
Inženjer Boženko Jelić predlaže spajanje Zadra i otoka Ugljana podmorskim tunelskim mostom dužine 4.9 kilometara, od Gaženice prema Kalima na otoku Ugljanu
Predstavnici Hrvatsko-njemačkoga društva i građevinski inženjer Boženko Jelić predstavili su danas javnosti i županijskoj vlasti projekt Rješenja prometnoga povezivanja zadarskih otoka s kopnom podmorskim tunelskim mostovima.
Riječ je zapravo o cijevima dužine do 50 metara koje se pod morem spajaju i tako privezane za dno čine podmorski tunel, javlja Radio Zadar.
Inženjer Boženko Jelić predložio je spajanje Zadra i otoka Ugljana podmorski tunelskim mostom ukupne dužine 4.9 kilometara, od Gaženice prema Kalima na otoku Ugljanu. U budućnosti pravci bi se dalje račvali u dva dijela. Jedan preko Lamjane i Iža do Dugog otoka, a drugi prema Rivnju, Sestrunju, Molatu i Istu. Cijena od 30 do 45 milijuna eura po kilometru.
“Ako to usporedimo s cijenom mosta za Pelješac koji je dug 2.5 km, a rečeno je da će koštati 300 milijuna eura. Znači s ovim sistemom podmorskih tunelskih mostova i kada bi uzeli najskuplju varijantu, taj most bi stajao 135 milijuna eura, a ne 300 milijuna” – istaknuo je inženjer Jelić dodajući kako bi trebalo otprilike godinu dana za dovršenje dokumentacije i još godinu dana za proizvodnju elemenata i postavljanje u more, ali uz uvjet da su osigurana sredstva.

Na pitanje novinara kako bi na takav tunel utjecale morske struje i poznate Jadranske nevere, inženjer Jelić je rekao da na dubinama od 30 do 80 metara na kojima bi se gradili takvi podmorski mostovi utjecaj morskih struja i nevera zapravo ne postoji.
“Ovakav projekt nigdje nije izveden, svi dosadašnji prolazi ispod mora išli su zapravo duboko ispod morskoga dna, primjerice kao tunel La Manche. Postoje ovakvi tuneli u Danskoj gdje je more relativno plitko, pa su ga Danci zatrpali. Mi nemamo takvo more, naše Jadransko more je dovoljno duboko i ne trebao ukopavati ovakve tunele” – istaknuo je Jelić dodajući da u te tunele može biti ugrađena sva potreba infrastruktura za otoke, vodovod, odvodnja, elektro-instalacije i sve ostalo što je otočanima potrebno.
Zadarski župan Stipe Zrilić rekao je ovaj projekt od posebnog interesa za otoke i cijelu Hrvatsku te da je u tijeku postupak uvrštavanja ovoga projekta u županijski Prostorni plan. Projekt treba uvrstiti i u državne razvojne dokumente kako bi se mogao kandidirati za sredstva EU.

“Ideja je zanimljiva, mi smo je kao županija prihvatili. Izgradnjom tunela kroz more mislim da bi otočni dio zadarske županije dobio jednu potpuno novu dimenziju” – rekao je župan Zrilić, dodajući da bi se ovako otoci bolje prometno povezali, a samim time još bolje razvio turizam i sve ostale gospodarske grane.
Načelnici općina Pašman i Tkon oduševljeni su idejom. Njihovi otoci s oko 9 tisuća stanovnik postali bi predgrađe Zadra i Biograda.
Načelnik općine Tkon Danijel Katičin rekao je da su svi otočani suglasni da su ovakvi projekti od presudnoga značenja za opstanak ljudi na otocima. Nedjeljko Medić, načelnik opčine Pašman, rekao je da je ovakav tunel idealno rješenje za Pašman.
“Izgradnjom mosta Pašman bi bio strahovito opterećen prometom, a na ovaj način promet bi se račva, jedan dio za Ugljan a drugi za Pašman. A i sam spoj na direktno na autocestu, odnosno popularnu “Kalmetinu” u Gaženici je izvrsna ideja” – istaknuo je Medić.



