upitne reference koncesionara

Zbog dodjele koncesije Luke Gaženica burno na saborskom Odboru za pomorstvo

Ivan Vukša

Odluka Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar da se koncesija za Gaženicu dodijeli jedinom ponuditelju, tvrtki Zadar International Port Operations, izazvala je u četvrtak buru na sjednici saborskog Odbora za pomorstvo.

Najveće zamjerake su bile da se “projekt skuplji od
Pelješkog mosta daje na odlučivanje lokalnoj razini”,
te
da su reference te tvrtke, koja već ima raskinut predugovor u
luci Gruž u Dubrovniku, upitne.

Projekt skuplji od Pelješkog mosta dat na odlučivanje na
lokalnu razinu

Mostovac Miro Bulj je zamjerio zbog
“netransparentnosti ponude i dokumentacije” koja se, tvrdi, ne
može dobiti na uvid.

“Više se raspravljalo o bovama i Zlatnom ratu nego o
ovome… Projekt skuplji od Pelješkog mosta ostao je ‘ispod
tepiha’ i dat na odlučivanje na lokalnu razinu”
, rekao
je Bulj, koji je i jedan od inicijatora tematske sjednice.

S njim se slaže županijska vijećnica Akcije mladih i nezavisnih
Zadar Marjana Šešelja Botić.

“Ova koncesija predviđa višu razinu odlučivanja, a to je
resorno ministarstvo i Vlada… Lokalna razina ne odgovara
finacijskim obvezama koje RH preuzima u vidu kredita, prvo za
izrgadnju luke, a poslije za izgradnju terminala”
,
poručila je.

Mišljenja je i kako bi ravnatelj Lučke uprave Zadar Robert Škifić
trebao dati ostavku jer se, kaže, nakon svih aktivnosti na tom
projektu javio tek jedan ponuđač, koji je “suspektno
došao tamo zbog posla s podkoncesijom”
.

“Na naš zahtjev da dobijemo dokumete na uvid dobili smo
odgovor da ih možemo dobiti na uvid u Lučkoj upravi i to na dva
sata”
, rekla je.

Pita se i na čemu se temelji niska cijena koncesijske naknade.

“Deset kuna po metru kvadratnom je doista nedopustiva
cijena ako je usporedimo s koncesijom za obična sidrišta, koja se
sastoje od bove i komada mora, a cijena je pet do sedam kuna po
metru kvadratnom. To je veliki nesrazmjer”
, ustvrdila
je.

Pitala se i o referencama tvrtke koja je koncesiju dobila i
podsjetila da ta tvrtka već ima raskinut predugovor u luci Gruž u
Dubrovniku.

Vijećnik u zadarskoj Županijskoj skupštini Marko Pupić
Bakrač
rekao je da je ta tvrtka radila financijske
malverzacije i u luci Bar. “I mi takvog operatera hoćemo
u luku Gaženica! Jesu ovo investitori ili prevaranti?… To su
investitori koji se dogovaraju ispod stola”
, zaključio
je.

Što obuhvaća koncesija?

Odlukom Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar koncesija za Gaženicu
na 20 godina dodijeljena je tvrtki Zadar International Port
Operations (ZIPO), a koncesija obuhvaća zgradu putničkoga
terminala i obavljanje lučkih djelatnosti u međunarodnom dijelu
luke Gaženica.

Zadar International Port Operations – ZIPO ponudio je 1.628.000
kuna za stalni iznos godišnje naknade koncesije, dok bi
varijabilni dio bio 12 posto prihoda od lučke djelatnosti, a 6
posto od gospodarske djelatnosti.

ZIPO će dobiti koncesiju za zgradu centralnog terminala, morski
akvatorij te parkiralište. Koncesija im daje pravo upravljanja
lučkim i gospodarskim djelatnostima (sve moguće usluge pa čak i
bežični internet u Gaženici).

Ravnatelj lučke uprave Zadar Robert Škifić rekao je kako uz tih
32 milijuna kuna (za stalnu 20-godišnju koncesiju) postoji
promjenjivi dio i nakanada za povećanje broja putnika, te se na
20 godina ukupno očekuje uprihoditi 311 milijuna kuna. Na to,
kaže, treba dodati i plaće i porez na dobit.

Šešelja međutim sumnja u takve brojke te poručuje kako je
dosadašnja praksa pokazala da varijabilnog dijela nekad može i
“ne biti”.

Škifić je odbacio bilo kakve sumnje da je postupak
netransparentan i ističe kako je “Lučka uprava Zadar
neprofitna ustanova i nije joj posao baviti se biznisom, već
stvarati uvijete za ostale da se razvijaju u okviru te lučke
uprave”.

Longin uvjeren u “multiplikativne gospodarske učinke”

Zadarski župan Božidar Longin uvjeren je u
“multiplikativne gospodarske učinke na lokalno,
regionalno i nacionalno gospodarstvo”.

“Mi ćemo sutra imati indirektno veliku korist jer takva
luka i ‘home port’ generiraju gospodarstvo cijele jedne regije…
Taj putujući hotel na kopnu servisira 1500 ljudi i to je dodana
vrijednost”
, kazao je zadarski župan.

Na opasku kako “o samom koncesionaru ne bi
govorio”,
žestoko mu je uzvratio Bulj, poručivši da je
to o čemu on ne bi govorio upravo tema sjednice.

Longin je pak uvjeren kako se u javnosti “barata s krivim
činjenicama”
.

“Ono što mi znamo i što piše jest da je to najveći
operater na svijetu koji ima luke Barcelonu, Malagu, Singapour,
Lisabon… Sve luke na svijetu moraju imati operatera, zakon je
jasan da se Lučka uprava ne može baviti s time”
, rekao
je Login.

Državna tajnica u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture
Maja Markovčić Kostelac smatra kako je pozitivno to što je
“jedan od najvećih operatera na svijetu pokazao
interes”.

Pojasnila je i kako zakon jasno propisuje nadležnosti za
koncesije na pomorskom dobru. Također je napomenula da je sličnu
i ništa manje vrijednu kocesiju dodijelila Lučka uprava Rijeka.

“Za nas je vijest o dodjeli koncesije za obavljanje
djelatnosti na putničkom terminalu dobra vijest jer je država
uložila značajna sredstva, a to nije pratio odgovarajući rast
prometa”
, poručila je.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest