
Primjerice, za 30 sati vožnje prosječna cijena sata u Italiji bi mogla biti oko 30 eura, što je još uvijek gotovo duplo više od cijene sata u Hrvatskoj
Polaganje vozačkog ispita uskoro bi se moglo obavljati i u drugim
državama članicama Europske unije, ali su vrlo mali izgledi da će se
državljanima Hrvatske ta opcija isplatiti, iako su ukupni troškovi
stjecanja vozačke dozvole u Hrvatskoj visoki, te u prosjeku iznose oko
7.500 kuna, odnosno oko 1.000 eura, piše novilist.hr
U Hrvatskom autoklubu (HAK) tumače
kako će hrvatski državljani nakon ulaska Hrvatske u EU imati mogućnost
polaganja vozačkog ispita u zemljama članicama EU, naravno i obrnuto,
već od srpnja naredne godine. Tim tragom pokušali smo ispitati koliko u
susjedstvu iznose troškovi osposobljavanja za vožnju, što se pokazalo
kao prilično zahtjevan zadatak zbog razlika u sustavima
osposobljavanja.
Zaključak
je da je Hrvatskoj po organizaciji auto škola od zemalja u susjedstvu,
koje su članice EU-a, najsličnija Slovenija, koja je slična i po
cijenama, iako one mogu biti i nešto niže za pojedine kategorije,
primjerice za studente, koji tu imaju određene povoljnosti, pa je tako
moguće trošak smanjiti za nekoliko stotina eura. Za nekoliko tisuća kuna
trošak je manji u Srbiji ili BiH, gdje je sustav auto škola slično
organiziran. Međutim, malo tko će tamo polagati, jer je uvjet stalni ili
privremeni boravak, u BiH duži od šest mjeseci, kao i zato što je
ulazak tih država u EU još daleko.
Ne postoje jedinstveni sustavi osposobljavanja
I u HAK-u također navode da je
cijena osposobljavanja kandidata za vozače različita od jedne do druge
zemlje, te je usporedbe cijena teško raditi zato što ne postoje
jedinstveni sustavi osposobljavanja, odnosno nastavni planovi i programi
za pojedine nastavne predmete (prometni propisi i sigurnosna pravila,
pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nesreći,
upravljanje vozilom) su različiti, te se temeljem toga i određuje
minimalna cijena osposobljavanja.
U usporedbi s većinom zemalja Europske unije Hrvatska je
jeftinija ili jednaka po cijenama. U Austriji ili Njemačkoj minimalni
troškovi iznose oko 11.000 kuna, ali pritom treba napomenuti da oni mogu
rasti sve do 20.000 kuna, pa i više ukoliko se ispit više puta padne i
mora ponoviti. Čak ni Italija, koju mnogi uzimaju za primjer zbog naoko
nižih cijena, nije posebno povoljna, iako je teoretski moguće dobiti
vozačku dozvolu za svega 3.500 do 4.000 kuna. Međutim, tako je samo zato
što je u Italiji moguće izaći na ispit bez ijednog sata obuke, što
znači da negdje drugdje morate steći teoretsko i praktično znanje, te na
ispitu ipak proći, što nije nimalo jednostavno.
Ukoliko u tome ne
uspijete na novi pokušaj čeka se tri mjeseca tijekom kojih troškovi
značajno rastu. Prema dopisu jedne auto škole iz Trsta razvidno je da u
praksi troškovi polaganja u Italiji prosječno najčešće iznose oko 900
eura, slično ili nešto manje nego u Hrvatskoj. No, cijena sata obuke je
43,5 eura, odnosno manje ukoliko se ugovori popust. Primjerice za 30
sati vožnje prosječna cijena sata u Italiji bi mogla biti oko 30 eura,
što je još uvijek gotovo duplo više od cijene sata u Hrvatskoj. Kad se
na sve pridodaju i mogući problemi s poznavanjem jezika, kao i dodatnog
troška boravka u nekoj drugoj zemlji, kojeg je teško izbjeći, jasno je
da se polaganje vozačkog ispita u nekoj drugoj zemlji malo kome može
isplatiti.
Predsjednik
Udruge hrvatskih autoškola Nikola Vidaković ističe kako je uvjeren da
nitko neće ići u druge zemlje polagati, već upravo suprotno, očekuje da
bi možda Austrijanci ili Talijani mogli biti zainteresirani za polaganje
ispita u Hrvatskoj. – Mi smo svjesni da je danas vozačka
dozvola nužnost svakome, jednako kao što znamo da su troškovi za
stjecanje vozačke dozvole ljudima veliki. Međutim, javnost nije u
dovoljnoj mjeri svjesna činjenice da je država propisala da jedan sat
osposobljavanja u auto školi košta 115 kuna i da je ta cijena određena
još 2008. godine. Od tada je samo cijena goriva rasla gotovo 100 posto, a
u toj cijeni treba se pokriti i amortizacija, održavanje vozila, kao i
rad stručne osobe.
Istovremeno, cijena sata stručne osobe iz HAK-a je
250 kuna, što je ogromna i nerealna razlika. Zbog svega toga, kao i
činjenice da od maksimalno propisanih cijena autoškola na razini oko
5.600 kuna najveći dio otpada na razna davanja i troškove. Jasno da
ljudi žele niže cijene, ali njih ne bi trebalo tražiti kroz smanjenje
sigurnosti na cesti, veći broj nesreća i poginulih do čega bi bez sumnje
došlo ukoliko bi se smanjio broj sati na praktičnoj i teoretskoj obuci.
Mislim da bi bilo bolje da država razmisli o našem prijedlogu smanjenja
PDV-a za ovu djelatnost, jer bi tako dostupnost obuke i ispita bila
veća svima, a to ne bi bilo nauštrb sigurnosti, ističe Vidaković.
novilist.hr/eZd



