Događaji

nešto novo

Morska šparoga - novi brend gastronomije kraljevskog Nina

Morska šparoga - novi brend gastronomije kraljevskog Nina
Boris Kačan

Nin je najstariji hrvatski kraljevski grad, EDEN-europska destinacija izvrsnosti, nosi titulu jedne od najromantičnijih destinacija Europe, bogat kulturnom baštinom.

Grad je to hrvatskih kneževa i kraljeva, Višeslavove krstionice, grad Grgura Ninskog i glagoljice, grad koji čuva hrvatske  srednjovjekovne brodove Condure Croatice iz 11. stoljeća, grad bogate rimske ostavštine s ostacima najvećeg antičkog hrama na istočnom Jadranu, ali i skriva mnoge tajne poput jednog Judinog srebrnjaka te mnogo toga čuva i skriva ispod zemlje.

Nin je grad bogate prirodne baštine, ljekovitog blata koje pouzdano liječi već 60 godina, solane gdje se eko sol ručno bere, Natura 2000 staništa i lagune koju 240 vrsta ptica bira za svoj privremeni ili stalni dom.

Nin se nalazi u središtu mikro rivijere koja predstavlja površine najljepših i najvećih pješčanih plaža u Hrvatskoj – jedna od njih Kraljičina plaža uvrštena je na popis najljepših svjetskih plaža American Travel Channela, a druga Ždrijac sa kite i surf školom u grupi je poznatih kite i surf odredišta Europe.

Povijesno veliki grad, a suvremeno mali gradić krije mnoge povijesne i kulturne dragulje, a čuva i jedan gastronomski dragulj – morsku šparogu. Salicornia Europea ili morska šparoga, poznata još kao caklenjača, a u Ninu je zovu rižina je rijetka delicija, koju je najbolje probati upravo tamo gdje ona i raste – u Ninu, u plićacima i obalama čistog mora. Salicornia je biljka koja raste iz mora, a iznad mora pruža svoje izdanke u kojima komprimira morske okuse i obogaćuje svoje krhke stabljike mineralima, kalcijem, jodom te vitaminima A, B i C. Morska šparoga se bere  ručno, a sezona najboljih izdanaka je u svibnju i lipnju. 

Turistička zajednica grada Nina je u suradnji s Klubom Gastronaut pokrenula projekt izgradnje gastronomskog brenda grada Nina, prepoznavši potencijale ove morske šparoge, a u zajednički projekt oko ove delikatesne biljke uključili su se ninski gostitelji i uvrstili morsku šparogu na svoje menije. Toj novoj gastro priči Nina dodana je još jedna posebnost Nina, a to je Ninski šokol – jedinstvena tradicijska mesna delicija odnosno suhi svinjski vrat koji se priprema na ninski način te kavijar među solima Cvijet soli iz ninske solane.

Kao partneri na Projektu gastronomskog brendiranja grada Nina rado su se uključili Solana Nin na čijim poljima rastu morske šparoge, zatim Cromaris, čija riba iz mrijestilišta u Ninu osvaja međunarodna tržišta i ninski turistički dragulj luksuzni Zaton Holiday Resort. Također su se kao  partneri priključili OPG Butić sa svojim čuvenim pršutom, ekološkom janjetinom, vinima od starih sorti grožđa i prirodnim sokovima te Kraljevski vinogradi čija je kvaliteta vina poznata na hrvatskoj vinskoj karti.  

Trodnevna gastronomska šetnja Ninom započela je u Pizzeriji Za kvarat ure, a program je pripremljen za turističke novinare i gastronomske znalce iz Hrvatske, Slovenije, Slovačke, Srbije, Bih i Makedonije. Kako je pripremljen program s redom gastronomije i redom kulture gastronomska šetnja je obogaćena posjetom sadržaja Muzeja ninskih starina, a onda je delikatesni put prvog dana nastavljen u Konobi Branimir. Drugi dan gastronomske delicije su degustirane u  Gostionici Burela nakon čega su gosti krenuli u turističku šetnju povijesnim Ninom na koju ih je poveo turistički vodič kostimiran u pjesnika Petra Zoranića Ninjanina u pratnji vile iz romana Planine.

Nakon razgledavanja dočekale su ih delicije s morskim šparogama u Pizzeriji Pepperoni, a u popodnevnim satima stigli su u Konobu Sentimenti. Večera ih je dočekala u Restoranu Kruške i jabuke smještenom u Zaton Holiday Resortu. Treći dan domaćin im je bio Streed Food & BAR De Salt gdje je delikatesna šetnja i završena. Svi su ninski restorani imali jela pripremljena sa morskim šparogama, a koja su to jela bila moguće je pogledati na linku

Osvojivši sudionike gastronomske šetnje drevnim Ninom morska šparoga se pojavila kao iznenađenje na gastronomskoj sceni gotovo kao kraljica gastronomskog brendiranja Nina. Unutar trodnevne degustacijske šetnje osvojila je sudionike. Zasigurno će se vrlo brzo pojavljivati kao novi motiv dolaska u najstariji hrvatski kraljevski grad Nin koji inače nudi široku paletu turističkih sadržaja, a od sad i novi brend – malo poznatu i rijetku deliciju morsku šparogu. 


Reci što misliš!