zdravstveni izazov

Medicinski ili vojni helikopteri za “Zlatni sat” spašavanja unesrećenih?

Ivo Cagalj/PIXSELL

Još jedna rekordna turistička sezona od koje se očekuje više od 17 milijuna turista u Hrvatskoj velik je sigurnosni, ali i zdravstveni izazov. Je li pojam "Zlatnog sata" u kojem se unesrećena osoba s prometnice, planine ili otoka sigurno transportira u bolničku ustanovu u Hrvatskoj izvediv?


Najveći broj gostiju u Hrvatsku ulazi cestama, a krajnja
destinacija su obala i otoci. U četverostrukom povećanju broja
ljudi, povećava se i broj medicinskih intervencija za što je
važno osigurati brzu i adekvatnu skrb.

Možemo li to osigurati postojećom organizacijom ili je potrebno
kupiti nove, lakše medicinske helikoptere?

“Zlatni sat” od dojave do dolaska pacijenta u hitni bolnički
prijam, povećava šanse za preživljavanje od 30 do 50 posto. Je li
pojam “Zlatnog sata” u kojem se unesrećena osoba s prometnice,
planine ili otoka sigurno transportira u bolničku ustanovu u
Hrvatskoj izvediv?

Mladen Tureček iz Udruge HELP ili Helikopterima liječnici pomažu
drži da nije. Tvrdi da Hrvatskoj trebaju laki medicinski
helikopteri.

“To je prepoznala i policija, a nedavno je rekao i
ministar Božinović da ljudi umiru u transportu skoro 40 posto
nakon prometnih nesreća, što stranaca, što domaćih
“,
kaže Tureček.

“Prvu pomoć u Hrvatskoj je zbog njenog geografskog
položaja teško organizirati, stoga je nemoguće uvijek ispoštovati
“Zlatni sat”, premda je i pitanje tog normativa koji je više
laički nego li se koristi u medicini”
, rekao je
dopredsjednik Hrvatske liječničke komore i kirurg dr. Ante
Zvonimir Golem koji i sam ima iskustva iz Domovinskog rata kao
član mobilne kirurške ekipe.

“Za Hrvatsku je najkvalitetnije korištenje sustava
helikoptera Hrvatske vojske. To se zovu trenažni letovi. Oni bi
letjeli bez obzira koriste li se za medicinsku pomoć ili za neke
druge svrhe. Ti helikopteri mogu puno dalje i po puno lošijim
vremenskim uvjetima letjeti od lakih helikoptera za koje se
stalno priča da bi ih u Hrvatskoj trebalo nabaviti.”

Tureček se nikako ne slaže da su ljudski životi podložni
trenažnim letovima vojnih helikoptera.

“Čitav svijet osim Hrvatske, Bugarske i Srbije, vozi se s
lakim malim helikopterima. Mi smo ti koji predstavljamo eksperte
i tvrdimo da oni u Europi ne znaju o čemu govore i da bi trebali
koristiti Mi-8 helikoptere da bi spašavali ljude.

Mit koji se stvara u javnosti da je slabija dostupnost
hitne medicinske pomoći jer nemamo lake medicinske helikoptere –
ne stoji,
tvrdi dr. Golem.

“Pokazuje to i pilot projekt prije nekoliko godina u
Istri, gdje se vidjelo da ti helikopteri nisu mogli letjeti noću
i pomoć se znači nije mogla pružati noću, nego su se paralelno s
pilot projektom korištenja helikoptera HEMS koristili helikopteri
Hrvatske vojske, gdje su za medicinske potrebe praktički
helikopteri HV-a imali više naleta.”

S druge strane, postoje gosti koji takvu vrstu usluge eksplicitno
očekuju, tvrdi Tureček iz udruge HELP.

“Došli su ljudi preko jedne japanske agencije koja vodi
bogate turiste i otišli na otok Lokrum kraj Dubrovnika. Tamo su
simulirali srčani udar. Mjerili su u kojem će vremenu reagirati
službe, Kad su vidjeli način na koji se spašava, doslovno je
agencija rekla: ‘Oprostite, mi imamo bogate turiste kojima
obećajemo da će se ivi vratiti kući. Na ovakav način mi ne možemo
dovesti u Dubrovnik, odnosno u Hrvatsku turiste”,

zaključuje Tureček iz udruge Helikopterima liječnici pomažu.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest