
Hrvatska liga protiv raka,
Udruga “Zdravka” i Zajednica pacijenata oboljelih od raka” Sv. Juraj”
pod pokroviteljstvom Hrvatskog Sabora i Ministarstvom zdravstva i
socijalne skrbi nastavljaju javnozdravstvenu kampanju “Budi Zdravka” i u
2012 godini.
U Hrvatskoj se 21. siječnja 2012. godine obilježeva 5.hrvatski Dan mimoza kojeg je hrvatski Sabor proglasio i Nacionalnim danom borbe protiv raka vrata maternice.
U Hrvatskoj je invazivni rak vrata maternice (IRVM) i dalje na visokom
osmom mjestu incidencije raka u žena. U 2009.godini od IRVM oboljelo
je 369, a umrlo 114 žena (dobno-standardizirana stopa incidencije na
standardno europsko stanovništvo 14.5/100 000,odnosno stopa mortaliteta
3.9/100 000).
Unatoč tome što se oportunistički probir Papa testom u
Hrvatskoj provodi od pedesetih godina prošlog stoljeća, u usporedbi s
drugim zemljama zapadne i južne Europe Hrvatska ima i dalje nepovoljne
trendove kretanja mortaliteta od IRVM. Silazni trend incidencije IRVM
bio je prisutan od 1970.do 1991. godine, ali nakon toga se zaustavlja, a
zadnjih nekoliko godina, na žalost, uočava se i ponovni porast.
Najveća
stopa incidencije IRVM je u Hrvatskoj u dobi od 45.-59. i 80.-84.
godine, a CIN III (carcinoma in situ) u dobi od 30.-34. godine.
Incidencija ovog carcinoma in situ je zadnjih godina u značajnom porastu
i od njega obolijeva više od 2 000 žena godišnje. U Hrvatskoj je u
tijeku izrada Nacionalnog programa ranog otkrivanja raka vrata maternice
pod okriljem Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi Republike
Hrvatske koji planira obuhvatiti probir žena od 25.-64. godine Papa
testom jedanput u tri godine.
Početak organiziranog probira planiran je
početkom slijedeće godine. U ovaj program bit će implementirani i načini
edukacije pučanstva posebice mladeži o načinima zaštite od
spolno-prenosivih infekcija (SPI) posebice HPV-a kao glavnog čimbenika u
nastanku IRVM (tip 16 i 18).
Hrvatska liga protiv raka već petu
godinu zaredom u prigodi europskog tjedna borbe protiv raka vrata
maternice u Zagrebu i brojnim mjestima u Hrvatskoj organizira Dan
mimoza kada simbolikom nježnog cvijeta govorimo o nužnosti edukacije
,cijepljenja i probira raka vrata maternice u Hrvatskoj. Na taj način
senzibilizira se pučanstvo o nužnosti primarne i sekundarne prevencije
raka vrata maternice u Hrvatskoj kako bi se učinkovitije provodila
zaštita od SPI, sveobuhvatnije provodilo cijepljenje te da odaziv na
ginekološke preglede za organizirani probir (“screening” ) bude čim veći
(poželjno barem 80%).
Primjerice, nakon edukacijske kampanje u
europskom tjednu borbe protiv raka vrata maternice i Dana mimoza u
Hrvatskoj posjet žena u polikliničkim ginekološkim ordinacijama u
Zagrebu značajno je veći tijekom slijedeća tri mjeseca (u prosjeku za
15 %) što svakako pridonosi u smanjenju pojavnosti raka vrata
maternice u Hrvatskoj.



