interesa ima

Paška sirana: Potencijali za izvoz u Kinu odlični

Zeljko Mrsic/PIXSELL

Do kraja ove godine najavljen je dolazak kineske inspekcije u Hrvatsku po pitanju hrvatskog zahtjeva za izvozom mlijeka i mliječnih proizvoda u Kinu, a kineski predstavnici pozvani su da posjete hrvatske peradarske farme i prehrambenu industriju, doznaje se iz Ministarstva poljoprivrede.

Izvozom mlijeka i mliječnih proizvoda na kinesko tržište otvorio
bi se novi prodajni kanal hrvatskim mljekarima i veliko tržište,
ističu iz Ministarstva.

Paška sirana zainteresirana je za izvoz na kinesko
tržište. “I inače radimo za izvoz što je moguće više, jer
su naši kapaciteti veći od potreba domaćeg tržišta, na koje
dolazi uvozna roba po dampinškim cijenama. Tržište nam se
smanjuje, a mi ne želimo smanjivati proizvodnju”
,
istaknuo je Ante Oštarić, predsjednik uprave Paške sirane u
razgovoru za Hinu.

Potencijale za izvoz u Kinu ocjenjuje odličnima. “Već smo
poslali neke uzorke na to tržište i naša roba je tamo
prihvatljiva što se tiče kvalitete. Što se tiče cijena, postigli
bi bolje cijene nego u Europi”,
rekao je Oštarić.

No, napominje da izlazak na to tržište priječe administrativne
barijere. “Nadamo se da će se to tržište uskoro za nas otvoriti”,
naveo je, kazavši da bi na to tržište izlazili “ne na široko,
nego u specijalizirane delikatese i visoko rangirane
ugostiteljske objekte” i to preko posrednika, s kojima su već
uspostavili prve kontakte.

Sardina izvozi u Kinu, radi i na dozvoli za izvoz
tune

Hrvatska ima već od ranije odobren izvoz proizvoda ribarstva u
Kinu te usuglašen veterinarski certifikat. Zahvaljujući tome,
bračka Sardina odnedavno izvozi na to tržište konzerve
sardine.

Prije toga, dvije i pol godine imali su velikih problema za
ishođenje dozvole za izvoz na to tržište. “Bez podrške
Ministarstva poljoprivrede, Uprave za veterinarstvo i
Veleposlanstva RH u Pekingu teško bismo došli do te
dozvole”,
istaknuo je Davor Gabela, direktor prodaje u
Sardini.

Zasad su u dva navrata obavili isporuke u simboličnim količinama,
i to preko luke Ningbo, najveće kineske kontejnerske luke.

Za tu su se luku odlučili jer je sudionicima sajma CEEC Expo
2018, koji se održava u sklopu redovitog godišnjeg ministarskog
sastanka Kine i 16 zemlja središnje i istočne Europe (CEEC), u
lipnju prošle godine administracija grada Ningboa obećala
riješiti postupak carinjenja po ubrzanoj proceduri.

“Isplati se ići na taj sajam. Bio sam jako zadovoljan,
dobro smo se prezentirali preko našeg kineskog partnera i
postigli dobar učinak”,
ocjenjuje Gabela.

Kako opisuje, konzerve sardina su nova roba za to tržište.

“Teško se probijati, jer naša roba nije visokoobrtajna.
Našli smo manjeg kienskog distributera, koji se sada bori da uđe
u neke veće kanale prodaje. Nadamo se da će to uspjeti. Koliko će
mu još trebati, teško je reći, no mi imamo dovoljno
strpljenja”,
istaknuo je Gabela.

Napomenuo je da ne forsiraju kinesko tržište, jer izvoze na još
25 tržišta u svijetu. Očekuju da se kroz godinu-dvije postignu
prodaju od dva do tri milijuna konzervi sardina na kineskom
tržištu.

“Na kinesko tržište postupno ulazimo, bez ikakve žurbe.
Ako se ono otvori, pitanje je hoćemo li imati dovoljnih količina
za izvoz na tako veliko tržište”
, napomenuo je Gabela.

Ocjenjuje da na tom tržištu mogu postići dobru cijenu, jer Kinezi
cijene europsku robu, imaju povjerenja u europske standarde
proizvodnje i spremni su je stoga i više platiti.

“Na kineskom tržištu veći je problem stvoriti naviku
konzumacije našeg proizvoda, koji je za njih nov. Oni jedu
puno svježe ribe”
, tumači Gabela.

Tunu, pak, Sardina zasad isključivo izvozi na japansko
tržište. Na poticaj te tvrtke, kod kineskog nadležnog tijela
Hrvatska je početkom lipnja na nedavnom međunarodnom sastanku
zemalja srednjoistočne Europe i Kine (format 16+1) u Ningbou
zamolila odobravanje izvoza tune podrijetlom iz Hrvatske u Kinu
te je dala prijedlog bilateralnog veterinarskog certifikata.

“Mi smo to pokrenuli jer je naš kineski partner
iskazao načelni interes. Nadamo se da će se ishođenje dozvole za
izvoz tune poklopiti s njihovom logističkom spremnošću za početak
tog posla u njihovom aranžmanu”, navodi Gabela.

Kako ističe, kinesko tržište ima veliki potencijal za tunu, jer
se svakim danom otvaraju novi sushi restorani. “Stoga
kineske kompanije pokazuju interes za uvoz tune iz Europe, no
čini nam da još uvijek nisu logistički spremne za takav biznis,
za to će trebati vremena”,
naveo je Gabela.

Kineski predstavnici pozvani u posjet peradarskim
farmama

Na sastanku u Ningbou hrvatski predstavnici početkom lipnja
upoznali su kineske kolege i s informacijama o kretanju zaraznih
bolesti domaćih životinja (klasična svinjska kuga, Newcastleska
bolest, Influenca ptica). Kineze je posebno zanimalo može li
Hrvatska dobiti status države slobodne od bolesti influence
ptica.

Hrvatski predstavnici istaknuli su kako je peradarska industrija
jedna od važnijih grana mesne industrije sa zatvorenim ciklusom
uzgoja/proizvodnje/klanja te uz primjenu visokih biosigurnosnih
mjera. Stoga su pozvali kineske predstavnike u posjet Hrvatskoj,
koji bi uključivao posjetu pet hrvatskih peradarskih farmi i
prehrambenoj industriji.

Kineska strana ponovila je kako planira ubrzati procedure
donošenja odluka o mogućnosti izvoza hrane na kinesko tržište, a
s tim u vezi i mogućnost potpisivanja protokola s Hrvatskom, kažu
u Ministarstvu poljoprivrede.

Ujedno, kineska strana ponudila je Hrvatskoj
mogućnost izvoza rasplodnih goveda i goveđeg seruma na
kinesko tržište.

Iz Ministarstva poljoprivrede navode da je Kina od ožujka ove
godine, radi pojednostavljenja i ubrzanja dugotrajne procedure
odobravanja uvoza u Kinu, umjesto dotadašnjeg nadležnog tijela za
uvoz AQSIQ (The General Administration of Quality
Supervision, Inspection and Quarantine) osnovala novo jedinstveno
tijelo pod skraćenim nazivom “China Customs” (The General
Administration of Customs of the People’s Republic of China –
GACC).

Cilj novog tijela je povećavanje efikasnost i ubrzavanje
procedura odobravanja uvoza u Kinu za najmanje jednu trećinu u
odnosu na dosadašnje postupke, za koje su svjesni kako se radi o
dugotrajnim, odnosno dugogodišnjim procedurama.

Po podacima DZS-a, hrvatski robni izvoz u prva tri mjeseca ove
godine iznosio je oko 220 milijuna kuna, što je 15,7 posto više
nego u istom lanjskom razdoblju, dok je uvoz iz Kine porastao za
30,4 posto, na 1,58 milijardi kuna.

Kinesko tržište moguće osvojiti tradicionalnim
proizvodima

Iz Hrvatske gospodarske komore (HGK) ističu da je tijekom zadnjih
godina nekoliko hrvatskih tvrtki aktivnije pristupilo tržištu
Kine s namjerom značajnijeg pozicioniranja na tom tržištu.

Ističu i da značajan interes postoji i za plasiranje hrvatskih
prehrambenih proizvoda na tržište Kine, no određene prepreke još
uvijek postoje, primjerice za izvoz mliječnih proizvoda i
proizvoda od mesa.

“U smislu prehrambenih proizvoda, kinesko tržište može se
osvojiti tradicionalnim proizvodima premium kvalitete, gdje je
naglasak na kvaliteti, a ne količini proizvoda, jer je kinesko
tržište jako veliko te hrvatske tvrtke kapacitetima svoje
proizvodnje teško mogu zadovoljiti potrebne količine”,

ocjenjuju.

Od prepreka na kineskom tržištu, iz HGK navode pronalazak
pouzdanog poslovnog partnera, pravilno označavanje proizvoda,
različite uvozne regulative i procedure po pojedinim lokacijama u
Kini, neujednačena pravila i potrebne dodatne dozvole i
certifikate za pojedine proizvode.

“Sve te prepreke su za većinom mala i srednja hrvatska
poduzeća ponekad i financijski zahtjevna, a k tome najčešće
uključuju i potrebne pregovore kineskih i hrvatskih nadležnih
državnih tijela za pojedina područja, što vremenski obično dugo
traje”,
napominju.

Česta prepreka u poslovanju s kineskim poslovnim partnerima su i
kulturološke razlike jer dolazi do određenih nesporazuma i/ili
nerazumijevanja poslovne kulture. Međutim, navedeno ne
predstavlja osnovni razlog značajno većeg uvoza iz Kine, već je
to i rezultat tržišne ekonomije, dodaju.

Iz HGK kažu da je radi lakšeg ulaska hrvatskih tvrtki na
kinesko tržište, kao i samog poslovanja hrvatskih tvrtki na
kineskom tržištu, nedavno otvoreno Predstavništvo HGK u Šangaju,
čija je prvenstvena uloga davanje potpore hrvatskim
tvrtkama, promidžba hrvatskog gospodarstva, turizma i
investicija, uspostavljanje i razvijanje poslovnih odnosa na
hrvatskom i kineskom tržištu, informiranje zainteresiranih
strana o mogućnostima poslovanja u Hrvatskoj i Kini
te organiziranje seminara, konferencija i poslovnih
događanja.

“S obzirom na kulturu poslovanja u Kini te važnost
osobnih odnosa u poslovanju, vjerujemo da će prisustvo HGK u Kini
uvelike pozitivno pridonijeti poboljšanju odnosa i proširenju
dosadašnje suradnje dviju zemalja”
, ocjenjuju u HGK.

Autorice: Tanja Pernička i Slavica Cvitanić

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest