Događaji

Digitalizirana Liburnija d.o.o.

Zadar SmartCity aplikacija za kupnju gradskih, međugradskih i parkirnih karata konstantno dobiva nove funkcionalnosti

Zadar SmartCity aplikacija za kupnju gradskih, međugradskih i parkirnih karata konstantno dobiva nove funkcionalnosti
Ivana Vidović

Zadarski gradski prijevoznik Liburnija d.o.o. još je 12. rujna 2018. godine uvela plaćanje prijevozne karte putem mobilne aplikacije Smartica. Sada je dostupna aplikacija pod nazivom SmartCity Zadar i ima puno više značajki.

Smartica je aplikacija za kupnju, aktivaciju i validaciju digitalnih prijevoznih karata koju je Vipnet razvio u partnerstvu s tvrtkom Trilix. Zahvaljujući suradnji s Liburnijom d.o.o. omogućeno je njeno korištenje za usluge gradskog prijevoza u Zadru.

Prilikom kupnje digitalne karte unutar aplikacije korisnik SMS porukom dobiva potvrdu o plaćanju sa svim podacima o naplaćenom iznosu, a karta ostaje pohranjena u aplikaciji te je po ulasku u vozilo korisnik aktivira na za to označenim validatorima.

Korisnicima s ugovornom obvezom kupljeni sadržaj bit će naplaćen na mjesečnom računu, a za korisnike na bonove iznos za kupovinu bit će oduzet odmah s računa. Sve kupljene, kao i aktivirane karte dostupne su korisniku unutar aplikacije u bilo kojem trenutku.

Damira Zubaka, voditelja kontrole Liburnija d.o.o., Zadar pitali smo o kvarovima aparata za očitavanje karata kupljenih preko Smartice na koje nam se požalilo nekoliko sugrađana.

- Periodički pregledavamo ispravnost tih uređaja te iste servisiramo. Isto tako uređaje pregledavamo i servisiramo ukoliko imamo dojavu od naših vozača ili putnika da isti ne rade.

Najčešće se radi o kvarovima zbog potrošene baterije koju možemo sami zamijeniti.

Putnici često negoduju da su uređaji neispravni ali radi se o tome da na svom mobitelu nisu uključili bluetooth povezivanje koje je potrebno radi validacije kupljene karte, nadodaje.

Želimo Vas izvijestiti da ćemo uskoro iz naših autobusa ukloniti uređaje za kupljene karte preko ''smartice'' jer će novi sustav SmartCity Zadar  aplikacije u cijelosti zamijeniti i takav način kupnje putnih karata.

Nova, bolja aplikacija - SmartCity Zadar

SmartCity Zadar je aplikacija koja  nudi lakše korištenje gradskih usluga javnog prijevoza i parkinga. Kupovina vozne karte putem aplikacije, vrijeme dolaska autobusa na stanicu u stvarnom vremenu, raspored vožnji vaše autobusne linije, praćenje autobusa, primanje obavijesti o promjenama vremena dolaska autobusa, podsjetnik dolaska vozila na vašu stanicu i mnogo više.

Slobodna mjesta za parkiranje označena na karti u realnom vremenu.

Aplikacija se može skinuti na Apple storeu i Google Play storeu.

Pri prijavi za korištenje aplikacije vjerojatno ćete se susresti s greškom sustava, jer pametni mobiteli često poruke s određenih nepoznatih brojeva stavljaju u ‘spam’ sandučić.

Ali, ne brinite jer ćete mailom na podrska@zadarcity.hr ili pozivom na 023 630630 brzo dobiti podršku za uspješnu prijavu.

Aplikacija će vam trenutačno izraditi digitalnu karticu. 

S Darkom Ivaniševićem i Grgom Kovačevićem  razgovarali smo o ovom sustavu, budući da SmartCity Zadar ne služi samo za kupnju i poništavanje karata u Liburnijinim autobusima.

