
Mnogi građani ovih dana primijetili su neobičnu pojavu na svojim mobilnim uređajima. Na ekranu njihovih mobitela se prikaže neodgovoren poziv s nepoznatog broja, a kada ga nazovu, osoba s druge strane slušalice tvrdi da ih nije nazivala.
Jednom od građana kojemu se dogodila ova bizarna situacija, rekao
je kako se osoba kojoj je uzvratio poziv požalila da joj se to u
posljednje vrijeme često događa, piše
Dalmatinski portal.
Teleoperateri A1 i Hrvatski Telekom ovako su objasnili ovo
neobično pozivanje.
”Upoznati smo sa situacijom u kojoj korisnici primaju sumnjive
pozive na svoje brojeve ili se drugim korisnicima prikazuje da su
primili poziv od korisnika koji nije uputio taj poziv. Nažalost,
ovdje je riječ o zlouporabi prikaza broja pozivatelja, gdje se
primatelju poziva pokazuje nasumični telefonski broj koji ne
odgovara stvarnom pozivatelju. Nismo jedini operator u Hrvatskoj
koji se susreo s ovim problemom te u suradnji s ostalim
operatorima i HAKOM-om radimo na pronalaženju rješenja i
smanjenju broja takvih slučajeva”, kazali su Dalmatinskog
portalu iz A1.
Sve korisnike koji su se susreli s ovom situacijom, ali i one
koji nisu, upozoravaju da oprezno pristupaju pozivima koje
primaju s bilo kakvog nepoznatog broja.
”Vrlo je važno da ako imaju propušteni poziv s broja koji im
nije poznat, da ga ni u kojem slučaju ne uzvraćaju. Isto vrijedi
i za nepoznate linkove i SMS poruke pristigle s nepoznatih
brojeva, kod takvih kontakata uvijek je najbolja opcija
prakticirati dodatan oprez i jednostavno ih ne klikati, odnosno
ne odgovarati na njih”, upozoravaju iz A1 Hrvatska.
I u Telekomu su potvrdili kako su čuli za slične situacije, a
riječ bi mogla biti, kažu, o zlonamjernom softveru koji su
korisnici nesvjesno instalirali prilikom posjeta malicioznim
internet lokacijama.
”Rezultat toga je da takav softver može slati poruke ili
pozivati brojeve iz imenika osobe čiji je mobilni uređaj
‘zaražen’, odnosno pozivati nasumične brojeve pa tako korisnici
dobivaju poruku o propuštenom pozivu. Iako mobilni uređaj može
raditi normalno te korisnici na njemu obavljaju uobičajene
zadatke bez problema, postoji mogućnost da je na njemu
instalirana zlonamjerna aplikacija koja bez znanja korisnika
obavlja pozive te tako stvara neželjene troškove”, pojasnili su
iz Telekoma.
”Kako bi se očistio mobilni uređaj od zlonamjernih programa ili
aplikacija koje generiraju neželjene troškove, prijedlog je da se
uređaj pokrene u sigurnom modu rada (safe-mode). Isto se postiže
na nekoliko načina, pa je najbolje da korisnici provjere kako to
učiniti na stranicama proizvođača njihovog mobilnog uređaja. Kada
je uređaj u sigurnom načinu rada, tada je moguće ukloniti
aplikacije za koje se sumnja da su zlonamjerne, a koje nije bilo
moguće ukloniti ranije ili su bile skrivene. Preporuka je i
posjet nekom od servisa specijaliziranih za mobilne uređaje, u
kojem mogu pružiti stručnu pomoć u ovakvim situacijama”,
napominju iz Hrvatskog Telekoma.