
S prestankom zimskih uvjeta na cestama i nastupanjem povoljnih uvjeta za vožnju motocikala, mopeda i bicikala, aktualizira se problem sigurnosti prometa promatrane skupine sudionika – upozoravaju Iz Policijske uprave Ličko-senjske.
To se posebice odnosi na motocikliste, koji nakon zimske stanke, nastoje nadoknaditi “propušteno vrijeme”, zanemarujući pri tome sigurnosne aspekte prometa, svoje neiskustvo ili eventualni gubitak prethodno stečene rutine u vožnji, ali i privikavanje svih ostalih sudionika u prometu na njihovu prisutnost.
Ujedno se zanemaruju i elementi osobne zaštite te se tijekom prvih toplijih dana učestalije može zamijetiti vozače mopeda i motocikla koji ne koriste zaštitnu kacigu. Slično psihološko ozračje zamjećuje se i kod biciklista.
Tijekom 2013. godine evidentirane su 63 prometne nesreće u kojim su sudjelovali vozači mopeda i motocikla i to 43 prometne nesreće s ozlijeđenim osobama i 20 prometnih nesreća s materijalnom štetom, u kojima je 14 vozača motocikla i 4 vozača mopeda zadobilo teške tjelesne ozljede, dok je 17 vozača motocikla i 12 vozača mopeda lakše ozlijeđeno.
Što se tiče korištenja zaštitne kacige od strane vozača i putnika na mopedima i motociklima, tijekom 2013. godine 10,39 % sudionika prometnih nesreća na motociklima i mopedima nije koristilo zaštitnu kacigu.
Nadalje, tijekom 2013. godine evidentirano je ukupno 5 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači bicikla u kojima su 2 biciklista zadobila teške tjelesne ozljede, a 3 su zadobila lake tjelesne ozljede.
Veliki utjecaj na sigurnost sudjelovanja biciklista u prometu na cestama ima i njihova nedovoljna uočljivost u prometu, posebice noću i uvjetima smanjene vidljivosti, u kojim uvjetima neznatan broj biciklista koristi osvjetljenje ili oznake od reflektirajućeg materijala, odnosno reflektirajući prsluk ili reflektirajuće biciklističko odijelo, te nedovoljna izgrađenost prometne infrastrukture namijenjene ovim kategorijama sudionika u prometu.
Uz to i nadalje znatan broj biciklista koristi tehnički neispravne bicikle, bez potrebne opreme za osvjetljavanje i označavanje vozila, a prilikom vožnje namjernim i grubim kršenjem prometnih propisa dovode u opasnost sebe i ostale sudionike u prometu. Ovdje se prvenstveno misli na vožnju pod utjecajem alkohola, kretanje kolnikom u zabranjenom smjeru, vožnju po prometnim površinama namijenjenim isključivo za kretanje pješaka (pješačke zone), i sl.
Kako bi se smanjio broj stradavanja i povećala sigurnost motociklista i mopedista u prometu, apeliramo na vlasnike i vozače motocikala i mopeda da provjere tehničku ispravnost uređaja na mopedima i motociklima, a to su:
– uređaji za upravljanje vozilom;
– uređaji za zaustavljanje, a koji na motornim vozilima moraju biti ugrađeni i izvedeni tako da vozač može vozilo na siguran, brz i učinkovit način zaustaviti, bez obzira na stupanj opterećenja vozila i nagib ceste po kojoj se vozilo kreće te osigurati vozilo u nepokretnom položaju na cesti s nagibom (pod kočnim sustavom podrazumijeva se: radna kočnica i pomoćna kočnica);
– uređaji za osvjetljenje ceste i za davanje svjetlosnih znakova (svjetla);
– uređaji na vozilima koji omogućuju normalnu vidljivost (vozačko zrcalo);
– uređaji za davanje zvučnih znakova;
– kontrolni uređaji i uređaji za davanje znakova (brzinomjer s putomjerom i svjetiljkom za osvjetljavanje).
Prije vožnje mopedom ili motociklom na kolniku:
– očiste vizir, stave zaštitnu kacigu na glavu i pravilno je zategnu;
– provjere tlak u gumama;
– upale dnevno ili kratko svjetlo;
– koriste zaštitnu opremu kako bi sačuvali zdravlje (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice);
– ne upravljaju ako su umorni ili pod utjecajem alkohola ili droga.
Za vrijeme vožnje:
– prilagode brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste);
– ne stvaraju preveliku buku u vožnji (osobito noću);
– da voze jedan iza drugoga, ako voze u skupini;
– izbjegavaju vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i slično, posebice u zavojima;
– da se prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknu od središnje crte inače će im se glava nalaziti čak do jedan metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera;
– ne voze prevelikim brzinama, niti slalom između vozila (mopedi i motocikli su uski zbog čega ih pri većim brzinama drugi sudionici u prometu teže predvide);
– da kontroliraju svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispituju i ne dokazuju mogućnosti svog mopeda ili motocikla.
Vozače bicikala podsjećamo da ne voze u zabranjenom smjeru, da se pri prelasku pješačkih prijelaza uvjere mogu li ga prijeći nesmetano u odnosu na vozila koja prometuju i da koriste biciklističke kacige, jer je to u interesu njihove vlastite sigurnosti.
Skrećemo pozornost i ostalim vozačima na pojačanu prisutnost spomenute kategorije sudionika u prometu, odnosno, pozivamo ih na pojačani oprez prilikom uključivanja u promet i prestrojavanja, a posebice na povećanu opasnost oduzimanja prednosti prolaska motociklistima.
Policija će provoditi pojačani nadzor ponašanja u prometu ovih skupina sudionika i protiv svih koji se ne ponašaju sukladno zakonskim propisima poduzimati propisane represivne mjere – napominju iz Policijske uprave Ličko-senjske.
Radio Zadar



