Događaji

jadroplov

Hrvatski brod s ukrajinskim žitom nakon 12 dana od ukrcaja pred Suezom

Hrvatski brod s ukrajinskim žitom nakon 12 dana od ukrcaja pred Suezom
Kapetan Josip Radić / Jadroplov

"Sveti Dujam", brod za rasute terete splitskog Jadroplova prvi je hrvatski brod koji je 2. ovog mjeseca u luci Čornomorsk ukrcao nešto više od 31 tisuću tona ukrajinskog žita

Plove prema luci blizu kineskog Hong Konga i danas bi trebali biti pred Suezom.

Brod i posada danima su čekali na isplovljenje iz ratom zahvaćene Ukrajine. Bilo je to prvo iskustvo plovidbe u ratnim uvjetima mladom kapetanu Josipu Radiću. Javio nam se nakon što su prošli morski tjesnac Dardaneli.

- Iz luke Čornomorsk smo isplovili 2. studenoga oko ponoći i onda smo čekali otprilike 24 sata kako bismo krenuli prema koridoru koji je otvoren prema Bosporu, gdje smo onda imali još četiri dana čekanja na inspekciju, rekao nam je kapetan Radić. 

Kaže kako su po dolasku u luku Čornomorsk ondje proveli relativno kratko vrijeme. - Sam koridor od ukrajinske granice, odnosno njihove ekonomske zone do ulaska u ratnu zonu je otprilike 130 milja i od definiranih točaka povučen je koridor prema središtu luke Odessa koja je njihova glavna izvozna luka i tu se čeka na prvu inspekciju. To čak relativno i brzo ide te onda koridorom nekih sat - sat i pol vremena prema samoj luci Čornomorsk, kaže splitski kapetan. 

Pravila su unaprijed zadana, plovi se u konvojima i ne smije se skretati sa zacrtanih koridora - prije svega zbog prijetnji od mina u moru. 

- U pravilu nema nikakve pratnje. Tih prvih 130 milja ne postoje nikakve bove koje bi označavale taj koridor, nego su vam dane pozicije koje sami pratite. Brodovi idu u nekakvim konvojima tako da se držimo jedan iza drugoga kako se ne bi "otšetalo". Naravno, postoji opasnost od mina ali sumnjam da su dalje od obale postavljene s obzirom da je veća dubina i kako prilazite bliže ukrajinskoj obali ta opasnost je i dosta veća. Vanjski dio samoga koridora je prilično širok, oko tri milje, a nakon što uđete u teritorijalne vode Ukrajine tu se stvari dosta sužavaju i govorimo o koridorima od oko 200 metara širine. Uz pratnju pilota ide se sa sidrišta Odessa prema luci Čornomorsk, pa je jedino malo nezgodno što su uski koridori od sidrišta Odessa prema lukama i tih 200 metara je malo škakljivo samo po sebi, no često vas upozorava VTS  unutar samog koridora ako niste u njegovoj sredini te koliko da korigirate lijevo ili desno, objašnjava kapetan Radić za HRT Radio Zadar.

Što se tiče samih ratnih sukoba previše nisu vidjeli, a nisu uočili ni ruske ratne brodove.

- Rusku mornaricu nismo primijetili nigdje, niti u ovim vanjskim koridorima, jedino smo po dolasku primijetili recimo sjeveroistočno od Odesse crni dim koji je sukljao s više pozicija. Zračne opasnosti su na nekoj dnevnoj bazi, čuju se sirene najmanje tri do četiri puta dnevno. Nekakvih borbenih aktivnosti nismo vidjeli. Jedino na samom odlasku smo primijetili, iako se ne vidi točno što je, nekakva svjetla u zraku, pa pretpostavljam da je riječ o raketama koje su letjele prema Ukrajini. Hvala Bogu blizu nas nije bilo ničega, dodaje kapetan Svetog Dujma. 

Velika neizvjesnost bila je u trenucima kad se Rusija privremeno povukla iz sporazuma o izvozu ukrajinskih žitarica.

- Najviše nervoze je možda potaknula situacija kad su Rusi izašli iz Sporazuma, što je trajalo neko vrijeme. pri samom kraju ukrcaja nije bilo jasno hoćemo li dobiti dozvolu za isplovljenje jer ovaj zajednički centar JCC u Istanbulu izdaje te dozvole, a kako su se Rusi povukli nismo mogli dobiti dozvolu pa je postalo malo nejasno što će se točno dogoditi. Bogu hvala, vratili su se za stol pa smo mi i svi ostali dobili dozvole za isplovljenje, kaže kapetan Radić. 

Sljedeći nadzor čekao ih je kod Bospora, potom su prošli Dardaneli i nastavili put prema Sueskom kanalu i dalje prema krajnjem odredištu u Kini. Hrabroj posadi možemo poželjeti samo mirno more.


Reci što misliš!