
Jednom davno…
Proizvodi su bili napravljeni da traju, dok 20-ih godina prošlog stoljeća grupa poslovnih ljudi nije zaključila da je takav proizvod tragedija za tvrtku. Tako je rođeno tzv. planirano zastarijevanje, a izričit zadatak prvoosnovanog kartela bio je – skratiti vijek sijalice.
U raskoraku s dotadašnjom izradom što kvalitetnijih i dugovječnih proizvoda, stručnjacima se nametnula potpuno obrnuta filozofija koja na tržište donosi proizvode skraćenog vijeka trajanja, dizajnirane da se pokvare. Upravo je sijalica, simbol inovacije i novih ideja, postala prva žrtva ove poslovne prakse.
Zajedno s galopirajućim razvojem potrošačkog društva od 50-ih godina prošlog stoljeća do danas, ovaj je koncept procvjetao prateći glad i zavedenost masovnih potrošača za novijim, bržim, boljim, ljepšim proizvodima.
Tržište blista, zadužujemo se da bismo jedan proizvod zamijenili drugim, a otpad novog doba se gomila na ilegalnim odlagalištima Trećeg svijeta. Može li uopće suvremena ekonomija opstati bez planiranog zastarijevanja… ?
Dokumentarni film redateljice Cosime Dannoritzer ‘Urota sijalice’ pogledajte u klubu Acme u srijedu 25. ožujka u 19 sati. Ulaz je slobodan.