- U aplikaciji imate uvid u kretanje svih autobusa, sve linije, autobusne stanice, najbližu stanicu vama, za koliko minuta vam dolazi autobus, kaže Darko Ivanišević te dodaje:

- Svaki putnik postaje ‘kiosk’ koji sam kupuje kartu. Više uopće nema potrebe za posrednikom u prodaji karata, a to je Liburniji velika ušteda. Tisak je, naime, uzimao 4% provizije.

Jedan način prebacivanja novaca na digitalnu karticu je kupnja bona kojom se onda prebace sredstva, a drugi način je implementacija m-bankinga. Problem s m-bankingom je što transakcija nije trenutačna. Ako je neradni dan treba čekati prvi radni dan, a  ako je radni dan, a transkaciju provodite nakon 15 sati, novci će biti prebačeni tek sljedeći dan.

Dakle, treba računati unaprijed. Jednom kad ste prebacili novce, kupnja karte je izuzetno jednostavna. Aplikacija izgenerira QR kod. Međutim, s QR kodom ima puno problema. Većina prijevoznika ne želi raditi s njim jer je dosta nesiguran, lako se može skenirati, kopirati i dijeliti.

Zato smo mi napravili QR kod koji je kriptiran i vremenski se mijenja, tako da kad netko njega i skenira on mu ničemu ne služi. Karta kupljena putem aplikacije 20% je jeftinija jer je manja manipulacija novcima, kaže Ivanišević.

Sada se ne koristi bluetooth tehnologija na aparatu u autobusu i skeniranje koda je puno lakše, nadodaje Kovačević.

Aparat vam može očitati kartu s veće udaljenosti. 

Mobitel s kodom slobodno postavite malo niže, na mjesto odakle se vidi svjetlo, a ne na glatku površinu s oznakom.

Implementiran je i sustav za kupnju parkirne karte i pregled parkinga s brojem slobodnih mjesta na njemu.

Ivanišević priznaje kako taj dio sustava zasad ne radi kako treba, budući da je potrebno postaviti puno više repetitora kako senzor na parkirnom mjestu ne bi odašiljao signal ‘u prazno’  i trošio bateriju.

Baterija je trebala trajati oko 5-6 godina, a bila se potrošila u godinu dana. Zato se na tom dijelu i dalje radi.

Velik izazov predstavlja  obavijest o slobodnom parking mjestu, budući da dok vi dođete do parkinga to mjesto može biti zauzeto.

Stoga bi dobra primjena ovog sustava bila u tome da kad ste prišli parkingu možete odmah vidjeti slobodno mjesto u aplikaciji, bez da ulazite u svaki red parkinga do zida, da biste vidjeli ima li slučajno koje slobodno mjesto. Zasad nemamo tu opciju, ali postoji druga aplikacija.

Ono što mi sad  želimo je da pratimo koliko je brza izmjena vozila na parkingu. Dakle, radimo analizu ulazaka i izlazaka s parkinga kako bismo dobili taj podatak.

Drugo što bismo htjeli je da u partnerstvu s Obalama i Lučicama d.o.o. uredimo sustav na način da olakšamo posao kontrolorima.

Ako bismo numerirali parking mjesta, sustav bi javio samo koja su mjesta neplaćena, tako da kontrolor odmah može njima izdati kaznu. To bi ili reduciralo broj kontrolora ili povećalo broj izdanih kazni, jer nitko od kontrolora ne uspije pregledati sva vozila. Kad bi imao podatak o tome gdje se točno nalaze neplaćena vozila, otišao bi odmah do njih.

Digitalizacija svih radnih procesa

Sam proces digitalizacije procesa u Liburniji obuhvaća puno više od samo kupnje i poništavanja karata. Svi radni procesi koji su se radili papirnato, sada moraju biti unešeni u računalo, svim zaposlenicima to znači prilagodbu na novi način rada.

Validatori karata su aparati koji odmah prepoznaju pokaznu kartu sa slikom osobe tako da vozač na svome računalu vidi vrijedi li pokazna karta i odgovara li osobi koja je koristi. Poništena karta automatski se i blagajnicama pojavljuje u sustavu.

Vozači su dužni izabrati rutu, a ne voze jednu rutu cijeli dan, već njih nekoliko, pa smo napravili tako da, ako vozač i zaboravi unijeti novu rutu, računalo ga pita želi li je unijeti i na taj način ga podsjeti.

Mi u ovoj sobi tzv. ‘VAR sobi’ promatramo sve u stvarnom vremenu. Linije na kojima se nalazi koji vozač, registarske tablice autobusa, zaustavlja li se na svim stanicama i svi se ti podaci mogu pogledati mjesec dana unazad.

Znači, dogodi li se da nam se netko požali da mu autobus nije stao, mi to možemo provjeriti. Uz sve to, na autobusnim stanicama nalaze se digitalne table koja predviđaju kad koji autobus treba doći koje podatke vuku iz naše baze podataka koju sam sad opisao

To je također bio velik izazov za programiranje, ali uspješno je napravljeno i podatak koji imate je kad autobus dolazi na stanicu na kojoj se vi nalazite. Nije više da imate podatak kad autobus kreće s kolodvora, pa da vi morate računati.

eZadar: A je li bilo otkaza ili su zaposlenici mijenjali način rada?

Nije bilo otkaza, nego su kontrolori autobusa sada počeli raditi kontrolu u ovoj sobi, s tim što osim kontrole putnika sada kontroliraju i vozače, rad autobusa, govori Ivanišević.

Grgo Kovačević je bio kontrolor autobusa, a sada kontrolu obavlja u uredu.

Zanimljivo je, kaže. Ima mnogo noviteta i uvijek se nešto događa i uči.

Prednosti za turiste

- Imamo i samoposlužno računalo na kojemu će putnici moći sami birati rute i kupovati karte. 

Bit će i turističke kartice za 24 ili 48 sati.

Odjednom se izrazito povećava broj prodajnih mjesta.

- Postavit ćemo i naljepnice na sve stanice na kojima ćete moći skenirati kod i vidjeti sve podatke o stanicama i dolascima autobusa na stanici najbližoj vama.

Turistima će mnogo značiti i to što će se postaviti i mogućnost da kad unesete odredište, aplikacija vam odmah kaže koliki broj presjedanja ćete imati sa svim potrebnim informacijama.

Tako će i šoferima biti lakše da se u sezoni koncentriraju na vožnju, a ne da moraju odgovarati na bezbroj pitanja turista.

Nove funkcionalnosti aplikacije SmartCity Zadar

SmartCity aplikacija zamišljena je tako da jedan dan služi i za knjižnice, kazalište, muzeje, odnosno sve gradske institucije, možda i plaćanje režija, kaže Ivanišević.

Svakih mjesec do dva Liburnija će izbacivati novitete. Konačna ideja je da grad korisniku da jedno identifikacijsko sredstvo koje će mu služiti za sve usluge unutar grada. Da smo sve napravili odjednom to bi bilo previše, a ovako će se postupno sustav nadograđivati.

Online, offline ili oboje?

Važno je i omogućiti da digitalna karta radi i bez interneta. To je najvažnije za školarce, jer nemaju svi internet.

Kod prijevoza je uvijek bio problem biti online ili offline, kaže nam Ivanišević te dodaje:

- U pravilu je kod prijevoznika uvijek bilo offline korištenje, ali tad ste u opasnosti da vam netko upadne u sustav i zloupotrijebi ga. Ako radite online, u opasnosti ste da kad nema interneta nemate uslugu. 

Ono što mi radimo je jedan hibridni sustav, radimo i online i offline. Omogućavamo brzi ulaz, ali online kontrola se vrši kroz sustav tako da imamo dobrobiti i jednog i drugog načina rada.

Zasad aplikaciju koristi oko 12.000 građana, a očekivanja su da taj broj poraste na oko 15.000.


Reci što misliš!