
Nezavisna/izvaninstitucionalna kultura, ”zadarska alternativa”, javni prostori, komunikacija s Gradom, devastirani objekti i djelovanje kreativnog kapitala u intervalima – gdje je zapelo?
O tome je bilo riječi na dva i pol sata tribine u bivšem kinu Callegro, gdje su se okupili predstavnici udruga, da poslušaju sudionike tribine i uključe se u raspravu. Tribina je nazvana ”Okret prostora” i organizirala ju je platforma Okret potpora. Na tribini su govorili dipl.ing.arh. Nives Kozulić, ravnateljica Zavoda za prostorno uređenje Zadarske županije, dipl.ing.arh. Darko Anton Franceschi, predsjednik Društva arhitekata Zadar, dr.sc. Sven Marcelić i dr.sc. Krešimir Krolo, s Odjela za sociologiju Sveučilišta u Zadru.

Prostora kao u priči…
Kako
i na koji način različiti akteri nezavisne kulturne scene mogu dati
gradu jednu novu dimenziju društvenog života?
Dan je mali pregled javnih prostora od centra prema periferiji.
Crkva sv. Nikole posebno je
atraktivna za intervencije i transfer u prostor kulturnih aktivnosti. Tu
su još crkva sv. Dominika, bivša Tehnička škola, Kapetanski park,
zgrada Nasada, Dom avijatičara, Tvornica madraca, Željeznicki kolodvor,
hotel Iž, otvoreni prostor kod bivše vojarne u ulici S. Radića, te
buduci Centar za kreativne industrije. Cilj tribine bio je i ispitati
kakvi su potencijali koji bi mogli ove prostore prenamijeniti i
prepustiti nezavisnoj kulturnoj sceni.
”Prostori imaju svoje
vlasnike, o njima se razmišlja i njih se ne moze preskočiti”, kazala je
Nives Kozulić.

Sv. Nikola pripada državi, tj. Arheološkom muzeju. Igralište Mornarica ima Tankerska plovidba. Sveti Dominik povremeno koristi Kazalište lutaka. Tehnička škola vlasništvo je Županije i jedan dio za Sveučiliste. Kapetanski park u vlasništvu je Grada, a u pripremi je natječaj kojim bi se taj prostor uredio za studente i ljeti za koncerte. Zgrada Nasada je privatna kuća s otkupljenim stanovima. Bivša vojarna kod Gradske knjižnice strašno je devastiran i postoji projektna dokumentacija, no nema sredstava za daljnje realiziranje u centar kulture.
”Grad je bio uvijek raspoložen za pomoć mladima, uz dobre dogovore i komunikaciju može se iznaći neko rješenje. Grad razumije alternativnu scenu, ali ona se mora bolje organizirati’‘, uvjerena je Kozulić.
No, zanimljivo da u radnoj skupini za uređenje Kapetanskog parka nema nikoga iz nezavisnog kulturnog sektora!
Sadržaj prije svega
”Barikade
ne vode ničemu, trebamo raditi skupa’‘!, kazao je Franscechi. Spomenuo
je staro Kazalište lutaka kao dobro projektiran prostor. ”Možda je on
najbolji za primjenu. Zanimljiv je prostor praznih galerija na Muraju. U
Puli gradske bedemi se koriste za nezavisnu kulturnu aktivnost. Drustvo
arhitekata Zadar pokrenuo je nekoliko inicijativa prema Gradu Zadru,
ali zbog manjka sredstava nismo naišli na podršku, no nismo odustali’‘,
dodao je.

Zadar pati od problema nominiranja kulture koja bi trebala
ući u politiku, smatra Sven Marcelić. ‘‘Nema sustavnog rješavanja
problema. Problem centra za mlade ili kreativnih industrija? Bitan je
sadržaj, a ne naziv prostora! Dok se ne napravi zaokret u kulturnoj
politici grada, s adekvatnim ekonomskim backgroundom, teško je očekivati
nekakav pomak!”, kazao je Marcelić.
Traži se trajno rješenje – decentralizacijom?
Kazalište
lutaka dano je udrugama u savezu, kazao je Mišo Kamber iz Šigurece.
Vedran Stošić Miošić-Gumeni nadodao je kako se radi o rezultatu dvogodišnjih pregovora s gradom. Taj prostor je ipak tek privremeno rješenje zbog plana uređenja Ravnica. Tamo je već održana jedna kazališna premijera i gitarijada, pa se prostor potvrdio adekvatan za dio udruga. Upravo zato ide se na mapiranje i traženje trajnog rješenja. Potrebno je ići u decentralizaciju, dati još prostora udrugama pa će ih one same preraspodijeliti, smatra Gumeni.



