
Povodom obilježavanja 5. Nacionalnog dana sigurnosti cestovnog prometa Ministarstvo unutarnjih poslova u sklopu Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa, pokrenulo je javnu kampanju "Nije važan broj kotača, misli na pravila i vozača".
Cilj je ovogodišnje kampanje educirati motocikliste, ali i
druge vozače o važećim zakonskim propisima te senzibilizirati
opću javnost o ranjivosti motociklista u prometu.
Naime, unatrag nekoliko godina izrazito se povećao broj smrtno
stradalih motociklista (vozači i putnici), a trend se nastavio i
u ovoj godini. Osim nepažnje, brzine i uobičajenih prometnih
prekršaja povezanih s motociklistima, važno je istaknuti i
nedovoljnu pažnju vozača drugih motornih vozila, onih na četiri i
više kotača, prema puno ranjivijim sudionicima na dva kotača. Sve
navedeno ukazuje na potrebu zaštite ove skupine sudionika u
prometu kroz djelovanje prema njima, ali isto tako i prema
ostalim sudionicima.
Zato je u sklopu kampanje definirano 12 pravila za
vozače svih kotača koji podsjećaju i motocikliste i
druge sudionike u prometu na važeće zakonske propise te
posljedice njihovog nepridržavanja. Koja su pravila istaknuli
voditelj Aleksandar Stanković, glazbenik Sandi Cenov, višestruki
prvak u moto sportu Loris Majcan, kreatorica sadržaja Sara
Valentić, članovi moto kluba Veterani Croatia, ali i policijski
službenici Mobilne jedinice prometne policije pogledajte
u EDUKATIVNOM
VIDEU.
12 pravila za vozače svih kotača
- Poštuj prometna pravila jer spašavaju živote.
Poštivanjem prometnih pravila čuvaju se životi motociklista, ali
i svih drugih sudionika u prometu.
-
Brzinu prilagodi ograničenjima i uvjetima na
cesti.
Čak 43,1% smrtno stradalih osoba u protekloj godini stradalo je
zbog vozača koji nisu poštivali ograničenja brzine i /ili vožnju
prilagodili uvjetima na cesti.
- Vozi na propisanoj udaljenosti.
Održavajući propisanu udaljenost u vožnji, osigurava se dovoljno
vremena i prostora za reagiranje u slučaju nepredviđenih
okolnosti.
- Poštuj “zebru”, propusti pješaka.
Nailazak na pješački prijelaz zahtijeva posebnu pažnju i
obazrivost vozača. Obvezno je zaustaviti se i propustiti pješake.
- Slalom vožnju prepusti skijašima.
Slalom vožnja, nepropisno pretjecanje, neoprezno prestrojavanje,
mimoilaženje te obilaženje opasne su radnje vozilom koje
ugrožavaju motocikliste i druge sudionike u prometu.
- Ne vozi pod utjecajem alkohola.
Više od petine prometnih nesreća sa smrtnim ishodom u protekloj
godini prouzročili su vozači motornih vozila pod utjecajem
alkohola.
- Kacigu nosi na glavi, ne ispod sjedala.
Protekle godine zabilježeno je gotovo 20% više prekršaja
nekorištenja zaštitne kacige u odnosu na 2022. godinu.
- Dok voziš, usredotoči se na vožnju.
Telefoni, slušalice i drugi uređaji ometaju pažnju vozača. Oči je
potrebno držati na cesti, a ruke na upravljaču. Pozivi i poruke
mogu pričekati.
- Vodi računa o svojoj vidljivosti u prometu.
Svjetla na motociklu i mopedu trebaju biti upaljena danju i noću.
Korištenje reflektirajućeg prsluka povećava vidljivost
motociklista i mopedista drugim vozačima.
-
Koristi vozilo za koje posjeduješ važeću vozačku
dozvolu.
Vozač je osposobljen za upravljanje samo onim vozilom za koje
posjeduje važeću vozačku dozvolu. U svim ostalim slučajevima on
“precjenjuje” svoje sposobnosti i dovodi u opasnost sebe i druge.
- Ne skrivaj svoje registarske pločice.
Skrivanjem registarske pločice čini se prekršaj, ali i preuzima
uloga vozača koji ne planira voziti prema propisima.
- Redovito održavaj svoje vozilo.
Broj vozača sankcioniranih zbog upravljanja tehnički neispravnim
motornim vozilom porastao je u 2023. za čak 46%.
