Podaci FINA-e

Zbog dugova, svakoj devetoj obitelji blokirani račun

Prema službenim podacima FINA-e, ovrhama je za razna dugovanja
trenutačno blokirano čak 165.000 građana! Ugrubo rečeno, svaki deveti
račun zaposlenih u Hrvatskoj je u blokadi, što zbog neimaštine, što zbog
bahatosti bogatih koji žele izbjeći plaćanje, pa čekaju da potraživanja
za neplaćene račune odu u zastaru. No, Ovršni zakon koji je danas na
snazi prilično je nezgodan: rješenje o ovrsi izdaje sud, poreznici,
Zavod za mirovinsko, za zdravstveno osiguranje, ali i javni bilježnik na
prijedlog vjerovnika, piše slobodnadalmacija.hr

Onda se dug uplaćuje s računa dužnika iz registra u FINA-i, u kojem su
od ove godine svi konti građana u bankama. Tako se za tren oka nekome
može sjesti na plaću, štednju po viđenju ili pričekati da istekne
oročenje ako je ušteđevina oročena na neki rok… Nekad je bilo lakše
izbjegavati plaćanje računa, pa su neki znali igrati na zastaru i
zauvijek izbjeći podmirenje nekog računa.

Danas se najuspješnije izbjegava plaćanje zajedničke pričuve u
stambenim zgradama, malo tko ne zna nekog susjeda koji nikako ne plaća
pričuvu, i to češće zbog nekog svog razloga nego zbog lošeg materijalnog
stanja. Jednostavno prekriži taj trošak kao nepotreban, a ako mu
susjedi i upravitelji zgrade progledaju kroz prste i nisu pokušali
prisilno naplatiti dugovanja, nakon tri godine miran je od svakog
potraživanja jer pada u zastaru.

Pričuva i komunalna naknada imaju najdulji rok zastare od cijele tri
godine, dok ostala potraživanja za kućanstvo: struja, voda, odvoz smeća,
telefon, mobitel, zastarijevaju za godinu dana. Alen Ćurin,
predsjednik Dalmatinskog potrošača, kaže da ljudi često ne shvaćaju da
se računi naplate na ovaj ili onaj način, pa ako susjed ne plaća, platit
će stanar u zgradi koji je uredan platiša. − Mentalitet naših ljudi je
takav da kad neki stanar ne plaća zajedničku pričuvu u zgradi, oni
odmahnu rukom.

Neplaćanje nije nepoželjno ponašanje, kakvo je u Njemačkoj ili
skandinavskim zemljama, tamo će susjed prijaviti susjeda jer zna da će u
protivnom on biti taj koji će platiti i svoj i susjedov ceh −
objašnjava Ćurin i kaže da je danas, s promjenama Ovršnog zakona, znatno
teže izbjeći plaćanje nekog računa jer ovrhe stižu bez opomene i
upozorenja. Predsjednik Dalmatinskog potrošača kaže da ljudi ne
podmiruju račune zbog dva razloga: prvi je ekonomski, jer nemaju novca, a
drugi je nezadovoljstvo uslugom.

− Račune treba plaćati, ali oni moraju biti jasni, transparentni, a
usluge uvjerljive. Ljudi moraju imati mogućnost da svojim ponašanjem
utječu na visinu računa za neke usluge. Znači, ako telefoniram manje,
plaćam niži račun, ako trošim manje vode, plaćam manje… Kad je netko
na Šinama ili Kamenu vidio u svojem kvartu pometača, kad mu je
postavljena javna rasvjeta, kanalizacija?

Kada se kontroliraju svi ti sustavi javnih poduzeća, jer uvijek su
uredni i legalni platiše na udaru svega, pa i ovrha? Ima onih koji uopće
nisu u sustavu plaćanja odvoza smeća i komunalne naknade, što je s
crnom strujom i gubicima, s nelegalno priključenima na elektrosustav, a
ta priključivanja obavljaju HEP-ovi djelatnici? Gubici struje trebali bi
iznositi oko 12 posto, no zbog čega se onda toleriraju gubici od 30
posto? − pita Ćurin.

SD/eZd

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest