
Državna uprava za zaštitu i spašavanje Republike Hrvatske, kao projektni koordinator i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, kao projektni partner, zajednički sudjeluju u provedbi međunarodnog projekta "Full Scale Civil Protection Exercise - ADRIATIC 2018”.
Projekt se provodi u suradnji s projektnim partnerima Upravom za
zaštitu i spašavanje Republike Slovenije, Ministarstvom
unutarnjih poslova – Upravom za izvanredne situacije Republike
Crne Gore te Nacionalnom središnjicom za usklađivanje traganja i
spašavanja na moru (MRCC Rijeka).
Upravo u cilju provjere trenutne sposobnosti zajedničkog
djelovanja svih tijela nadležnih za nadzor i zaštitu prava i
interesa RH na moru u slučaju iznenadnog onečišćenja mora, kao i
stupanj uvježbanosti svih tijela i funkcionalnosti postojećih
materijalno – tehničkih resursa te razina kompetencija
zapovjednog kadra, u okviru Projekta bit će provedena terenska
vježba ADRIATIC 2018, od 21. do 25. svibnja, koja će se održati u
akvatoriju Kaštelanskog zaljeva, a odvijat će se temeljem
Scenarija koji predviđa aktiviranje sustava traganja i spašavanja
na moru, sustava za suzbijanje iznenadnih onečišćenja mora,
sustava civilne zaštite u području vatrogastva i čišćenja obale
od onečišćenja. Naime, morski prostor od strateške je važnosti za
opstojnost i razvoj Republike Hrvatske, kao najvredniji i
najosjetljiviji prirodni sustav te ga s posebnom pozornošću treba
zaštititi od svih mogućih ugroza pa tako i onečišćenja iz svih
izvora.
Terenska vježba je godišnja vježba spremnosti državnog stožera
koji djeluje u okviru Plana intervencija kod iznenadnih
onečišćenja mora te ujedno i godišnja vježba Središnje
koordinacije za nadzor i zaštitu prava i interesa Republike
Hrvatske na moru.
Scenarij vježbe predviđa, radi nedostatnih vlastitih kapaciteta
vatrogastva i kapaciteta za suzbijanje onečišćenja mora,
aktivaciju međunarodne pomoći i specijaliziranih timova za
gašenje požara, kao i timova za čišćenje onečišćenja mora i
obale, putem Centra za koordinaciju hitnih intervencija
(Emergency Response Coordination Centre – ERCC). ERCC će
mobilizirati nužne kapacitete i stručnjake iz zemalja članica,
dok će o potrebi osiguravanja dodatne pomoći biti obaviještena i
Europska agencija za pomorsku sigurnost (European Maritime Safety
Agency – EMSA), koja će Republici Hrvatskoj staviti na
raspolaganje brod čistač “Marisa-N”, opremljen opremom za
suzbijanje onečišćenja većih razmjera, kao i opremu za suzbijanje
onečišćenja mora iz novouspostavljenog EAS centra, smještenog u
Ravenni.
Državnim stožerom koji se aktivira sukladno planu intervencija u
slučajevima većih onečišćenja mora zapovijeda dužnosnik
Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a u radu stožera
sudjeluju i predstavnici drugih tijela: Ministarstvo obrane,
Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo poljoprivrede i
ribarstva, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike,
Ministarstvo gospodarstva, Ministarstvo financija, Ministarstvo
vanjskih i europskih poslova, Ministarstvo kulture i Ministarstvo
pravosuđa. Uz njih su, u središnju koordinaciju uključeni su
Državna uprava za zaštitu i spašavanje, Glavni ravnatelj
policije, Načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga RH, Zapovjednik
Hrvatske ratne mornarice i Zapovjednik Obalne straže Republike
Hrvatske. Pored članova Stožera u godišnjim vježbama sudjeluju i
članovi Županijskih operativnih centara Splitsko – dalmatinske,
Šibensko – kninske i Zadarske županije, pod zapovjedništvom
lučkih kapetana iz Zadra, Šibenika i Splita.
Dosadašnji način postupanja dokazao je kako je zajedničko,
pravovremeno i usklađeno djelovanje svih tijela najbolji način
nadzora i zaštite morskog prostora pod jurisdikcijom RH, a čime
se postiže i racionalna uporaba raspoloživih kapaciteta na
nacionalnoj razini te veća povezanost svih ljudskih i
materijalnih resursa.
O EMSA-i
Europska agencija za pomorsku sigurnost jedna je od
decentraliziranih agencija EU. Sa sjedištem u Lisabonu, Agencija
pruža tehničku pomoć i podršku Europskoj komisiji i državama
članicama u razvoju i provedbi zakonodavstva EU-a o sigurnosti
pomoraca, onečišćenju brodovima i pomorskoj sigurnosti. Također
je dobio operativne zadatke na području odgovora na onečišćenje
nafte, praćenja plovila te u dugoročnom identifikaciji i praćenju
plovnih objekata.
Presudni poticaj državama članicama Europske unije vezano uz
uspostavu EMSA-e uslijedio je nakon katastrofalnih posljedica
pomorskih nesreća u kojima su sudjelovali brodovi ‘Erika’ (1999.
godine) i ‘Prestige’ (2002. godine), a koje su prouzročile
masovna onečišćenja mora istjecanjem nafte i naftnih derivata te
velikim ekološkim katastrofama duž Španjolske i Francuske obale,
čije posljedice ekosustavi i danas. Navedene ekološke katastrofe
potakle su zajednicu Europskih država na donošenje odluka kojima
se omogućilo financiranje bolje pripreme sustava zaštita u
slučajevima onečišćenja mora uslijed masivnih izlijevanja nafte u
more. Iznad i iznad raspoloživih resursa na razini pojedinih
država članica.
Međudržavna suradnja osigurana je u sklopu Subregionalnog plana
zemalja kojima je Jadran zajedničko more, a koji podrazumijeva
međunarodnu pomoć država članica u slučajevima onečišćenja većih
razmjera. Naime, godišnje se u hrvatske luke iskrca oko 11,5
milijuna tona opasnih i štetnih tvari, uglavnom ulja, dok se
takvih tvari na cijelom Jadranskom moru iskrca oko 72 milijuna
tona, stoga je za Republiku Hrvatsku međunarodna suradnja i
organiziranje međunarodnih terenskih vježbi u cilju preveniranja
i suzbijanja onečišćenja mora većih razmjera, od presudne
važnosti.



