Događaji

konkurencija domaćem prijevozniku

Stručnjak: Croatia Airlines neće preživjeti širenje Ryanaira u Hrvatskoj

Stručnjak: Croatia Airlines neće preživjeti širenje Ryanaira u Hrvatskoj
Zeljko Lukunic/PIXSELL

Godinama iz Hrvatske se za jeftinije letove moralo ići do metropola u susjedstvu. No, ove godine, dolaskom niskotarifnog avioprijevoznika Ryanaira, stvari su se promijenile.

Od ove zime iz Zagreba tako se tim avioprijevoznikom može letjeti prema 24 europske destinacije. To su Baden-Baden, Basel, Bruxelles, Dortmund, Dublin, Düsseldorf, Eindhoven, Frankfurt, Göteborg, London, Malaga, Malta, Malmö, Manchester, Memmingen, Milan, Napulj, Oslo, Pariz, Pafos, Podgorica, Rim, Sofija i Solun, piše Index.

Ryanair je krajem srpnja u zagrebačkoj zračnoj luci otvorio prvu bazu. Ona će se u prosincu povećati na tri zrakoplova, najavili su iz Ryanaira. Dodali su da je ta investicija vrijedna 300 milijuna dolara te da će omogućiti 100 izravnih radnih mjesta i više od 750 radnih mjesta u Hrvatskoj.

Šćuric: Ryanair napuni i avione za koje mislimo da ih nema šanse napuniti

Index je razgovarao sa zrakoplovnim analitičarom Alenom Šćuricem, koji nam kaže da se ovdje radi o ogromnom obogaćenju ponude.

"Ima tu destinacija koje su za dijasporu, poslovnjake i velike zračne luke preko kojih su moguće konekcije. Ima i destinacija koje su vrlo bitne za Zagreb i jako su nedostajale ovom aerodromu, poput Manchestera, Sofije, Podgorice, Gothenburga, Basela, Rima... Ima i destinacija koje su potpuno iznenađenje. No, ono što najviše iznenađuje su linije prema leisure-destinacijama, kao što su Paphos, Malaga, Napulj, Solun, Malta... To do sada Zagreb nije imao i to je istinski nov pristup zagrebačkim putnicima. Kako god, budite sigurni da Ryanair ne otvara destinacije koje nisu prvotno dobro ispitane te da oni uvijek uspiju napuniti avione i za one destinacije za koje svi mislimo da nemaju nikakve šanse", objasnio je.

"CA neće preživjeti Ryanair u Zagrebu"

Razlog zašto smo se uopće obratili Šćuricu jest da nam pojasni koliko prisustvo Ryanaira utječe na Croatia Airlines.

"Ryanair će imati krucijalan utjecaj na Croatiju. Već sada imaju osam linija istih kao i Croatia, što je oko 1/3 svih zagrebačkih linija Croatie. Još tri linije Croatia Airlines ove godine nije odlučila obnoviti, no tu je uskočio Ryanair umjesto hrvatskog nacionalnog prijevoznika. Tu će se Croatia nakon godine dana teško vratiti. Iskreno, Croatia je bila vrlo slaba i megagubitaš i prije covida-19 i Ryanaira. Ona neće preživjeti Ryanair u Zagrebu", objasnio je.

Pitamo ga je li se poslovanje Croatia Airlinesa promijenilo dolaskom Ryanaira i ostalih niskotarifnih kompanija, je li se prilagodila?

"Nažalost, nimalo. Još u ožujku sam napisao što bi Croatia mogla napraviti. Mjere su bile žestoke i prilično bi umanjile ekspanziju Ryanaira. No, Croatia nije napravila baš ništa. Ali doslovce ništa. Ponašaju se kao da Ryanair nije došao u Zagreb", kaže.

"Let iz Rima do Dubrovnika preko Splita je notorni nonsens"

Govorimo mu da se, primjerice, iz Rima do Dubrovnika ide preko Splita.

"Ma to je notorni nonsens. Ta linija za Rim preko Splita je rudiment iz 1980-ih, iz vremena JAT-a, koji je tako letio. U međuvremenu zračni promet se već šest puta korjenito promijenio i nitko više ne leti takve linije, osim Croatia Airlinesa. Takva linija guta puno više novaca, ona je demotivirajuća za putnike, ona je operativni kaos", objasnio je Šćuric. 

"Umjesto toga, Croatia bi trebala imati pet stalnih letova iz Zagreba, tri iz Splita i dva iz Dubrovnika. To bi pokrilo sve kategorije putnika, turiste za Jadran i imalo bi dobru povezanost Zagreba. Naravno, sad je kasno. Ryanair je tu došao sa zavidnom frekvencijom stalnih letova prema Rimu i odnijet će vrhnje. Croatia je čekala 30 godina i uspjela uprskati. A ta linija nije jedina koja je notorni nonsens kompanije", izjavio je Šćuric.

"CA bi mogla nestati, kao što je nestala Adria"

Što bi Croatia Airlines trebala napraviti da se prilagodi tržištu? I može li ona to?

"Više ne može napraviti ništa. Mogla je ovog proljeća i ljeta. I nije. Još jednom je propustila šansu. Sada više ne može napraviti ništa. Osim ako vlada odluči uložiti u kompaniju više od 300 milijuna eura i promijeniti management, koji bi sada s bitno više novaca i energije mogao odgovoriti Ryanairu. No, Hrvatska to neće napraviti jer joj EU neće dati da uloži toliki novac i jer vlada evidentno ne želi mijenjati management. On je već osam mandata privremeno postavljen na 6 mjeseci kao v.d. Koji je to nonsens za kompaniju!", kaže.

Kakva bi je sudbina mogla čekati?

"Ako Croatia za restrukturaciju 2022. - kada to može napraviti - dobije do 150 milijuna eura, koliko bi EU tolerirala, i ako nakon toga proda preostale motore i avione te tehniku, može preživjeti pet godina. Nakon toga će nestati, kao što su nestale Adria i druge kompanije u regiji", rekao je.

Ryanair će prije ili kasnije krenuti s letovima prema Dubrovniku

Ryanair najavljuje i da želi domaće linije bez državnih subvencija. Koliko je tako nešto moguće i što bi to značilo za tržište?

"Naravno da je moguće. Zašto ne bi bilo moguće? Ryanair je kompanija Europske unije, on je domaća kompanija u Hrvatskoj. I može pokrenuti koju god liniju želi. Budite sigurni da Ryanair neće pokrenuti letove za Pulu, Zadar, Brač i Osijek, a vrlo teško će pokrenuti i letove za Split. No, za Dubrovnik će sigurno prije ili kasnije krenuti s letovima. Vrlo vjerojatno već u ljeto 2022", zaključio je Šćuric.


Reci što misliš!