Kultura

vita, melankolija i politička ekonomija

Skup o Davidu Bowieju otvara program u MaMi u 2017.

Skup o Davidu Bowieju otvara program u MaMi u 2017.
Myung Jung Kim/Press Association/PIXSELL

Program MaMe u 2017. godini otvara skup 'David Bowie – vita, melankolija i politička ekonomija', u utorak, 10. siječnja, s početkom u 9:20 sati

Na skupu sudjeluju Katarina Peović Vuković, Katja Kolšek, Tatjana Jukić, Bara Kolenc, Tomislav Brlek, Aleksandar Mijatović i Boštjan Nedoh.

Brojne različite reakcije na smrt Davida Bowieja upućuju na to da ona zahtijeva dublja psihološka, sociološka i filozofska tumačenja. S distancom od godine dana, skup organiziran na inicijativu Katarine Peović Vuković i Katje Kolšek nastojat će trezveno pristupiti ovom fenomenu. Nezaključena lista problema koji će biti promišljeni uključuje sljedeća pitanja:
– Zašto je Bowie izazvao takve reakcije? Nije li on umjetnik koji je razotkrio temeljni mit pop-kulture: mit o vječnoj mladosti? Što se može reći o njegovim umjetničkim opsesijama – vremenu i smrti?
– Diskurzivne prakse na Internetu nalikuju na svetačke vitae kao specifične duhovne imitacije. Smijemo li s pravom primijetiti da Bowie predstavlja modernu “duhovnu zaokupljenost” (Geistesbeschäftigung) pri kojoj je uloga priče da nas uvede u duhovno stanje u kojem možemo preobraziti same sebe?
– Možemo li reći da smrt slavnih osoba čini događaj u heideggerovskom smislu? Ili je slučaj upravo obratan – dovodi li nas upravo perpetuiranje događajnosti do nedogađajnosti?
– Zanimljivo je i psihoanalitičko pitanje naravi tugovanja. Jesmo li u pravu ako primijetimo da kolektivno tugovanje na Internetu upućuje na oblik patologije – melankoliju čiji je temelj, kao što je Freud primijetio, u narcizmu?
– Možemo li Internet prepoznati kao prostor nesvjesnog gdje sve inhibicije popuštaju, što ga čini idealnim mjestom za ukazanje jouissance?
– Na kraju, zanimljivo je i pitanje političke ekonomije kao okvira u kojem je Bowiejeva smrt nastupila – koja je veza između političke ekonomije i tugovanja za slavnim sličnostima? Znači li išta natpis “available on iTunes”, zabilježen ispod svakog videa koji su obožavatelji podijelili u danima nakon vijesti o Bowiejevoj smrti, ili takve detalje možemo ignorirati kao čiste slučajnosti?


Reci što misliš!