Tijekom godina provedbe preventivnih i represivnih aktivnosti,
suradnjom s drugim nadležnim subjektima, izmjenom zakonskih
odredbi te drugim aktivnostima policije, postignuti su određeni
rezultati i to prvenstveno u značajnom smanjenju smrtno stradalih
u prometu. Međutim, povećanje broja registriranih motocikala,
produljena sezona vožnje, ali i nepažnja drugih vozača dovode do
sve većeg broja nesreća u kojima sudjeluju i stradavaju
motociklisti. Stoga su poštivanje prometnih pravila, korištenje
zaštitne opreme te pažnja i odgovornost svih sudionika na cesti
ključni za smanjenje rizika i povećanje sigurnosti motociklista.
-
Provjerite znanje o pravilima kojih je potrebno
pridržavati se prilikom vožnje motociklom u
informativno-edukativnom KVIZU -
#MisliNaPravila #MisliNaVozača i pratite objave na
društvenim mrežama:- Instagram @danpolicije
- Facebook @danpolicije
- X @mup_rh
- Tik Tok @pamuprh
Važeći zakonski propisi o ponašanju sudionika u prometu
na cesti
Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/08., 48/10.,
74/11., 80/13., 158/13., 92/14., 64/15., 108/17., 70/19. 42/20.,
85/22., 114/22., 133/23.) definirana su među ostalim temeljna
načela međusobnih odnosa, ponašanje sudionika i drugih subjekata
u prometu na cesti, pravila prometa na cestama te uvjeti za
stjecanje prava na upravljanje vozilima.
Prometna pravila – opće odredbe
Članak 34.
- Sudionici u prometu dužni su postupati u skladu s propisima o
prometnim pravilima, prometnim znakovima postavljenim na cesti,
prometnim svjetlima te znakovima i naredbama ovlaštenih osoba. - Sudionici u prometu dužni su postupati u skladu s prometnim
znakovima postavljenim na cesti i kad time odstupaju od propisa o
prometnim pravilima. Sudionici u prometu dužni su postupati prema
značenju prometnih svjetala i kad se to značenje razlikuje od
pravila o prednosti prolaska izraženom na istom mjestu drugim
prometnim znakom. - Sudionici u prometu dužni su postupati i prema zahtjevima
izraženim pomoću znakova ili po naredbama što ih daju ovlaštene
osobe i kad time odstupaju od propisanih prometnih pravila ili
značenja prometnih znakova postavljenih na cesti i značenja
prometnih svjetala.
Radnje vozilom u prometu
Članak 43.
- Vozač koji namjerava na cesti ili drugoj prometnoj površini
obaviti neku radnju vozilom (uključiti se u promet, prestrojiti,
odnosno mijenjati prometnu traku, pretjecati, obilaziti,
zaustavljati se, skretati udesno ili ulijevo, okretati se
polukružno, voziti unatrag i sl.) ne smije početi takvu radnju
ako time dovodi u opasnost druge sudionike u prometu ili imovinu. - Prije započinjanja radnji iz stavka 1. ovoga članka, vozač je
dužan uvjeriti se da to može učiniti bez opasnosti za druge
sudionike u prometu ili imovinu, vodeći pritom računa o položaju
vozila te o smjeru i brzini kretanja. - Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.
Članak 44.
- Prije obavljanja radnji vozilom iz članka 43. ovoga Zakona,
vozač je dužan druge sudionike u prometu jasno i pravodobno
upozoriti o svojoj namjeri, dajući im znak pomoću pokazivača
smjera i stop svjetla ili, ako oni ne postoje, odgovarajući znak
rukom. - Ako znak iz stavka 1. ovoga članka vozač daje pomoću
pokazivača smjera, on ga mora davati za sve vrijeme obavljanja
radnje vozilom, a nakon obavljene radnje mora prestati davati
znak. - Vozač nije dužan nakon pretjecanja drugog vozila dati znak da
se namjerava vratiti na prometnu traku kojom se kretao prije
pretjecanja. - Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavka 1. i 2.
ovoga članka.
Brzina
Članak 51.
- Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i
stanju ceste, odnosno druge površine kojom se kreće te
vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila
i tereta, kao i gustoći prometa tako da vozilo može pravodobno
zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može
predvidjeti, odnosno da može pravodobno postupiti prema prometnom
pravilu ili znaku. - Vozač ne smije bez opravdanih razloga voziti tako sporo da
bitno usporava prometni tok ili ugrožava druge sudionike u
prometu. Kada se iza vozila koje se kreće brzinom koja je manja
od najveće dopuštene brzine na cesti, ili dijelu ceste po kojoj
se kreće, ili manjom od brzine prometnog toka vozila u prometu na
tom dijelu ceste, nakupi kolona vozila koja ga ne mogu sigurno
pretjecati, vozilo se mora na prvom pogodnom mjestu isključiti iz
prometa i propustiti kolonu vozila iza sebe. - Kada je brzina kretanja vozila iz prethodnog stavka manja od
polovice najveće dozvoljene brzine na cesti ili dijelu ceste,
vozač takvog vozila mora uključiti sve pokazivače smjera, osim
kada koristi žuto rotacijsko svjetlo. - Brzina kretanja vozila na cesti uz normalne prometne uvjete
ne smije se ograničiti ispod 30 km na sat. - Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač koji brzinu kretanja svog vozila ne prilagodi
osobinama i stanju ceste i drugim uvjetima ili ako postupi
suprotno odredbama stavka 1. i 2. ovoga članka. - Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi stavka 3. ovoga
članka.
Članak 52.
- Vozač ne smije mijenjati način upravljanja vozilom naglim
smanjenjem brzine kretanja vozila, osim u slučaju neposredne
opasnosti. - Vozač koji namjerava znatnije smanjiti brzinu kretanja vozila
ili ga zaustaviti, dužan je to učiniti, osim u slučaju neposredne
opasnosti, na način kojim neće ugroziti ili u većoj mjeri ometati
druge vozače koji se kreću iza njega, a i te vozače o svojoj
namjeri, uz obvezu iz članka 44. ovoga Zakona, upozoriti i
uključivanjem stop svjetla, svih pokazivača smjera ili davanjem
odgovarajućeg znaka rukom. - Vozač ne smije ni naglo povećavati brzinu, odnosno kretati iz
mjesta, osim u slučaju opasnosti, postižući pritom gornju granicu
dopuštenog broja okretaja motora ili na takav način da dolazi do
proklizavanja kotača ili upravljati mopedom ili motociklom na
jednom kotaču ili motornim triciklom, četverociklom ili lakim
četverociklom na dva kotača. - Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.
Mimoilaženje
Članak 63.
- Pri mimoilaženju vozač je dužan sa svoje lijeve strane
ostaviti dovoljan razmak između svojeg vozila i vozila s kojim se
mimoilazi, a prema potrebi i svoje vozilo pomaknuti desnom rubu
kolnika. - Ako zbog neke zapreke na cesti ili zbog drugih sudionika u
prometu vozač ne može postupiti prema odredbi stavka 1. ovoga
članka, dužan je usporiti kretanje svojeg vozila i, prema
potrebi, zaustaviti ga da bi propustio vozilo iz suprotnog
smjera. - Kad na raskrižju vozila dolaze iz suprotnih smjerova i skreću
ulijevo, vozač mimoilazi vozilo iz suprotnog smjera na taj način
što ga prolazi sa svoje desne strane. - Ako je zbog nedovoljne širine ceste ili zbog neke zapreke na
cesti mimoilaženje onemogućeno, vozač kojem je to, s obzirom na
osobine ceste i okolnosti prometa, lakše i sigurnije izvesti,
dužan je prvi se zaustaviti i, prema potrebi, kretanjem unatrag
ili na drugi način pomaknuti svoje vozilo i zauzeti na cesti
položaj kojim se omogućuje mimoilaženje. - Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač koji obavlja mimoilaženje suprotno odredbama ovoga
članka.
Pretjecanje i obilaženje
Članak 66.
- Pretjecati i obilaziti vozač smije samo ako time ne ometa
normalno kretanje vozila koja dolaze iz suprotnog smjera i ako na
cesti ima dovoljno prostora za sigurno izvođenje tih radnji. - Vozač ne smije pretjecati i obilaziti kad time, s obzirom na
karakteristike ceste i postojeće okolnosti na cesti i u prometu
ili s obzirom na tehnička svojstva vozila kojim upravlja,
ugrožava druge sudionike u prometu. - Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač koji obavlja pretjecanje ili obilaženje kad, s
obzirom na karakteristike ceste i postojeće okolnosti na cesti i
u prometu ili na tehnička svojstva vozila, ugrožava druge
sudionike u prometu.
Upotreba svjetala u prometu
Članak 101.
- Na vozilu u prometu na cesti noću i u slučaju smanjene
vidljivosti moraju biti upaljena svjetla i to:- na motornom vozilu, osim mopeda i motocikla bez bočne
prikolice, najmanje dva bijela ili žuta svjetla na prednjoj
strani i paran broj crvenih svjetala na stražnjoj strani, - na mopedu i motociklu bez bočne prikolice najmanje jedno
bijelo ili žuto svjetlo na prednjoj strani i najmanje jedno
crveno svjetlo na stražnjoj strani.
- na motornom vozilu, osim mopeda i motocikla bez bočne
- Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u
slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu i osobnom prijevoznom
sredstvu moraju biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na
prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani, a na
zaprežnom vozilu najmanje jedno svjetlo bijele boje na prednjoj
strani i najmanje jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani, ili
samo jedna svjetiljka koja je izrađena tako da se s prednje
strane vozila vidi bijelo svjetlo, a sa stražnje strane vozila
crveno svjetlo. - Kad motorno vozilo vuče jedno ili dva priključna vozila, na
stražnjoj strani posljednjega priključnog vozila moraju biti
upaljena najmanje dva crvena svjetla, a ako širina priključnog
vozila iznosi više od 1,6 m, na prednjoj strani prvoga
priključnog vozila moraju biti upaljena dva bijela svjetla. - Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavka 1. i 3.
ovoga članka. - Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi stavka 2. ovoga
članka.
Članak 102.
- Na motornim vozilima za vrijeme vožnje danju moraju biti
upaljena dnevna ili kratka svjetla u razdoblju od 1. studenoga do
31. ožujka. - Na motociklu i mopedu za vrijeme vožnje danju moraju biti
upaljena kratka svjetla tijekom cijele godine. - Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.
Razmak između vozila u vožnji
Članak 109.
- Vozač je dužan držati potreban razmak kad se kreće iza drugog
vozila, tako da ne ugrožava sigurnost prometa. - Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač koji ne drži potreban razmak kad se kreće iza
drugoga vozila.
Promet bicikala, mopeda, motocikala i osobnih
prijevoznih sredstava
Članak 113.
- Vozač bicikla, mopeda i motocikla mora upravljati vozilom na
način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi
sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje
ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti,
vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju
vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu. - Vozač bicikla koji se kreće kolnikom na javnoj cesti izvan
naselja dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti
označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom
biciklističkom odjećom. - Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi ovoga članka.
Članak 114.
- Vozač motocikla ili mopeda te vozač lakog četverocikla bez
zaštitne kabine i četverocikla bez zaštitne kabine, kao i osobe
koje se prevoze na tim vozilima, moraju, za vrijeme vožnje na
cesti, na glavi nositi propisanu, homologiranu i uredno
pričvršćenu zaštitnu kacigu. Zaštitnu kacigu, za vrijeme vožnje
na cesti, na glavi moraju nositi i vozači bicikla mlađi od 16
godina. - Zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje na glavi moraju nositi
vozači osobnih prijevoznih sredstava. - Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač motocikla ili mopeda, lakog četverocikla bez
zaštitne kabine i četverocikla bez zaštitne kabine, kao i osoba
koja se prevozi na tim vozilima, ako postupi suprotno odredbi
stavka 1. ovoga članka.
Obveze vozača prema pješacima
Članak 133.
- Ako se prometom na obilježenome pješačkom prijelazu upravlja
prometnim svjetlima ili znacima ovlaštene osobe, vozač je dužan
svoje vozilo zaustaviti ispred pješačkog prijelaza kad mu je
danim znakom zabranjen prolaz. - Ako se obilježeni pješački prijelaz iz stavka 1. ovoga članka
nalazi na ulazu na bočnu cestu, vozač koji skreće na tu cestu
dužan je kretati se smanjenom brzinom i propustiti pješake koji
su već stupili ili stupaju na pješački prijelaz, a prema potrebi
i zaustaviti svoje vozilo radi propuštanja pješaka. - Novčanom kaznom u iznosu od 390,00 do 920,00 eura kaznit će
se za prekršaj vozač koji svoje vozilo ne zaustavi ispred
pješačkog prijelaza kad mu je danim znakom zabranjen prolaz. - Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi stavka 2. ovoga
članka. - Vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz stavka 3.
ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja
motornim vozilom u trajanju od: - najmanje tri mjeseca, ako je prekršaj počinjen drugi put,
- najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći odnosno
svaki sljedeći put. - Vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuju tri negativna
prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen
krivim za prekršaj iz stavka 3. ovoga članka.
Članak 134.
- Ako se na obilježenome pješačkom prijelazu prometom ne
upravlja uređajima za davanje prometnih svjetala ni znacima
ovlaštene osobe, vozač je dužan pješačkom prijelazu približavati
se sigurnosnom brzinom tako da ne ugrožava pješake, odnosno tako
da može zaustaviti svoje vozilo da bi propustio pješake koji su
već stupili na pješački prijelaz. - Ako su pješaci djeca, stare i iznemogle osobe, slijepe osobe
ili druge osobe s invaliditetom, vozač je dužan zaustaviti vozilo
i propustiti ih i kad tek stupaju na pješački prijelaz iz stavka
1. ovoga članka. - U slučaju iz stavka 1. ovoga članka na kolniku s dvije ili
više prometnih traka za promet u istom smjeru, zabranjeno je
prolaženje pored vozila koje je zaustavljeno ili usporava ispred
pješačkog prijelaza da bi propustilo pješake. - Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavka 1. i 2.
ovoga članka. - Novčanom kaznom u iznosu od 390,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi stavka 3. ovoga
članka. - Vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuju dva negativna
prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen
krivim za prekršaj iz stavka 5. ovoga članka.
Prijevoz osoba vozilima
Članak 161.
- Vozač bicikla stariji od 18 godina može na biciklu prevoziti
osobe starije od osam godina samo ako se na biciklu nalaze
posebna sjedala za svaku osobu, držač za ruke i noge, odnosno
pedale. - Vozač bicikla stariji od 18 godina može na biciklu prevoziti
dijete do osam godina starosti, ako je na biciklu ugrađeno
posebno sjedalo, prilagođeno veličini djeteta i čvrsto spojeno s
biciklom te ako dijete na glavi nosi propisanu i uredno
pričvršćenu zaštitnu kacigu. - Vozač bicikla, mopeda i motocikla ne smije prevoziti osobu
koja je pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi ima
alkohola iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u
litri izdahnutog zraka. - Dijete mlađe od 12 godina ne smije se prevoziti na mopedu i
motociklu. - Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavka 1. i 2.
ovoga članka. - Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavka 3. i 4.
ovoga članka.
Uvjeti za upravljanje vozilima
Članak 196.
- Motornim vozilom i tramvajem u prometu na cesti može
samostalno upravljati samo osoba koja ima važeću vozačku dozvolu
izdanu u Republici Hrvatskoj, inozemnu vozačku dozvolu ili
međunarodnu vozačku dozvolu, za onu kategoriju vozila kojom
upravlja u prometu na cesti. - Vozač je dužan za vrijeme upravljanja motornim vozilom i
tramvajem koristiti se pomagalima i postupati po uvjetima i
ograničenjima koja su upisana u vozačku dozvolu. - Vozač vozila za vrijeme vožnje ne smije upotrebljavati
mobitel niti druge uređaje na način koji bi umanjio mogućnost
reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. - Mobitel se može koristiti za vrijeme vožnje ako se
upotrebljava naprava koja omogućava njegovo korištenje bez
upotrebe ruke, a vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva ne
smije upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha
čime bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja
vozilom. - Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač koji upravlja vozilom u prometu na cesti, a
isteklo mu je važenje vozačke dozvole te ako je ispunio uvjete za
upravljanje motornim vozilom, a nije mu izdana vozačka dozvola. - Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač koji postupi suprotno odredbi stavka 2. ovoga
članka. - Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač koji postupi suprotno odredbama stavka 3. ovoga
članka. - Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji
postupi suprotno odredbama stavka 4. ovoga članka.
Članak 199.
- Vozač vozila C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE i H, instruktor
vožnje, mladi vozač, kao i vozač vozila B kategorije kada
upravlja vozilom u profesionalne svrhe (taksisti, vozači hitne
pomoći, vozači u tvrtkama i tijelima državne vlasti itd.), ne
smije upravljati vozilom na cesti niti početi upravljati vozilom
ako je pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi ima
alkohola. - Vozač vozila kategorije A1, A2, A, B, BE, F, G i AM ne smije
upravljati vozilom na cesti niti početi upravljati vozilom ako je
pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi ima alkohola
iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri
izdahnutog zraka. - Smatrat će se da je vozač počeo upravljati vozilom ako je
pokrenuo vozilo s mjesta. - Smatrat će se da vozač ima alkohola u krvi ako je njegova
prisutnost utvrđena analizom krvi i urina ili analizom krvi,
mjerenjem količine alkohola u litri izdahnutog zraka, liječničkim
pregledom ili drugim metodama i aparatima. - Novčanom kaznom u iznosu od 90,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač i instruktor vožnje iz stavka 1. ovoga članka ako
u krvi ima alkohola do 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos
miligrama u litri izdahnutog zraka. - Novčanom kaznom u iznosu od 390,00 do 660,00 eura kaznit će
se za prekršaj vozač i instruktor vožnje ako u krvi ima alkohola
iznad 0,50 do 1,00 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u
litri izdahnutog zraka. - Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1990,00 eura kaznit će
se za prekršaj vozač i instruktor vožnje ako u krvi ima alkohola
iznad 1,00 do 1,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u
litri izdahnutog zraka. - Novčanom kaznom u iznosu od 1320,00 do 2650,00 eura ili
kaznom zatvora u trajanju do 60 dana kaznit će se za prekršaj
vozač i instruktor vožnje ako u krvi ima alkohola iznad 1,50
g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog
zraka. - Novčanom kaznom u iznosu od 1320,00 do 2650,00 eura ili
kaznom zatvora u trajanju do 60 dana kaznit će se za prekršaj
vozač i instruktor vožnje ako je pod utjecajem droga ili
lijekova. - Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač bicikla, osobnog prijevoznog sredstva i zaprežnog
vozila te jahač ako u krvi ima alkohola iznad 0,50 g/kg, odnosno
odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka ili ako je
pod utjecajem droga ili lijekova. - Vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz stavka 6.
ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja
motornim vozilom u trajanju od: - najmanje tri mjeseca, ako je prekršaj počinjen drugi put,
- najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći odnosno
svaki sljedeći put. - Vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz stavka 7.
ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja
motornim vozilom u trajanju od: - najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen drugi put,
- najmanje devet mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći
odnosno svaki sljedeći put. - Vozaču koji je proglašen krivim za prekršaje iz stavaka 8. i
9. ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja
motornim vozilom u trajanju od: - najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen drugi put,
- najmanje 12 mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći odnosno
svaki sljedeći put. - Vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuju tri negativna
prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen
krivim za prekršaj iz stavka 6. ovoga članka. - Vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuju četiri
negativna prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju
proglašen krivim za prekršaj iz stavka 7. ovoga članka. - Vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuje šest
negativnih prekršajnih bodova ako je pravomoćnom odlukom o
prekršaju proglašen krivim za prekršaj iz stavaka 8. i 9. ovoga
članka.
Registracija motornih i priključnih
vozila
Članak 244.
- Motorna vozila u prometu moraju imati po dvije registarske,
prenosive, izvozne, odnosno pokusne pločice. - Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, motocikli,
traktori, radni strojevi, mopedi i priključna vozila mogu imati
po jednu pločicu. - Registarska pločica istaknuta na vozilu mora biti izdana za
to vozilo. - Pločice na vozilu moraju biti postavljene tako da se dobro
vide, ne smiju se oštećivati, ne smije se dodavati sadržaj koji
nije propisan i moraju biti čitljive. - Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1990,00 eura kaznit će
se za prekršaj pravna ili fizička osoba obrtnik ako na vozilu
nema propisan broj pločica ili na kojem su te pločice postavljene
tako da se dobro ne vide ili nisu čitljive. - Za prekršaj iz stavka 1. i 2. ovoga članka kaznit će se
novčanom kaznom od 190,00 do 660,00 eura i odgovorna osoba u
pravnoj osobi i u tijelu državne vlasti ili tijelu jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave. - Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
prekršaj vozač vozila koji nema propisan broj pločica ili na
kojem su te pločice postavljene tako da se dobro ne vide ili nisu
čitljive.
Tehnički pregledi vozila
Članak 255.
- Tehnički pregled vozila je djelatnost od općeg interesa.
- Radi provjere tehničke ispravnosti motornih i priključnih
vozila, osim radnih strojeva, obavljaju se tehnički pregledi tih
vozila. - Tehnički pregledi vozila su: redoviti s ispitivanjem ispušnih
plinova motornih vozila, preventivni, izvanredni i tehnički
pregledi vozila na cesti. - Na tehničkom pregledu utvrđuje se ima li vozilo propisane
uređaje i opremu, jesu li ti uređaji i oprema ispravni te
udovoljavaju li propisanim uvjetima za sudjelovanje u prometu na
cesti. - O obavljenim tehničkim pregledima vozila vodi se evidencija i
izdaje zapisnik o obavljenom tehničkom pregledu vozila, odnosno
zapisnik o obavljenom tehničkom pregledu vozila na cesti. - Nedostaci utvrđeni tijekom tehničkih pregleda vozila mogu
biti nekategorizirani ili se kategoriziraju kao manji, veći ili
opasni:- manji nedostaci su oni koji nemaju znatan učinak na
sigurnost vozila ili utjecaj na okoliš te ostale manje
neusklađenosti ili ako je teret pravilno osiguran, ali je
primjereno dati sigurnosno upozorenje u vezi s osiguranjem i
prijevozom tereta, - veći nedostaci su oni koji mogu ugroziti sigurnost vozila
ili utjecati na okoliš te dovesti druge sudionike prometa u
opasnost ili druge veće neusklađenosti ili teret nije
dovoljno osiguran, pa je moguće veće pomicanje ili prevrtanje
tereta ili njegovih dijelova, - opasni nedostaci su oni koji čine izravan i neposredan
rizik za sigurnost na cestama ili nepovoljno utječu na
okoliš, a koji opravdavaju zabranu korištenja vozila na
cestama ili je izravno ugrožena sigurnost prometa kao
posljedica rizika od gubitka tereta ili njegovih dijelova,
odnosno opasnosti koja proizlazi izravno iz tereta ili kada
su neposredno ugrožene osobe.
- manji nedostaci su oni koji nemaju znatan učinak na
- Ako je tijekom tehničkog pregleda vozila utvrđeno da vozilo
ima više nedostataka koji pripadaju u različite kategorije
nedostataka sukladno stavku 6. ovoga članka, smatrat će se da
vozilo ima nedostatak većeg stupnja težine. Ako je tijekom
tehničkog pregleda vozila utvrđeno da vozilo ima više nedostataka
koji pripadaju u istu kategoriju nedostataka sukladno stavku 6.
ovoga članka, smatrat će se da vozilo ima nedostatak većeg
stupnja težine, ako utvrđeni nedostaci zajedno predstavljaju veći
rizik za sigurnost na cestama. - Na temelju rezultata tehničkih pregleda vozila i utvrđenih
kategoriziranih nedostataka formira se i sustav stupnjevanja
rizika, koji se koristi za ciljani izbor vozila koja ne
udovoljavaju propisima glede održavanja i tehničke ispravnosti
vozila. - Popis mogućih nedostataka utvrđenih tijekom tehničkog
pregleda vozila i stupanj njihove težine te druga pitanja vezana
za način i postupak provođenja tehničkih pregleda vozila propisat
će se pravilnikom o tehničkim pregledima vozila i pravilnikom o
tehničkim pregledima vozila na cesti. - Ministarstvo nadležno za unutarnje poslove je kontaktna točka
koja u području tehničkih pregleda vozila provodi suradnju s
kontaktnim točkama drugih država članica Europske unije,
dostavlja Europskoj komisiji podatke u području tehničkih
pregleda vozila te osigurava razmjenu informacija i pružanje
pomoći s kontaktnim točkama drugih država članica. - Ako su na vozilu koje nije registrirano u Republici Hrvatskoj
utvrđeni veći ili opasni nedostaci ili nedostaci koji za
posljedicu imaju ograničenje ili zabranu prometovanja vozilom,
ministarstvo nadležno za unutarnje poslove će obavijestiti
kontaktnu točku države članice u kojoj je vozilo registrirano o
rezultatima pregleda takvoga vozila. - U slučaju iz stavka 11. ovoga članka, ministarstvo nadležno
za unutarnje poslove može zatražiti nadležno tijelo države
članice u kojoj je vozilo registrirano, preko njezine kontaktne
točke, poduzimanje prikladnih naknadnih mjera.



