Događaji

OTVORENJE PELJEŠKOG MOSTA

Nova prigodna marka s motivom najimpozantnijeg mosta u Hrvatskoj

Nova prigodna marka s motivom najimpozantnijeg mosta u Hrvatskoj
press

Hrvatska pošta pustit će u optjecaj 26. srpnja 2022., na dan svečanog otvorenja Pelješkog mosta, novu prigodnu poštansku marku s motivom ovog remek-djela. Autor marke je Dean Roksandić, dizajner iz Zagreba, a prema fotografiji koju je snimio dubrovački fotograf Mario Babarović

Vrijednost marke označena je slovnom oznakom A što odgovara iznosu poštarine za pismo mase do 50 g u unutarnjem prometu te za dopisnicu/razglednicu u unutarnjem prometu. Naklada marke iznosi 60.000 primjeraka te je izdana u arčiću od 10 maraka. Hrvatska pošta tiskala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC).

Tekst u povodu izlaska nove prigodne marke napisao je doc. dr. Goran Puž, dipl. ing. građ. i predstojnik Ureda Uprave, Hrvatske ceste.

Pelješki most dio je državne ceste koja obilazi neumski koridor, odnosno dio je projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom. Projekt obuhvaća gradnju mosta, pristupnih cesta do mosta i obilaznice oko Stona čime je uspostavljena čvrsta cestovna veza između razdvojenih dijelova kopnenog teritorija Republike Hrvatske. Dvotračna državna cesta duga 32,5 km povezuje krajnji jug i stvara ključan preduvjet za razvitak kopna i otoka dubrovačke regije.

Pelješki most, dug 2404 metra, najzahtjevniji je dio projekta i prelazi morski tjesnac – Kanal Malog Stona. Projekt Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom ostvaruje strateški interes Republike Hrvatske, a ujedno se nalazi na jednom od europskih transportnih koridora, pa je velikim dijelom financiran iz fondova Europske unije. Širina morskoga kanala na mjestu mosta je 2140 m, a prosječna dubina mora 27 m. Zaljevom, koji je zaštićen kao posebni rezervat prirode, prolazi plovni put: širina zadanog otvora za plovidbu iznosi 200 m, a visina 55 m.

Projektantski izazov bilo je temeljno tlo koje se sastoji od dubokih naslaga mulja i gline nad stijenom, potom izrazita seizmičnost lokacije, kao i znatna vjerojatnost pojave snažnih vjetrova. Zadatak premoštenja morskoga kanala u ovako složenim okolnostima ostvaren je jedinstvenom konstrukcijom koju čini ovješeni most sa šest pilona i pet glavnih otvora veličine po 285 metara na dubokim temeljima izvedenim na zabijenim pilotima. Tako u pogledu vidimo ukupno 13 otvora, s početnim i završnim osloncem na upornjacima mosta, i ukupno 12 međuoslonaca. Usvojen je koncept mosta bez istaknutoga središnjeg raspona, simetričan u pogledu i bez izrazito visokih vertikala pilona, s nizom istih raspona nad središnjim dijelom kanala i s jasno definiranim, ponavljajućim elementima stupa, grede i kosih zatega.

Gradnja mosta počela je sredinom 2018., a završena je početkom 2022. godine. Investitor čitavog projekta bile su Hrvatske ceste, hrvatsko poduzeće za upravljanje, građenje i održavanje državnih cesta, dok je glavni izvođač mosta bila kineska tvrtka China Road and Bridge Corporation uz koju su na projektu radile i brojne hrvatske tvrtke i pojedinci.


Reci što misliš!