NACIONALNI DAN SIGURNOSTI CESTOVNOG PROMETA

Sigurnost motociklista odgovornost je svih sudionika u prometu

Shutterstock

Povodom obilježavanja 5. Nacionalnog dana sigurnosti cestovnog prometa Ministarstvo unutarnjih poslova u sklopu Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa, pokrenulo je javnu kampanju "Nije važan broj kotača, misli na pravila i vozača".

Cilj je ovogodišnje kampanje educirati motocikliste, ali i
druge vozače o važećim zakonskim propisima te senzibilizirati
opću javnost o ranjivosti motociklista u prometu.

Naime, unatrag nekoliko godina izrazito se povećao broj smrtno
stradalih motociklista (vozači i putnici), a trend se nastavio i
u ovoj godini. Osim nepažnje, brzine i uobičajenih prometnih
prekršaja povezanih s motociklistima, važno je istaknuti i
nedovoljnu pažnju vozača drugih motornih vozila, onih na četiri i
više kotača, prema puno ranjivijim sudionicima na dva kotača. Sve
navedeno ukazuje na potrebu zaštite ove skupine sudionika u
prometu kroz djelovanje prema njima, ali isto tako i prema
ostalim sudionicima.

Zato je u sklopu kampanje definirano 12 pravila za
vozače svih kotača
 koji podsjećaju i motocikliste i
druge sudionike u prometu na važeće zakonske propise te
posljedice njihovog nepridržavanja. Koja su pravila istaknuli
voditelj Aleksandar Stanković, glazbenik Sandi Cenov, višestruki
prvak u moto sportu Loris Majcan, kreatorica sadržaja Sara
Valentić, članovi moto kluba Veterani Croatia, ali i policijski
službenici Mobilne jedinice prometne policije pogledajte
EDUKATIVNOM
VIDEU
.

 
12 pravila za vozače svih kotača

  1. Poštuj prometna pravila jer spašavaju živote.

Poštivanjem prometnih pravila čuvaju se životi motociklista, ali
i svih drugih sudionika u prometu.

  1. Brzinu prilagodi ograničenjima i uvjetima na
    cesti.

Čak 43,1% smrtno stradalih osoba u protekloj godini stradalo je
zbog vozača koji nisu poštivali ograničenja brzine i /ili vožnju
prilagodili uvjetima na cesti.

  1. Vozi na propisanoj udaljenosti.

Održavajući propisanu udaljenost u vožnji, osigurava se dovoljno
vremena i prostora za reagiranje u slučaju nepredviđenih
okolnosti.

  1. Poštuj “zebru”, propusti pješaka.

Nailazak na pješački prijelaz zahtijeva posebnu pažnju i
obazrivost vozača. Obvezno je zaustaviti se i propustiti pješake.

  1. Slalom vožnju prepusti skijašima.

Slalom vožnja, nepropisno pretjecanje, neoprezno prestrojavanje,
mimoilaženje te obilaženje opasne su radnje vozilom koje
ugrožavaju motocikliste i druge sudionike u prometu.

  1. Ne vozi pod utjecajem alkohola.

Više od petine prometnih nesreća sa smrtnim ishodom u protekloj
godini prouzročili su vozači motornih vozila pod utjecajem
alkohola.

  1. Kacigu nosi na glavi, ne ispod sjedala.

Protekle godine zabilježeno je gotovo 20% više prekršaja
nekorištenja zaštitne kacige u odnosu na 2022. godinu.

  1. Dok voziš, usredotoči se na vožnju.

Telefoni, slušalice i drugi uređaji ometaju pažnju vozača. Oči je
potrebno držati na cesti, a ruke na upravljaču. Pozivi i poruke
mogu pričekati.

  1. Vodi računa o svojoj vidljivosti u prometu.

Svjetla na motociklu i mopedu trebaju biti upaljena danju i noću.
Korištenje reflektirajućeg prsluka povećava vidljivost
motociklista i mopedista drugim vozačima.

  1. Koristi vozilo za koje posjeduješ važeću vozačku
    dozvolu.

Vozač je osposobljen za upravljanje samo onim vozilom za koje
posjeduje važeću vozačku dozvolu. U svim ostalim slučajevima on
“precjenjuje” svoje sposobnosti i dovodi u opasnost sebe i druge.

  1. Ne skrivaj svoje registarske pločice.

Skrivanjem registarske pločice čini se prekršaj, ali i preuzima
uloga vozača koji ne planira voziti prema propisima.

  1. Redovito održavaj svoje vozilo.

Broj vozača sankcioniranih zbog upravljanja tehnički neispravnim
motornim vozilom porastao je u 2023. za čak 46%.

Tijekom godina provedbe preventivnih i represivnih aktivnosti,
suradnjom s drugim nadležnim subjektima, izmjenom zakonskih
odredbi te drugim aktivnostima policije, postignuti su određeni
rezultati i to prvenstveno u značajnom smanjenju smrtno stradalih
u prometu. Međutim, povećanje broja registriranih motocikala,
produljena sezona vožnje, ali i nepažnja drugih vozača dovode do
sve većeg broja nesreća u kojima sudjeluju i stradavaju
motociklisti. Stoga su poštivanje prometnih pravila, korištenje
zaštitne opreme te pažnja i odgovornost svih sudionika na cesti
ključni za smanjenje rizika i povećanje sigurnosti motociklista.

  • Provjerite znanje o pravilima kojih je potrebno
    pridržavati se prilikom vožnje motociklom u
    informativno-edukativnom KVIZU
  • #MisliNaPravila #MisliNaVozača i pratite objave na
    društvenim mrežama:

 
Važeći zakonski propisi o ponašanju sudionika u prometu
na cesti

Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/08., 48/10.,
74/11., 80/13., 158/13., 92/14., 64/15., 108/17., 70/19. 42/20.,
85/22., 114/22., 133/23.) definirana su među ostalim temeljna
načela međusobnih odnosa, ponašanje sudionika i drugih subjekata
u prometu na cesti, pravila prometa na cestama te uvjeti za
stjecanje prava na upravljanje vozilima.

Prometna pravila – opće odredbe
Članak 34.

  1. Sudionici u prometu dužni su postupati u skladu s propisima o
    prometnim pravilima, prometnim znakovima postavljenim na cesti,
    prometnim svjetlima te znakovima i naredbama ovlaštenih osoba.
  2. Sudionici u prometu dužni su postupati u skladu s prometnim
    znakovima postavljenim na cesti i kad time odstupaju od propisa o
    prometnim pravilima. Sudionici u prometu dužni su postupati prema
    značenju prometnih svjetala i kad se to značenje razlikuje od
    pravila o prednosti prolaska izraženom na istom mjestu drugim
    prometnim znakom.
  3. Sudionici u prometu dužni su postupati i prema zahtjevima
    izraženim pomoću znakova ili po naredbama što ih daju ovlaštene
    osobe i kad time odstupaju od propisanih prometnih pravila ili
    značenja prometnih znakova postavljenih na cesti i značenja
    prometnih svjetala.

 
Radnje vozilom u prometu
Članak 43.

  1. Vozač koji namjerava na cesti ili drugoj prometnoj površini
    obaviti neku radnju vozilom (uključiti se u promet, prestrojiti,
    odnosno mijenjati prometnu traku, pretjecati, obilaziti,
    zaustavljati se, skretati udesno ili ulijevo, okretati se
    polukružno, voziti unatrag i sl.) ne smije početi takvu radnju
    ako time dovodi u opasnost druge sudionike u prometu ili imovinu.
  2. Prije započinjanja radnji iz stavka 1. ovoga članka, vozač je
    dužan uvjeriti se da to može učiniti bez opasnosti za druge
    sudionike u prometu ili imovinu, vodeći pritom računa o položaju
    vozila te o smjeru i brzini kretanja.
  3. Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.

Članak 44.

  1. Prije obavljanja radnji vozilom iz članka 43. ovoga Zakona,
    vozač je dužan druge sudionike u prometu jasno i pravodobno
    upozoriti o svojoj namjeri, dajući im znak pomoću pokazivača
    smjera i stop svjetla ili, ako oni ne postoje, odgovarajući znak
    rukom.
  2. Ako znak iz stavka 1. ovoga članka vozač daje pomoću
    pokazivača smjera, on ga mora davati za sve vrijeme obavljanja
    radnje vozilom, a nakon obavljene radnje mora prestati davati
    znak.
  3. Vozač nije dužan nakon pretjecanja drugog vozila dati znak da
    se namjerava vratiti na prometnu traku kojom se kretao prije
    pretjecanja.
  4. Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavka 1. i 2.
    ovoga članka.

Brzina
Članak 51.

  1. Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i
    stanju ceste, odnosno druge površine kojom se kreće te
    vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila
    i tereta, kao i gustoći prometa tako da vozilo može pravodobno
    zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može
    predvidjeti, odnosno da može pravodobno postupiti prema prometnom
    pravilu ili znaku.
  2. Vozač ne smije bez opravdanih razloga voziti tako sporo da
    bitno usporava prometni tok ili ugrožava druge sudionike u
    prometu. Kada se iza vozila koje se kreće brzinom koja je manja
    od najveće dopuštene brzine na cesti, ili dijelu ceste po kojoj
    se kreće, ili manjom od brzine prometnog toka vozila u prometu na
    tom dijelu ceste, nakupi kolona vozila koja ga ne mogu sigurno
    pretjecati, vozilo se mora na prvom pogodnom mjestu isključiti iz
    prometa i propustiti kolonu vozila iza sebe.
  3. Kada je brzina kretanja vozila iz prethodnog stavka manja od
    polovice najveće dozvoljene brzine na cesti ili dijelu ceste,
    vozač takvog vozila mora uključiti sve pokazivače smjera, osim
    kada koristi žuto rotacijsko svjetlo.
  4. Brzina kretanja vozila na cesti uz normalne prometne uvjete
    ne smije se ograničiti ispod 30 km na sat.
  5. Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač koji brzinu kretanja svog vozila ne prilagodi
    osobinama i stanju ceste i drugim uvjetima ili ako postupi
    suprotno odredbama stavka 1. i 2. ovoga članka.
  6. Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi stavka 3. ovoga
    članka.

Članak 52.

  1. Vozač ne smije mijenjati način upravljanja vozilom naglim
    smanjenjem brzine kretanja vozila, osim u slučaju neposredne
    opasnosti.
  2. Vozač koji namjerava znatnije smanjiti brzinu kretanja vozila
    ili ga zaustaviti, dužan je to učiniti, osim u slučaju neposredne
    opasnosti, na način kojim neće ugroziti ili u većoj mjeri ometati
    druge vozače koji se kreću iza njega, a i te vozače o svojoj
    namjeri, uz obvezu iz članka 44. ovoga Zakona, upozoriti i
    uključivanjem stop svjetla, svih pokazivača smjera ili davanjem
    odgovarajućeg znaka rukom.
  3. Vozač ne smije ni naglo povećavati brzinu, odnosno kretati iz
    mjesta, osim u slučaju opasnosti, postižući pritom gornju granicu
    dopuštenog broja okretaja motora ili na takav način da dolazi do
    proklizavanja kotača ili upravljati mopedom ili motociklom na
    jednom kotaču ili motornim triciklom, četverociklom ili lakim
    četverociklom na dva kotača.
  4. Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.

Mimoilaženje
Članak 63.

  1. Pri mimoilaženju vozač je dužan sa svoje lijeve strane
    ostaviti dovoljan razmak između svojeg vozila i vozila s kojim se
    mimoilazi, a prema potrebi i svoje vozilo pomaknuti desnom rubu
    kolnika.
  2. Ako zbog neke zapreke na cesti ili zbog drugih sudionika u
    prometu vozač ne može postupiti prema odredbi stavka 1. ovoga
    članka, dužan je usporiti kretanje svojeg vozila i, prema
    potrebi, zaustaviti ga da bi propustio vozilo iz suprotnog
    smjera.
  3. Kad na raskrižju vozila dolaze iz suprotnih smjerova i skreću
    ulijevo, vozač mimoilazi vozilo iz suprotnog smjera na taj način
    što ga prolazi sa svoje desne strane.
  4. Ako je zbog nedovoljne širine ceste ili zbog neke zapreke na
    cesti mimoilaženje onemogućeno, vozač kojem je to, s obzirom na
    osobine ceste i okolnosti prometa, lakše i sigurnije izvesti,
    dužan je prvi se zaustaviti i, prema potrebi, kretanjem unatrag
    ili na drugi način pomaknuti svoje vozilo i zauzeti na cesti
    položaj kojim se omogućuje mimoilaženje.
  5. Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač koji obavlja mimoilaženje suprotno odredbama ovoga
    članka.

 Pretjecanje i obilaženje
Članak 66.

  1. Pretjecati i obilaziti vozač smije samo ako time ne ometa
    normalno kretanje vozila koja dolaze iz suprotnog smjera i ako na
    cesti ima dovoljno prostora za sigurno izvođenje tih radnji.
  2. Vozač ne smije pretjecati i obilaziti kad time, s obzirom na
    karakteristike ceste i postojeće okolnosti na cesti i u prometu
    ili s obzirom na tehnička svojstva vozila kojim upravlja,
    ugrožava druge sudionike u prometu.
  3. Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač koji obavlja pretjecanje ili obilaženje kad, s
    obzirom na karakteristike ceste i postojeće okolnosti na cesti i
    u prometu ili na tehnička svojstva vozila, ugrožava druge
    sudionike u prometu.

 Upotreba svjetala u prometu
Članak 101.

  1. Na vozilu u prometu na cesti noću i u slučaju smanjene
    vidljivosti moraju biti upaljena svjetla i to:
    1. na motornom vozilu, osim mopeda i motocikla bez bočne
      prikolice, najmanje dva bijela ili žuta svjetla na prednjoj
      strani i paran broj crvenih svjetala na stražnjoj strani,
    2. na mopedu i motociklu bez bočne prikolice najmanje jedno
      bijelo ili žuto svjetlo na prednjoj strani i najmanje jedno
      crveno svjetlo na stražnjoj strani.
  2. Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u
    slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu i osobnom prijevoznom
    sredstvu moraju biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na
    prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani, a na
    zaprežnom vozilu najmanje jedno svjetlo bijele boje na prednjoj
    strani i najmanje jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani, ili
    samo jedna svjetiljka koja je izrađena tako da se s prednje
    strane vozila vidi bijelo svjetlo, a sa stražnje strane vozila
    crveno svjetlo.
  3. Kad motorno vozilo vuče jedno ili dva priključna vozila, na
    stražnjoj strani posljednjega priključnog vozila moraju biti
    upaljena najmanje dva crvena svjetla, a ako širina priključnog
    vozila iznosi više od 1,6 m, na prednjoj strani prvoga
    priključnog vozila moraju biti upaljena dva bijela svjetla.
  4. Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavka 1. i 3.
    ovoga članka.
  5. Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi stavka 2. ovoga
    članka.

Članak 102.

  1. Na motornim vozilima za vrijeme vožnje danju moraju biti
    upaljena dnevna ili kratka svjetla u razdoblju od 1. studenoga do
    31. ožujka.
  2. Na motociklu i mopedu za vrijeme vožnje danju moraju biti
    upaljena kratka svjetla tijekom cijele godine.
  3. Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.

Razmak između vozila u vožnji
Članak 109.

  1. Vozač je dužan držati potreban razmak kad se kreće iza drugog
    vozila, tako da ne ugrožava sigurnost prometa.
  2. Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač koji ne drži potreban razmak kad se kreće iza
    drugoga vozila.

Promet bicikala, mopeda, motocikala i osobnih
prijevoznih sredstava

Članak 113.

