
"Mora se raditi razlika između vojnog letenja borbenih zrakoplova i i regularnog zrakoplovnog prometa", rekao je general Tus
General Anton Tus zgrožen je istragom Državnog odvjetništva protiv
pilota dva MIG-a, koji su se u rujnu prošle godine srušili kod Plaškog
tijekom vježbe na poligonu Eugen Kvaternik.
“Mora se raditi razlika između vojnog letenja borbenih zrakoplova i i
regularnog zrakoplovnog prometa. Civilni zakoni koji se odnose na
istražni postupak i sudske odluke sasvim su drugačiji prema posadama
putničkih zrakoplova i prema vojnim pilotima ratnog zrakoplovstva”, kaže
general Tus.
“Piloti vojnih zrakoplova tijekom izvršavanja svojih zadataka izlažu
se životnoj opasnosti, i to neprekidno, od polijetanja do slijetanja, i
u manevru i tijekom letenja u grupi. Iz letačkih nesreća vojnih
zrakoplova uzimamo pouke za daljnju obuku, a ne provodimo sudske
postupke. Drugo je kad pilot namjerno uzme avion i zabije se u neku
zgradu. Ovo je ipak bila obuka. U manevrima je došlo do letačkih
grešaka, ali to nema veze sa namjerom. Redovni su slučajevi da dolazi do
određenih oštećenja, udesa, problema sa naoružanjem… Može, recimo,
raketa ili bomba ispod krila eksplodirati”, pojašnjava general Tus.
Unatoč tome pilote MIG-ova, satnika Igora Trošelja i natporučnika
Marijana Kudlika, Državno odvjetništvo u Karlovcu tereti za manevre koji
nisu bili planirani, što je kvalificirano kao kazneno djelo opće opasne
radnje.
“To se utvrđuje kroz postupak analize udesa. Normalno je da se u
letenju vojnim zrakoplovima izvode nagli manevri prilikom izvlačenja iz
napada. U ovom slučaju bilo je grešaka koje su uvjetovale kontakt
zrakoplova, ali ponavljam, to nije bila ničija namjera pa se nikako ne
može raditi o kaznenoj odgovornosti pilota, već o letačkim zaštitnim
mjerama poput premještanja na neki drugi avion, dakako, ako je krivica
takve težine, ali to nije bio slučaj ovdje”, drži general Tus.
Kaže kako se nesreće događaju i iz njih treba izvući pouke: “Imamo
sreće da su naši piloti ostali živi da mogu da mogu drugima prenijeti
svoja iskustva iz nesreće. Greške vojnih pilota u udesima i katastrofama
podliježu čisto pravilima letačke službe, a ne kaznenog zakona, ako se
ne radi, recimo, o odlaženju sa zadatka i narušavanju civilnih zakona
poput udaranja u civilni objekat i sličnog.”
“Ima stručne odgovornosti, koja se poduzima prema posadi, onima koji
su rukovodili vježbom, a ne kaznene. Može se, recimo, raditi o zabrani
letenja dok se ne ispita slučaj ili o svođenju na niži tip obuke i manje
zahtjevne zrakoplove. U svakom slučaju, nema ni govora o kažnjavanju,
oduzimanju letačkog zvanja. Unutar letenja sve završava, sve su to
dragocjena iskustva i tako treba to tretirati”, uvjeren je general Tus.
U svojoj bogatoj letačkoj karijeri general Tus letio je s MIG-om 21,
ali i naprednim zrakoplovima zapadne proizvodnje. Razlike postoje.
“MIG 21 proizveden je prije 40 godina i takva je njegova
konstrukcija. Ima dosta zatvorenih površina oko kabine, mali je prostor
za promatranje, mala vidljivost. Opasniji je u grupnim letenjima od
zrakoplova novije generacije”, kaže general Tus.
O pokretanju kaznenog postupka doznao je iz medija. “Po novinama se
piše o mogućoj kazni od 10 godina zatvora?! To mi je naprosto
nevjerojatno. Zašto nitko nije pitao nekog stručnjaka o čemu se tu radi?
Pa i civilni piloti znaju da su u vojnom letenju rizične situacije
česte. Piloti se znaju sudariti, nisu rijetke ni nesreće u kojima pogine
i više pilota. I što sad? Da idu u zatvor?”, pita se general Tus.
Djeluje kako država pokretanjem kaznenog postupka odgovornost za
naknadu štete želi prebaciti na pilote. Mariji Klipi, koju su teško
ozlijedile krhotine rakete ispaljene s jednog od dva MIG-a nakon sudara u
zraku, MORH će navodno ponuditi odštetu. Ukoliko bi se dokazala kaznena
odgovornost pilota, naknada štete išla bi na njihov račun.



