnik bolonjske slikarske škole. Sudbinski povezan s Bolognom, kako stvaralački za života, tako i danas kada njegova djela nakon razornog potresa čuva bolonjska pinakoteka, stigao je u Zagreb koji je prijatelj Bologne, dodala je.

Idealno mjesto

MUO je idealno mjesto za izložbu Guercina, koja je izvanredna prilika da se hrvatska publika iz šire regije upozna s njegovim djelom i otkrije pravo značenje slikara koji je napravio tri ključne prekretnice - iz baroka je kročio u klasicizam, ukinuo je dotadašnji diktat naručitelja učinivši time umjetničko stvaralaštvo neovisnim i slobodnim, otvarajući put slobodnom tržištu umjetnina što je u konačnici rezultiralo pojavom kolekcionarstva, kazala je Kusin.

Tamara Perišić, pomoćnica ministrice kulture Republike Hrvatske ustvrdila je da je riječ o senzacionalnom i složenom projektu, te još jednom dokaz izuzetne međudržavne i međuinstitucionalne suradnje Hrvatske i Italije, posebice u vrijeme talijanskog predsjedanja Unijom "kada je Hrvatska uz Italiju jedna od prvih koja se zalaže za revaloriziranje naše kulturne baštne i težak zadatak dokazivanja kako su kultura i umjetnost nositelji razvoja".

Ravnatelj MUO-a Miroslav Gašparović ocijenio je izložbu jednim od povijesnih trenutaka za Muzej i hrvatsku kulturu, jer se prvi put predstavlja opus tog velikana svjetskog baroka. Po njegovim riječima, izložba se temelji ponajprije na radovima iz Pinakoteke u Centu, ali i na izboru ponajboljih radova iz Bologne te nekolicine privatnih zbirki.

Među 35 Guercinovih djela su i pejzaži kojima je između 1615. i 1617. oslikao palaču Paninni u Centu, odnosno freske prenesene na platno i rani primjerci talijanskog baroknog pejzaža, značajni su dio sakralne teme dominantne unutar njegova opusa, od nekolicine impozantnih oltarnih pala iz crkava Centa i njegove okolice, među kojima se posebno ističe Katedra Sv. Petra ili Madona Della Ghiara sa Sv. Petrom pokajnikom iz 1618. do Propovijedi Sv. Ivana Krstitelja iz kasne faze njegova rada i Bogorodice s Djetetom koje blagoslivlja iz 1629. Tu su i dvije slike proročice Sibile, jedna nastala na samom početku njegove zrele slikarske faze, a neposredno prije boravka i rada u Rimu, te druga iz kasne bolonjske faze.

U ime sponzora, Gabriele Pace, zamjenik predsjednika Uprave Privredne banke Zagreb i Marco Talamonti, glavni direktor Eni Croatia B.V. - Hrvatske podružnice, ustvdili su kako te tvrtke veliku pozornost pridaju podupiranju kulturnih događaja, aktivnosti i projekata te kulturne baštine, a potporu projektu dao je i Furio Radin, predsjednik Talijanske unije u Hrvatskoj.

Kustosi izložbe su Miroslav Gašparović, ravnatelj MUO iz Zagreba, Luigi Ficacci, pročelnik Odjela za umjetnička i povijesna dobra iz Bologne i Fausto Gozzi, direktor Gradske pinakoteke iz Centa, a pokrovitelji talijanski i hrvatski predsjednici.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.