svečano u splitskom škveru

Obalna straža napokon dobila prvi brod, uskoro ćemo ih graditi i za Arape?

Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL

Punih šesnaest godina nakon što je Hrvatska ratna mornarica dobila raketnu topovnjaču Kralj Dmitar Zvonimir, u splitskom brodogradilištu porinut je jedan novi ratni brod. Službeno još uvijek nazvan 'Novogradnja 540', 43,5 metra dug obalni ophodni brod vrijedan oko deset milijuna eura služit će za potrebe Obalne straže i prvi je od ukupno pet predviđenih u njenoj floti.

Riječ je o prototipu koji će u idućih tri mjeseca biti opremljen
u moru, a zatim će proći opsežna testiranja u luci i u plovidbi,
da bi do konca ove godine i službeno bio predan HRM-u. Brod će
služiti za nadzor teritorijalnog mora, akcije traganja i
spašavanja te prijevoz manjih postrojbi – a prilagođen je i za
plovidbu u velikim morima, odnosno na cijelom Mediteranu, pa će
eventualno moći biti angažiran i u međunarodnim akcijama oko
migrantskih kriza.

‘Ovo je naš veliki uspjeh: restrukturiranje škvera započeli smo s
ugovaranjem njegove izgradnje, a završavamo ga s vrhunskim
proizvodom koji će u svojoj kategoriji biti najbolji na svijetu’,
pohvalio se vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak. Tvrdi i da su
ispunjeni svi uvjeti iz programa restrukturiranja te da su
preostala još dva segmenta koja treba poštovati i dalje –
zapošljavati dvije tisuće radnika i zadovoljavati određene
količine obrade čelika.

Izrada prototipa obalnog ophodnog broda potrajala je godinu dulje
no što je bilo predviđeno jer se originalni pretprojekt drastično
mijenjao u hodu kako bi se postigli zadani tehničko-taktički
zahtjevi. Ugrađen je čelik povišene čvrstoće, čime je postignuta
manja težina i potrošnja goriva te veća operativnost, a sam brod
produljen je za metar i pol. Ponešto mu je promijenjena forma,
ugrađeni bočni stabilizatori, pa će postizati zadanu minimalnu
brzinu od 28 čvorova uz 15 posto manju potrošnju. Kompletna
serija od pet brodova stoga bi samo na ovom detalju u idućih 30
godina trebala sama sebe isplatiti.

Početak izgradnje preostala četiri broda, odnosno nastavak
cijelog projekta vrijednog 400 milijuna kuna, uslijedit će nakon
što prototip prođe predviđena testiranja Hrvatske ratne mornarice
i Brodarskog instituta. Bit će opremljen daljinski upravljanom
oružnom stanicom s automatskim 30-milimetarskim topom, dvije
ručno upravljive strojnice i četiri ručna prijenosna
protuzrakoplovna raketna sustava; zatim elektro-optičkim
senzorima za automatsko praćenje ciljeva i djelovanje danju i
noću, te može ispaliti 200 komada streljiva u minuti. Na njemu se
nalazi i diverzantska brodica za šest članova posade. Ukupni
kapacitet broda je 17 osoba, uz autonomiju plovidbe od deset
dana.

Radno porinuće u splitskom škveru proteklo je bez uobičajenih
visokih političkih delegacija. Ministarstvo obrane predstavljao
je državni tajnik Zdravko Jakop.

‘Uvijek postoji puno izazova kod izrade prototipa, ali očekujemo
da on nakon ispitivanja zadovolji postavljene tehničko-taktičke
karakteristike i da vrlo skoro krenemo s izgradnjom preostala
četiri. Obalna straža Hrvatska ratna mornarica i danas su s
postojećom flotom osposobljene za sve zadaće, pa i kontrolu
granica, ali želimo zanoviti flotu i osigurati bolje uvjete’,
kazao je Jakop.

Tomislav Debeljak se, pak, pohvalio podatkom da se vode pregovori
s više država oko ugovaranja izgradnje jednakih brodova, prije
svega onih s Bliskog istoka, budući da je splitski škver pokazao
da je znatno jeftiniji i barem jednako kvalitetan u odnosu na
svjetsku konkurenciju. Svjetske potrebe za ovakvim tipom ophodnih
brodova procjenjuju se na oko dvije tisuće primjeraka godišnje, a
Brodosplit je ovih poslom obnovio tradiciju izgradnje plovila za
vojne svrhe. Još u šezdesetim godinama prošlog stoljeća, naime,
započet je razvoj vojnog programa i do početka devedesetih
izgrađeno je osam podmornica, 18 diverzantskih ronilica, nekoliko
transportnih brodova i barži za prijevoz goriva, te školski
brodovi i stanice za bojenje. U najnovijem ophodnom brodu čak 80
posto ugrađene opreme dolazi od hrvatskih proizvođača.

Čast da službeno bude kum i pusti bocu šampanjca imao je
dragovoljac Domovinskog rata Dalibor Radmilo, dok je
tradicionalni blagoslov obavio svećenik Jozo Mravak. Poželio je
da novi brod donese mir i slogu hrvatskom narodu i čuva granice
Hrvatske.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest