
Predsjednik Vlade Andrej Plenković pustio je u petak Državnoj geodetskoj upravi u primjenu podnošenje zahtjeva te izdavanje katastarskih podataka elektroničkim putem kojim će se omogućiti lakši pristup katastarskim podatcima i pojednostavniti procedure za dobivanje dokumenata iz njezina djelokruga.
Plenković je rekao kako su puštanjem u rad aplikacije One Stop
Shop (OSS) dobili novu dimenziju zajedničkog informacijskog
sustava i važan pomak u spajanju zemljišnih knjiga i katastra,
pojednostavnjenu proceduru i korist za sve građane i investitore.
To je olakšavanje pristupa svim katarskim podatcima i
jednostavnijemu, bržem i učinkovitijem prometu nekretninama.
“To je dio našeg izbornog, Vladinog i programa reformi i na taj
način šaljemo poruku digitalizacije sustava, prilagođenosti
najmodernijim standardima na razini Europske unije i koristima za
sve pravne i fizičke osobe”, rekao je Plenković čestitajući svima
koji su tome pridonijeli.
Ministar graditeljstva i prostornog uređenja Lovro Kuščević rekao
je kako danas imamo evidencije u dva odvojena sustava – jedan su
zemljišne knjige u kojima su podatci o vlasništvu i stvarnim
teretima, a drugi je sustav katastra koji vodi evidenciju o
obliku, namjeni i kulturi površine te o posjedniku. To je
stvaralo pravnu nesigurnost, sporost u donošenju odluka i
promjenama, podsjetio je. Danas, kad je dovršen posao i kada je
Vlada u nekoliko mjeseci povezala 40 posto zemljišnoknjižnih
odjela i katastarskih ispostava, pri čemu je najveći posao bio
Grad Zagreb kao najveća ispostava u RH, a preostalih 60 posto
trebalo je 10 godina, rekao je Kuščević.
“Danas je moguće aplikacijom pogledati i ispisati kopiju plana
zemljišta, posjedovni i vlasnički list, unosi se pravna
sigurnost, brzina i transparentnost i sve što priliči sređenim
vlasničkim zemljišnoknjižnim odnosima. To je preduvjet reforme
svih reformi – spajanje zemljišnoknjižnih odjela i katastra u
jednu instituciju, što se nije napravilo u proteklih 150 godina”,
istaknuo je Kuščević.
Ministar pravosuđa Ante Šprlje rekao je kako je to povijesni
trenutak za Republiku Hrvatsku, kada se ‘on line’ mogu dobiti
podatci. A kada se provede spajanje zemljišnoknjižnih odjela i
katastra u jednu instituciju, građani i pravne osobe moći će
dobiti sve potrebno na jednome mjestu, što je iznimno važno,
istaknuo je te dodao da je sređivanje stanja dugotrajan proces,
no ne boje ga se i o tome u Vladi vlada potpuno jedinstvo.
Ravnatelj Državne geodetske uprave Damir Šantek istaknuo je da
obavljaju poslove u središnjem uredu u Zagrebu i 20 područnih
ureda za katastar diljem zemlje te da imaju 112 ureda s 1277
zaposlenika, a među ostalim, mjerodavna je za vođenje
katastarskih podataka – katastarske čestice zgrada i način
uporabe zemljišta. Na godinu zaprimi do 60.000 geodetskih
elaborata, a izdaje oko 90.000 katastarskih planova i oko 80.000
posjedovnih listova za razne svrhe. Uvođenjem e-katastra
rasteretit će se katastarski službenici i pridonijeti bržem i
lakšem prometu nekretnina, dodao je Šantek.
Hrvatska Vlada, putem Ministarstva pravosuđa i Državne geodetske
uprave, provodi Nacionalni program sređivanja zemljišnih knjiga i
katastra pod nazivom Uređena zemlja, u okviru kojeg se
moderniziraju sustavi katastra i zemljišnih knjiga. Puštanjem u
primjenu elektroničkog podnošenja zahtjeva i izdavanja
katastarskih podataka obilježit će se dovršetak aktivnosti na
uspostavi Zajedničkog informacijskog sustava katastra i
zemljišnih knjiga (ZIS), te njegova podsustava One Stop Shop
(OSS), čime će se na novu razinu podići brzina i kvaliteta usluge
građanima, poduzetnicima i investitorima te ubrzati i olakšati
proces registracije nekretnina u katastarskome i
zemljišnoknjižnom sustavu.
Time se želi podići razina pravne sigurnosti u prometu
nekretninama te racionalizirati i pojednostavniti poslovni
procesi. Informacije iz katastra i zemljišnih knjiga moći će se
dobiti odmah, a svi će se digitalizirani podatci u svakom
trenutku moći provjeriti.
Pristup katastarskim podatcima elektroničkim putem ostvaruje se
putem OSS-a (oss.uredjenazemlja.hr) i putem sustava e-Građani.
Implementacijom portala OSS-a omogućeno je da od danas tijela
javne vlasti i pravne osobe elektroničkim putem podnose zahtjeve
i preuzimaju katastarske i zemljišnoknjižne podatke.



