
Još
2004. kada su hrvatskim prugama počeli voziti nagibni vlakovi,
Vatroslav Grubišić, njemački sudski vještak za velike željezničke
nesreće upozoravao je na to da nagibni vlakovi HŽ-a nisu testirani na
hrvatskim prugama.
Tada je izrazio sumnju u to da su rađeni po
nedostatnim normama te da prijeti velika opasnost od katastrofalnih
željezničkih nesreća.
Pomozite ozlijeđenima
Splitska bolnica nema dovoljno krvi za sve ozlijeđene pa se apelira
na građane da se jave u splitski KBC na Firulama, na Odjel za
transfuziju. Nedostaje svih krvnih grupa, a krv će se primati sve do 20
sati.
Hrvatske željeznice od kanadskog proizvođača Bombardierea
kupile su osam nagibnih vlakova koji su napravljeni u njemačkom
Henningsdorfu. Još prije puštanja u pogon nagibnih vlakova, 2003.
godine, Vatroslav Grubišić upozoravao je Ministarstvo prometa (tada je ministar bio Roland Žuvanić) i Upravu HŽ-a (predsjednik je bio Marijan Drempetić) na nesreće nagibnih vlakova u Njemačkoj i drugim državama Europe.
Te nesreće
nastajale su uslijed lomova osovina, a pričao je i o opasnostima do
kojih može dovesti nedostatak mjerenja bočnih sila prilikom većih
brzina u zavojima, prenio je tada tjednik Nacional.
Grubišić, ugledni sudski vještak, nije dobio odgovor ni od Ministarstva
ni od HŽ-a te je njegov apel HŽ-u i Ministarstvu bio da provjere prema
kakvim normama su potpisani ugovori o proizvodnji nagibnih vlakova za
Hrvatsku ostao neuslišan.
Recimo i to da je Grubišić napravio ekspertizu velike željezničke
nesreće koja se u lipnju 1998. dogodila brzom vlaku ICE 884 Wilhem
Conrad Rontgen, u blizini Eschedea, na relaciji Hamburg – Hannover, u
kojoj je poginuo 101 putnik.
Zagreb 1974: 152 mrtva
Željeznička nesreća s najviše žrtava u Hrvatskoj se dogodila ona
30. kolovoza 1974. godine kada je na zagrebačkom Glavnom kolodvoru
život izgubilo 152 ljudi, a 90 ih je ranjeno.
Nesreća se dogodila zbog
prevelike brzine kojom je vlak koji je prometovao od Atene preko
Zagreba do Dortmunda ušao na kolodvor, izletio iz tračnica te su se
vagoni sudarili.
Uslijed velikog radnog iskustva na tom polju, Grubišić je rekao da ‘postoje
veliki izgledi da se zbog povišenih bočnih sila u zavojima slome
podvozja vlakova i dogode nesreće poput one u Norveškoj 1999. ili
iskakanja kompozicije brzog nagibnog vlaka ICE VT 605 između Nurnberga
i Chemnitza’.
U intervju danom Nacionalu Grubišić je istaknuo da su vlakovi Regio Croatia, koje je kupila Hrvatska, građeni prema istim normama i s potpuno istim podvozjem kao i vlakovi Regio svinger 612, nasljednici nagibnih vlakova ICE VT 605 koji su nakon nesreće između Nurnberga i Chemnitza povučeni iz upotrebe 2003. godine.
Vlada RH posao s Bombardiereom sklopila je bez javnog natječaja, tako
da su ostale nepoznate stavke ugovora među kojima i uvjeti po kojima se
predviđa da taj vlak mora biti isproban, kao i njegov vijek trajanja,
rekao je Grubišić.



