povodom izmjena Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju

Četiri najveća sindikata i udruga SIDRO sklopili Sporazum o zajedničkoj strategiji zaštite prava djece i zaposlenih u vrtićima

Udruga SIDRO

Udruga SIDRO – odgojitelji u zaštiti prava djeteta u dječjem vrtiću i četiri sindikata potpisali Sporazum o zajedničkoj strategiji zaštite prava djeteta i prava zaposlenih u dječjim vrtićima u Hrvatskoj, odlučni braniti Državni pedagoški standard, zahtijevati bolje uvjete za djecu u vrtićima i očuvati dignitet struke svim sredstvima

Izmjene Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koje se nalaze
u saborskoj proceduri, nisu dovoljno kvalitetne, neće riješiti
već prisutnu diskriminaciju djece prema mjestu rođenja i
imovinskom statusu, roditelja i zaposlenih u vrtićima prema
mjestu življenja i rada.

Na održanom Okruglom stolu udruge SIDRO, Sindikata obrazovanja,
medija i kulture, Sindikata radnika u odgoju i obrazovanju
Hrvatske, Sindikata odgoja i obrazovanja Hrvatske, Sindikata
Istre, Kvarnera i Dalmacije, kao i u nastavku održanoj
Konferenciji ”Izmjene Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju
i učinci na odgojno obrazovnu praksu  u predškolskim
ustanovama Republike Hrvatske, zaključeno je kako će izmjene
Zakona u ovom obliku produbiti razlike u dostupnosti, sigurnosti
i kvaliteti dječjih vrtića, povećati već postojeću
diskriminaciju, dodatno opteretiti jedinice lokalne samouprave
koje već sada ne ispunjavaju svoje zakonom propisane obveze.

Jučer, subotu 15. siječnja, u organizaciji Udruge SIDRO, održan
je Okrugli stol s četiri sindikata, na kojem su predstavnici svih
organizacija potpisali Sporazum o suradnji i donijeli zajedničku
strategiju kojom će stati u zaštitu dva ključna zakonska
dokumenta koji uređuju područje Ranog i predškolskog odgoja i
obrazovanja – Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju i Državni
pedagoški standard. Potpisnici su suglasni po potrebi zajednički
organizirati i sudjelovati u svim legitimnim aktivnostima koje za
cilj imaju sprječavanje dodatnog zanemarivanja ranog i
predškolskog odgoja i obrazovanja, narušavanja kvalitete dječjih
vrtića i zaustavljanje postupanja na štetu djece i njihovih
roditelja, na štetu odgojitelja, ravnatelja, drugih stručnjaka u
vrtićima, i u konačnici, na štetu cjelokupnog društva.

Zakon se trenutno nalazi u saborskoj proceduri, a predložene
izmjene ocijenjene su nedovoljno kvalitetnima, čak i štetnima u
pojedinim svojim dijelovima. Najavljene izmjene Zakona o
predškolskom odgoju i obrazovanju neće riješiti probleme koji su
trenutno prisutni, već će donijeti nove nejednakosti,
diskriminacije i teškoće s kojima će se u praksi nositi zaposleni
u dječjim vrtićima. Sve će se to reflektirati na kvalitetu rada i
uvjeta koje pružamo djeci predškolske dobi te njihovu sigurnost u
dječjim vrtićima. Unatoč činjenici da se mjesecima ukazivalo, i
od strane struke i od strane sindikata, da je u javnom
savjetovanju u kolovozu Ministarstvo znanosti i obrazovanja
primilo preko 300 prijedloga kako da ovaj Zakon bude pravedniji,
ispravniji i kvalitetniji, to se nije dogodilo. Osjećajući
potrebu upozoriti i donositelje odluka ali i cjelokupnu javnost,
udruga SIDRO okupila je i sindikate i stručnjake iz područja
RPOO.

Na Konferenciji ”Izmjene Zakona o predškolskom odgoju i
obrazovanju i učinci na odgojno obrazovnu praksu  u
predškolskim ustanovama Republike Hrvatske” održanoj nakon
Okruglog stola, sudjelovali su mnogi iskusni stručnjaci iz svih
područja RPOO, a posebno važnim ocjenjujemo dolazak predstavnika
Ministarstva znanosti i obrazovanja, državnog tajnika. Gospodin
Tomislav Paljak imao je prilike čuti otvoreno i bez zadrške
mišljenje struke, razumjeti probleme koje nam donose ovakve
izmjene, i ostaje vidjeti koliko se još može mijenjati i hoćemo
li dobiti pravedniji Zakon. Osim uvaženih predstavnika MZO,
konferenciji su sudjelovale savjetnica pravobraniteljice za djecu
Danijela Žagar, savjetnica pravobraniteljice osoba s
invaliditetom Tea Rubeša, a putem Zoom prijenosa uključila se
članica Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu u Hrvatskome
Saboru, zastupnica Marijana Puljak.

Kao glavni problem nameće se nedostatak sredstava i način
financiranja dječjih vrtića, gdje država ne odvaja sredstva iako
je to prva stepenica institucionalnog odgoja i obrazovanja.
Financiranje je isključivo na jedinicama lokalne samouprave, a
njihove različite proračunske mogućnosti dovode do posljedično
velikih razlika u dostupnosti, sigurnosti i kvaliteti vrtića.
Nastavno na nedovoljna sredstva, dugo godina nije se ulagalo u
RPOO, nije se povećavalo smještajne kapacitete, gradilo vrtiće i
otvaralo odgojne skupine, no nije se niti promišljalo o
obrazovnoj politici stručnih kadrova, njihovom pripravništvu i
zapošljavanju.

Stoga smo se našli u trenutku u kojem nam nedostaje vrtića,
odgojitelja i sredstava da se RPOO održi na kvaliteti kakvu u
nemogućim uvjetima osiguravaju isključivo svojim velikim
entuzijazmom  odgojitelji i drugi zaposlenici u vrtićima,
dok nam istovremeno potpisani barcelonski sporazum nameće hitnu
obvezu uključivanja 95% djece predškolske dobi u programe RPOO!

I umjesto da država i resorno ministarstvo učine postupni pomak
prema ostvarivanju mogućnosti uključivanja većeg broja djece u
vrtiće, da promijene politiku obrazovanja , pripravništva i
zapošljavanja odgojitelja, oni dolaze na ideju da se
”relaksira” Državni pedagoški standard na način da se poveća
broj djece u skupinama, smanje prostorni zahtjevi koje DPS
propisuje, poveća satnica neposrednog rada odgojitelja s djecom,
učiteljima dopusti neka čudna i nepostojeća prekvalifikacija i
stjecanje drugog akademskog zvanja za samo 60 ECTS bodova. U
Hrvatskoj, uzevši u obzir regionalne razlike, većina odgojnih
skupina ima do 25 djece jasličke i do 30 djece vrtićke dobi, s
njima radi jedan odgojitelj u smjeni, u prostorima manjim od 3
metra kvadratna po djetetu. U većini zemalja članica EU ti su
omjeri značajno drugačiji – u skupini s 6-8 djece rade tri
odgojitelja u istoj smjeni.

Sada niti ti loši omjeri kakve imamo i na kakve dvije godine
upozoravamo, nisu dovoljni, već država želi na silu ispuniti
obvezu prema EU i povećati broj djece u vrtićima, iako nije
stvorila preduvjete za takvu mogućnost. Podržavamo uključivanje
većeg broja djece u programe RPOO, jer je dokazana velika
vrijednost te prve stepenice obrazovanja i djeca koja polaze
vrtić ostvaruju bolje rezultate u nastavku svoga obrazovanja. No
to se ne smije dogoditi na ovakav način.

Povezano
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail desk@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest