Događaji

povodom izmjena Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju

Četiri najveća sindikata i udruga SIDRO sklopili Sporazum o zajedničkoj strategiji zaštite prava djece i zaposlenih u vrtićima

Četiri najveća sindikata i udruga SIDRO sklopili Sporazum o zajedničkoj strategiji zaštite prava djece i zaposlenih u vrtićima
Udruga SIDRO

Udruga SIDRO – odgojitelji u zaštiti prava djeteta u dječjem vrtiću i četiri sindikata potpisali Sporazum o zajedničkoj strategiji zaštite prava djeteta i prava zaposlenih u dječjim vrtićima u Hrvatskoj, odlučni braniti Državni pedagoški standard, zahtijevati bolje uvjete za djecu u vrtićima i očuvati dignitet struke svim sredstvima

Izmjene Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koje se nalaze u saborskoj proceduri, nisu dovoljno kvalitetne, neće riješiti već prisutnu diskriminaciju djece prema mjestu rođenja i imovinskom statusu, roditelja i zaposlenih u vrtićima prema mjestu življenja i rada.

Na održanom Okruglom stolu udruge SIDRO, Sindikata obrazovanja, medija i kulture, Sindikata radnika u odgoju i obrazovanju Hrvatske, Sindikata odgoja i obrazovanja Hrvatske, Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije, kao i u nastavku održanoj Konferenciji ''Izmjene Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju i učinci na odgojno obrazovnu praksu  u predškolskim ustanovama Republike Hrvatske, zaključeno je kako će izmjene Zakona u ovom obliku produbiti razlike u dostupnosti, sigurnosti i kvaliteti dječjih vrtića, povećati već postojeću diskriminaciju, dodatno opteretiti jedinice lokalne samouprave koje već sada ne ispunjavaju svoje zakonom propisane obveze.

Jučer, subotu 15. siječnja, u organizaciji Udruge SIDRO, održan je Okrugli stol s četiri sindikata, na kojem su predstavnici svih organizacija potpisali Sporazum o suradnji i donijeli zajedničku strategiju kojom će stati u zaštitu dva ključna zakonska dokumenta koji uređuju područje Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja – Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju i Državni pedagoški standard. Potpisnici su suglasni po potrebi zajednički organizirati i sudjelovati u svim legitimnim aktivnostima koje za cilj imaju sprječavanje dodatnog zanemarivanja ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, narušavanja kvalitete dječjih vrtića i zaustavljanje postupanja na štetu djece i njihovih roditelja, na štetu odgojitelja, ravnatelja, drugih stručnjaka u vrtićima, i u konačnici, na štetu cjelokupnog društva.

Zakon se trenutno nalazi u saborskoj proceduri, a predložene izmjene ocijenjene su nedovoljno kvalitetnima, čak i štetnima u pojedinim svojim dijelovima. Najavljene izmjene Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju neće riješiti probleme koji su trenutno prisutni, već će donijeti nove nejednakosti, diskriminacije i teškoće s kojima će se u praksi nositi zaposleni u dječjim vrtićima. Sve će se to reflektirati na kvalitetu rada i uvjeta koje pružamo djeci predškolske dobi te njihovu sigurnost u dječjim vrtićima. Unatoč činjenici da se mjesecima ukazivalo, i od strane struke i od strane sindikata, da je u javnom savjetovanju u kolovozu Ministarstvo znanosti i obrazovanja primilo preko 300 prijedloga kako da ovaj Zakon bude pravedniji, ispravniji i kvalitetniji, to se nije dogodilo. Osjećajući potrebu upozoriti i donositelje odluka ali i cjelokupnu javnost, udruga SIDRO okupila je i sindikate i stručnjake iz područja RPOO.

Na Konferenciji ''Izmjene Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju i učinci na odgojno obrazovnu praksu  u predškolskim ustanovama Republike Hrvatske'' održanoj nakon Okruglog stola, sudjelovali su mnogi iskusni stručnjaci iz svih područja RPOO, a posebno važnim ocjenjujemo dolazak predstavnika Ministarstva znanosti i obrazovanja, državnog tajnika. Gospodin Tomislav Paljak imao je prilike čuti otvoreno i bez zadrške mišljenje struke, razumjeti probleme koje nam donose ovakve izmjene, i ostaje vidjeti koliko se još može mijenjati i hoćemo li dobiti pravedniji Zakon. Osim uvaženih predstavnika MZO, konferenciji su sudjelovale savjetnica pravobraniteljice za djecu Danijela Žagar, savjetnica pravobraniteljice osoba s invaliditetom Tea Rubeša, a putem Zoom prijenosa uključila se članica Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu u Hrvatskome Saboru, zastupnica Marijana Puljak.

Kao glavni problem nameće se nedostatak sredstava i način financiranja dječjih vrtića, gdje država ne odvaja sredstva iako je to prva stepenica institucionalnog odgoja i obrazovanja. Financiranje je isključivo na jedinicama lokalne samouprave, a njihove različite proračunske mogućnosti dovode do posljedično velikih razlika u dostupnosti, sigurnosti i kvaliteti vrtića. Nastavno na nedovoljna sredstva, dugo godina nije se ulagalo u RPOO, nije se povećavalo smještajne kapacitete, gradilo vrtiće i otvaralo odgojne skupine, no nije se niti promišljalo o obrazovnoj politici stručnih kadrova, njihovom pripravništvu i zapošljavanju.

Stoga smo se našli u trenutku u kojem nam nedostaje vrtića, odgojitelja i sredstava da se RPOO održi na kvaliteti kakvu u nemogućim uvjetima osiguravaju isključivo svojim velikim entuzijazmom  odgojitelji i drugi zaposlenici u vrtićima, dok nam istovremeno potpisani barcelonski sporazum nameće hitnu obvezu uključivanja 95% djece predškolske dobi u programe RPOO!

I umjesto da država i resorno ministarstvo učine postupni pomak prema ostvarivanju mogućnosti uključivanja većeg broja djece u vrtiće, da promijene politiku obrazovanja , pripravništva i zapošljavanja odgojitelja, oni dolaze na ideju da se ''relaksira'' Državni pedagoški standard na način da se poveća broj djece u skupinama, smanje prostorni zahtjevi koje DPS propisuje, poveća satnica neposrednog rada odgojitelja s djecom, učiteljima dopusti neka čudna i nepostojeća prekvalifikacija i stjecanje drugog akademskog zvanja za samo 60 ECTS bodova. U Hrvatskoj, uzevši u obzir regionalne razlike, većina odgojnih skupina ima do 25 djece jasličke i do 30 djece vrtićke dobi, s njima radi jedan odgojitelj u smjeni, u prostorima manjim od 3 metra kvadratna po djetetu. U većini zemalja članica EU ti su omjeri značajno drugačiji – u skupini s 6-8 djece rade tri odgojitelja u istoj smjeni.

Sada niti ti loši omjeri kakve imamo i na kakve dvije godine upozoravamo, nisu dovoljni, već država želi na silu ispuniti obvezu prema EU i povećati broj djece u vrtićima, iako nije stvorila preduvjete za takvu mogućnost. Podržavamo uključivanje većeg broja djece u programe RPOO, jer je dokazana velika vrijednost te prve stepenice obrazovanja i djeca koja polaze vrtić ostvaruju bolje rezultate u nastavku svoga obrazovanja. No to se ne smije dogoditi na ovakav način.


Reci što misliš!