
Hrvatski osnovnoškolci - učenici četvrtih razreda ostvarili su iznadprosječne rezultate u matematici i prirodoslovlju, pokazali su to rezultati TIMSS istraživanja provedenoga od ožujka do lipnja prošle godine, predstavljeni online u utorak u NCVVO-u koji natjecanje provodi.
U TIMSS 2019. istraživanju sudjelovale su 64 zemlje diljem
svijeta – 58 zemalja članica IAE-a i osam referentnih zemlja, a u
Hrvatskoj 3785 učenika četvrtih razreda i njihovih roditelja, 263
učitelja i 153 ravnatelja osnovnih škola diljem Hrvatske,
izvijestila je voditeljica istraživanja Ines Elezović.
Istraživanjem je bilo obuhvaćeno 580 tisuća učenika iz 20 tisuća
škola diljem svijeta, a prvi put ispitivanje je bilo računalno.
Rezulate istraživanja predstavile su i njezine kolegice Sandra
Antulić Majcen, Jasmina Muraja i Biljana Vranković, a
posljednji ciklus istraživanja obilježio je i prelazak načina
provedbe u e-okruženje.
Iznadprosječni i u matematici i u prirodoslovlju
Hrvatski učenici ostvarili su iznadprosječne rezultate u oba
područja – u matematici 509 bodova, a u prirodoslovlju
524 boda. Kako je istaknula Elezović, kroz tri ciklusa provedbe
ovoga istraživanja u Hrvatskoj zabilježen je trend poboljšanja
postignutih rezultata u gotovo svim sadržajnim domenama
matematike i prirodoslovlja.
Tako se, izvijestila je, Hrvatska po ostvarenim rezultatima
nalazi na 34. mjestu, a u prirodoslovlju rezultat je i puno bolji
te smo na 20. mjestu među 64 zemlje sudionice istraživanja, te na
11. mjestu među zemljama Europske unije (EU).
Objasnila je kako su prikazani rezultati još i bolji jer u
trenutku provedbe istraživanja u Hrvatskoj nije bila obrađena
četvrtina gradiva iz matematike te čak polovica gradiva iz
prirodoslovlja što je pak rezultat razlike u
kurikulumima pojedinih zemalja.
Rečeno je da je izrazito veliki udio učenika u Hrvatskoj dosegnuo
osnovnu razinu iz matematike – njih 95 posto, a z
prirodoslovlja čak 98 posto, Srednju razinu iz matematike
dosegnulo je 70 posto hrvatskih učenika, u prirodoslovlju njih 80
posto, na višoj razini nalazi se 28 posto učenika iz matematike i
34 posto učenika iz prirodoslovlja, dok u Hrvatskoj naprednu
razinu iz matematike i prirodoslovlja dostiže samo četiri posto
učenika.
Istraživale su se po tri sadržajne i tri kognitivne
domene
Objašnjeno je da su se istraživale po tri sadržajne i
kognitivne domene za svako područje. Sadržajne domene odnosile su
se na gradivo koje se ispituje – u matematici za četvrti
razred to su domene brojeva, geometrijskih oblika i mjerenja te
prikaza podataka, a u prirodoslovlju domene znanosti o životu,
fizičkih znanosti i znanosti o Zemlji.
U provedbi ispitivanja učenici su rješavali ispitne knjižice
koje se s sastoje od zadataka iz svake od triju sadržajnih domena
za svako područje, a svakim se zadatkom ispitivala i
jedna od triju kognitivnih domena – činjenično znanje, primjena
znanja ii zaključivanje
Sažimajući iscrpne rezultate istraživanja Elezović je, među
ostalim, istaknula kako su viša postignuća hrvatskih učenika iz
oba ispitivana područja povezana s pohađanjem ranog i
predškolskog odgoja i obrazovanja, češćim aktivnostima roditelja
vezanim uz predmatematičku i predčitalačku pismenost u ranoj
dobi, većom motivacijom za učenjem matematike i prirodoslovlja te
osjećajem sigurnosti i pripadnosti školi. Također, viša
postignuća učenika povezana su i s većim zadovoljstvom
nastavnika, većom kvalitetom nastave matematike i prirodoslovlja
te sveukupnim pozitivnim ozračjem u školi.
Dječaci bolji od djevojčica u matematici, u
prirodoslovlju jednaki
Ravnateljicu NCVVO-a Ivanu Katavić raduju ostvareni
iznadprosječni rezultati i kako je istaknula, iskreno
vjeruje da će skoro uvođenje nacionalnih ispita dodatno
unaprijediti postignuća hrvatskih učenika na svim međunarodnim
istraživanjima jer će dobivene povratne informacije omogućiti
brze reakcije i uvođenja mjera za poboljšanje obrazovnih ishoda u
ključnim obrazovnim trenucima za naše učenike.
Ipak, istaknuto je, istraživanje je pokazalo da se u
matematici nastavlja trend boljih rezultata dječaka od djevojčica
koji su ostvarili u prosjeku deset bodova više od djevojčica, što
bi, rečeno je, svakako trebalo ozbiljno razmotriti i mijenjati. U
prirodoslovlju pak nema razlika u postignutim rezultatima među
spolovima.
Međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i
prirodoslovlja (Trends in International Mathematics and Science
Study) – TIMSS provodi se u sklopu
Međunarodnog udruženja za vrednovanje obrazovnih
postignuća (International Association for the Evaluation of
Educational Achievement – IEA).
Istraživanje se provodi svake četiri godine, do sada je provedeno
sedam ciklusa u kojima su sudjelovale članice IEA, a istraživala
su se obrazovna postignuća učenika četvrtih i osmih razreda
osnovne škole. Hrvatska je pak sudjelovala u tri posljednja
istraživanja- 2011., 2015. i 2019., a u našoj zemlji su za sada
istraživanjima obuhvaćeni samo učenici četvrtih razreda osnovne
škole.
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) u
Hrvatskoj u potpunosti provodi istraživanje uz potporu
Ministarstva znanosti i obrazovanja te u suradnji s IEA.