  1. Vozač bicikla, mopeda i motocikla mora upravljati vozilom na
    način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi
    sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje
    ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti,
    vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju
    vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu.
  2. Vozač bicikla koji se kreće kolnikom na javnoj cesti izvan
    naselja dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti
    označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom
    biciklističkom odjećom.
  3. Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi ovoga članka.

Članak 114.

  1. Vozač motocikla ili mopeda te vozač lakog četverocikla bez
    zaštitne kabine i četverocikla bez zaštitne kabine, kao i osobe
    koje se prevoze na tim vozilima, moraju, za vrijeme vožnje na
    cesti, na glavi nositi propisanu, homologiranu i uredno
    pričvršćenu zaštitnu kacigu. Zaštitnu kacigu, za vrijeme vožnje
    na cesti, na glavi moraju nositi i vozači bicikla mlađi od 16
    godina.
  2. Zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje na glavi moraju nositi
    vozači osobnih prijevoznih sredstava.
  3. Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač motocikla ili mopeda, lakog četverocikla bez
    zaštitne kabine i četverocikla bez zaštitne kabine, kao i osoba
    koja se prevozi na tim vozilima, ako postupi suprotno odredbi
    stavka 1. ovoga članka.

Obveze vozača prema pješacima
Članak 133.

  1. Ako se prometom na obilježenome pješačkom prijelazu upravlja
    prometnim svjetlima ili znacima ovlaštene osobe, vozač je dužan
    svoje vozilo zaustaviti ispred pješačkog prijelaza kad mu je
    danim znakom zabranjen prolaz.
  2. Ako se obilježeni pješački prijelaz iz stavka 1. ovoga članka
    nalazi na ulazu na bočnu cestu, vozač koji skreće na tu cestu
    dužan je kretati se smanjenom brzinom i propustiti pješake koji
    su već stupili ili stupaju na pješački prijelaz, a prema potrebi
    i zaustaviti svoje vozilo radi propuštanja pješaka.
  3. Novčanom kaznom u iznosu od 390,00 do 920,00 eura kaznit će
    se za prekršaj vozač koji svoje vozilo ne zaustavi ispred
    pješačkog prijelaza kad mu je danim znakom zabranjen prolaz.
  4. Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi stavka 2. ovoga
    članka.
  5. Vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz stavka 3.
    ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja
    motornim vozilom u trajanju od:
  6. najmanje tri mjeseca, ako je prekršaj počinjen drugi put,
  7. najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći odnosno
    svaki sljedeći put.
  8. Vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuju tri negativna
    prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen
    krivim za prekršaj iz stavka 3. ovoga članka.

Članak 134.

  1. Ako se na obilježenome pješačkom prijelazu prometom ne
    upravlja uređajima za davanje prometnih svjetala ni znacima
    ovlaštene osobe, vozač je dužan pješačkom prijelazu približavati
    se sigurnosnom brzinom tako da ne ugrožava pješake, odnosno tako
    da može zaustaviti svoje vozilo da bi propustio pješake koji su
    već stupili na pješački prijelaz.
  2. Ako su pješaci djeca, stare i iznemogle osobe, slijepe osobe
    ili druge osobe s invaliditetom, vozač je dužan zaustaviti vozilo
    i propustiti ih i kad tek stupaju na pješački prijelaz iz stavka
    1. ovoga članka.
  3. U slučaju iz stavka 1. ovoga članka na kolniku s dvije ili
    više prometnih traka za promet u istom smjeru, zabranjeno je
    prolaženje pored vozila koje je zaustavljeno ili usporava ispred
    pješačkog prijelaza da bi propustilo pješake.
  4. Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavka 1. i 2.
    ovoga članka.
  5. Novčanom kaznom u iznosu od 390,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbi stavka 3. ovoga
    članka.
  6. Vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuju dva negativna
    prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen
    krivim za prekršaj iz stavka 5. ovoga članka.

Prijevoz osoba vozilima
Članak 161.

  1. Vozač bicikla stariji od 18 godina može na biciklu prevoziti
    osobe starije od osam godina samo ako se na biciklu nalaze
    posebna sjedala za svaku osobu, držač za ruke i noge, odnosno
    pedale.
  2. Vozač bicikla stariji od 18 godina može na biciklu prevoziti
    dijete do osam godina starosti, ako je na biciklu ugrađeno
    posebno sjedalo, prilagođeno veličini djeteta i čvrsto spojeno s
    biciklom te ako dijete na glavi nosi propisanu i uredno
    pričvršćenu zaštitnu kacigu.
  3. Vozač bicikla, mopeda i motocikla ne smije prevoziti osobu
    koja je pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi ima
    alkohola iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u
    litri izdahnutog zraka.
  4. Dijete mlađe od 12 godina ne smije se prevoziti na mopedu i
    motociklu.
  5. Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavka 1. i 2.
    ovoga članka.
  6. Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavka 3. i 4.
    ovoga članka.

Uvjeti za upravljanje vozilima
Članak 196.

  1. Motornim vozilom i tramvajem u prometu na cesti može
    samostalno upravljati samo osoba koja ima važeću vozačku dozvolu
    izdanu u Republici Hrvatskoj, inozemnu vozačku dozvolu ili
    međunarodnu vozačku dozvolu, za onu kategoriju vozila kojom
    upravlja u prometu na cesti.
  2. Vozač je dužan za vrijeme upravljanja motornim vozilom i
    tramvajem koristiti se pomagalima i postupati po uvjetima i
    ograničenjima koja su upisana u vozačku dozvolu.
  3. Vozač vozila za vrijeme vožnje ne smije upotrebljavati
    mobitel niti druge uređaje na način koji bi umanjio mogućnost
    reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom.
  4. Mobitel se može koristiti za vrijeme vožnje ako se
    upotrebljava naprava koja omogućava njegovo korištenje bez
    upotrebe ruke, a vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva ne
    smije upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha
    čime bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja
    vozilom.
  5. Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač koji upravlja vozilom u prometu na cesti, a
    isteklo mu je važenje vozačke dozvole te ako je ispunio uvjete za
    upravljanje motornim vozilom, a nije mu izdana vozačka dozvola.
  6. Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač koji postupi suprotno odredbi stavka 2. ovoga
    članka.
  7. Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač koji postupi suprotno odredbama stavka 3. ovoga
    članka.
  8. Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji
    postupi suprotno odredbama stavka 4. ovoga članka.

Članak 199.

  1. Vozač vozila C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE i H, instruktor
    vožnje, mladi vozač, kao i vozač vozila B kategorije kada
    upravlja vozilom u profesionalne svrhe (taksisti, vozači hitne
    pomoći, vozači u tvrtkama i tijelima državne vlasti itd.), ne
    smije upravljati vozilom na cesti niti početi upravljati vozilom
    ako je pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi ima
    alkohola.
  2. Vozač vozila kategorije A1, A2, A, B, BE, F, G i AM ne smije
    upravljati vozilom na cesti niti početi upravljati vozilom ako je
    pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi ima alkohola
    iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri
    izdahnutog zraka.
  3. Smatrat će se da je vozač počeo upravljati vozilom ako je
    pokrenuo vozilo s mjesta.
  4. Smatrat će se da vozač ima alkohola u krvi ako je njegova
    prisutnost utvrđena analizom krvi i urina ili analizom krvi,
    mjerenjem količine alkohola u litri izdahnutog zraka, liječničkim
    pregledom ili drugim metodama i aparatima.
  5. Novčanom kaznom u iznosu od 90,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač i instruktor vožnje iz stavka 1. ovoga članka ako
    u krvi ima alkohola do 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos
    miligrama u litri izdahnutog zraka.
  6. Novčanom kaznom u iznosu od 390,00 do 660,00 eura kaznit će
    se za prekršaj vozač i instruktor vožnje ako u krvi ima alkohola
    iznad 0,50 do 1,00 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u
    litri izdahnutog zraka.
  7. Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1990,00 eura kaznit će
    se za prekršaj vozač i instruktor vožnje ako u krvi ima alkohola
    iznad 1,00 do 1,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u
    litri izdahnutog zraka.
  8. Novčanom kaznom u iznosu od 1320,00 do 2650,00 eura ili
    kaznom zatvora u trajanju do 60 dana kaznit će se za prekršaj
    vozač i instruktor vožnje ako u krvi ima alkohola iznad 1,50
    g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog
    zraka.
  9. Novčanom kaznom u iznosu od 1320,00 do 2650,00 eura ili
    kaznom zatvora u trajanju do 60 dana kaznit će se za prekršaj
    vozač i instruktor vožnje ako je pod utjecajem droga ili
    lijekova.
  10. Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač bicikla, osobnog prijevoznog sredstva i zaprežnog
    vozila te jahač ako u krvi ima alkohola iznad 0,50 g/kg, odnosno
    odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka ili ako je
    pod utjecajem droga ili lijekova.
  11. Vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz stavka 6.
    ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja
    motornim vozilom u trajanju od:
  12. najmanje tri mjeseca, ako je prekršaj počinjen drugi put,
  13. najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći odnosno
    svaki sljedeći put.
  14. Vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz stavka 7.
    ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja
    motornim vozilom u trajanju od:
  15. najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen drugi put,
  16. najmanje devet mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći
    odnosno svaki sljedeći put.
  17. Vozaču koji je proglašen krivim za prekršaje iz stavaka 8. i
    9. ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane upravljanja
    motornim vozilom u trajanju od:
  18. najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen drugi put,
  19. najmanje 12 mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći odnosno
    svaki sljedeći put.
  20. Vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuju tri negativna
    prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen
    krivim za prekršaj iz stavka 6. ovoga članka.
  21. Vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuju četiri
    negativna prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju
    proglašen krivim za prekršaj iz stavka 7. ovoga članka.
  22. Vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuje šest
    negativnih prekršajnih bodova ako je pravomoćnom odlukom o
    prekršaju proglašen krivim za prekršaj iz stavaka 8. i 9. ovoga
    članka.

Registracija motornih i priključnih
vozila

Članak 244.

  1. Motorna vozila u prometu moraju imati po dvije registarske,
    prenosive, izvozne, odnosno pokusne pločice.
  2. Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, motocikli,
    traktori, radni strojevi, mopedi i priključna vozila mogu imati
    po jednu pločicu.
  3. Registarska pločica istaknuta na vozilu mora biti izdana za
    to vozilo.
  4. Pločice na vozilu moraju biti postavljene tako da se dobro
    vide, ne smiju se oštećivati, ne smije se dodavati sadržaj koji
    nije propisan i moraju biti čitljive.
  5. Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1990,00 eura kaznit će
    se za prekršaj pravna ili fizička osoba obrtnik ako na vozilu
    nema propisan broj pločica ili na kojem su te pločice postavljene
    tako da se dobro ne vide ili nisu čitljive.
  6. Za prekršaj iz stavka 1. i 2. ovoga članka kaznit će se
    novčanom kaznom od 190,00 do 660,00 eura i odgovorna osoba u
    pravnoj osobi i u tijelu državne vlasti ili tijelu jedinice
    lokalne i područne (regionalne) samouprave.
  7. Novčanom kaznom u iznosu od 30,00 eura kaznit će se za
    prekršaj vozač vozila koji nema propisan broj pločica ili na
    kojem su te pločice postavljene tako da se dobro ne vide ili nisu
    čitljive.

Tehnički pregledi vozila
Članak 255.

  1. Tehnički pregled vozila je djelatnost od općeg interesa.
  2. Radi provjere tehničke ispravnosti motornih i priključnih
    vozila, osim radnih strojeva, obavljaju se tehnički pregledi tih
    vozila.
  3. Tehnički pregledi vozila su: redoviti s ispitivanjem ispušnih
    plinova motornih vozila, preventivni, izvanredni i tehnički
    pregledi vozila na cesti.
  4. Na tehničkom pregledu utvrđuje se ima li vozilo propisane
    uređaje i opremu, jesu li ti uređaji i oprema ispravni te
    udovoljavaju li propisanim uvjetima za sudjelovanje u prometu na
    cesti.
  5. O obavljenim tehničkim pregledima vozila vodi se evidencija i
    izdaje zapisnik o obavljenom tehničkom pregledu vozila, odnosno
    zapisnik o obavljenom tehničkom pregledu vozila na cesti.
  6. Nedostaci utvrđeni tijekom tehničkih pregleda vozila mogu
    biti nekategorizirani ili se kategoriziraju kao manji, veći ili
    opasni:
    1. manji nedostaci su oni koji nemaju znatan učinak na
      sigurnost vozila ili utjecaj na okoliš te ostale manje
      neusklađenosti ili ako je teret pravilno osiguran, ali je
      primjereno dati sigurnosno upozorenje u vezi s osiguranjem i
      prijevozom tereta,
    2. veći nedostaci su oni koji mogu ugroziti sigurnost vozila
      ili utjecati na okoliš te dovesti druge sudionike prometa u
      opasnost ili druge veće neusklađenosti ili teret nije
      dovoljno osiguran, pa je moguće veće pomicanje ili prevrtanje
      tereta ili njegovih dijelova,
    3. opasni nedostaci su oni koji čine izravan i neposredan
      rizik za sigurnost na cestama ili nepovoljno utječu na
      okoliš, a koji opravdavaju zabranu korištenja vozila na
      cestama ili je izravno ugrožena sigurnost prometa kao
      posljedica rizika od gubitka tereta ili njegovih dijelova,
      odnosno opasnosti koja proizlazi izravno iz tereta ili kada
      su neposredno ugrožene osobe.
  7. Ako je tijekom tehničkog pregleda vozila utvrđeno da vozilo
    ima više nedostataka koji pripadaju u različite kategorije
    nedostataka sukladno stavku 6. ovoga članka, smatrat će se da
    vozilo ima nedostatak većeg stupnja težine. Ako je tijekom
    tehničkog pregleda vozila utvrđeno da vozilo ima više nedostataka
    koji pripadaju u istu kategoriju nedostataka sukladno stavku 6.
    ovoga članka, smatrat će se da vozilo ima nedostatak većeg
    stupnja težine, ako utvrđeni nedostaci zajedno predstavljaju veći
    rizik za sigurnost na cestama.
  8. Na temelju rezultata tehničkih pregleda vozila i utvrđenih
    kategoriziranih nedostataka formira se i sustav stupnjevanja
    rizika, koji se koristi za ciljani izbor vozila koja ne
    udovoljavaju propisima glede održavanja i tehničke ispravnosti
    vozila.
  9. Popis mogućih nedostataka utvrđenih tijekom tehničkog
    pregleda vozila i stupanj njihove težine te druga pitanja vezana
    za način i postupak provođenja tehničkih pregleda vozila propisat
    će se pravilnikom o tehničkim pregledima vozila i pravilnikom o
    tehničkim pregledima vozila na cesti.
  10. Ministarstvo nadležno za unutarnje poslove je kontaktna točka
    koja u području tehničkih pregleda vozila provodi suradnju s
    kontaktnim točkama drugih država članica Europske unije,
    dostavlja Europskoj komisiji podatke u području tehničkih
    pregleda vozila te osigurava razmjenu informacija i pružanje
    pomoći s kontaktnim točkama drugih država članica.
  11. Ako su na vozilu koje nije registrirano u Republici Hrvatskoj
    utvrđeni veći ili opasni nedostaci ili nedostaci koji za
    posljedicu imaju ograničenje ili zabranu prometovanja vozilom,
    ministarstvo nadležno za unutarnje poslove će obavijestiti
    kontaktnu točku države članice u kojoj je vozilo registrirano o
    rezultatima pregleda takvoga vozila.
  12. U slučaju iz stavka 11. ovoga članka, ministarstvo nadležno
    za unutarnje poslove može zatražiti nadležno tijelo države
    članice u kojoj je vozilo registrirano, preko njezine kontaktne
    točke, poduzimanje prikladnih naknadnih mjera.
Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest