zaštita mora
Europski parlament usvojio mjere protiv ispuštanja otpada s brodova
Europski parlament je ovoga tjedna usvajanjem mjera protiv ispuštanja otpada s brodova u more ostvario malu pobjedu u zaštiti europskih mora, ocjenjuju "zeleni" europarlamentarci. I brodovi će morati razvrstavati otpad.
Zastupnici Europskog parlamenta su na ovotjednom plenarnom
zasjedanju usvojili zakonodavnu rezoluciju o Prijedlogu direktive
EP-a i Europskog vijeća o lučkim uređajima za prihvat isporuke
brodskog otpada, što je posebice naišlo je na odobravanje
zastupnika Zelenih/Europskog slobodnog saveza (EFA).
"Osobno, ovo je naša velika pobjeda i mala pobjeda u borbi protiv
zagađenja mora plastikom", poručili su Zeleni.
"Smanjenje morskog otpada iz izvorišta na moru predstavlja
doprinos ciljevima kružne ekonomije. Direktiva usklađuje
zakonodavstvo EU-a s međunarodnom konvencijom za sprečavanje
onečišćenja s brodova (MARPOL), a u nekim točkama ju i nadilazi",
ocijenili su Zeleni na plenarnoj sjednici u Strasbourgu.
S brodova dolazi 20 posto svog otpada u moru
Otpad s brodova predstavlja oko 20 posto sveukupnog otpada koji se odlaže u moru. U europskim vodama godišnje završi između 60.000 do 300.000 tona otpada s brodova, uz 31.000 prostornih metara razlivenog ulja i 136.000 prostornih metara kanalizacijskog otpada s trgovačkih brodova.
Po ocjeni hrvatskog zastupnika Davora Škrleca (Zeleni/EFA),
"direktiva o prihvaćanju otpada s brodova, tj. pravilima koje bi
države članice trebale primijeniti u lukama kako bi se prihvatio
otpad s teretnih i putničkih brodova, trebala bi biti zanimljiva
za Hrvatsku jer, posebice u ljetnim mjesecima, imamo veliki
pritisak velikih krstarećih brodova "kruzera", a istovremeno je
gospodarenje otpadom s tih kruzera neodgovorajuće".
"Brodovi će morati razvrstavati otpad sukladno europskim
direktivama, ali isto tako će se luke morati osposobiti za
prihvat tog otpada. Imamo obveze brodara, ali i luka", napominje
Škrlec.
Zadovoljan je što su tim dokumentom obuhvaćeni i teretni brodovi koji proizvode određene količine otpada tijekom procesa "čišćenja", kada istovaruju ili ukrcavaju teret u lukama.
Naknada - ključna mjera za smanjenje otpada s brodova
Prema usvojenom dokumentu, brodari će morati plaćati naknadu koja
im daje pravo da isporuče svoj otpad u luku s uređajima za
prihvat otpada s brodova (PRF), bez obzira da li koriste tu
mogućnost.
Krovna organizacija nevladinih udruga diljem Europe "Seas at
Risk" upravo tu neizravnu naknadu smatraju ključnom mjerom za
smanjenje otpada s brodova.
"Omogućujući brodovima da isporuče otpad za fiksnu naknadu
otklonit će se praksa ilegalnog ispuštanja otpada u more kako bi
srezali troškove", ocjenjuje "Seas at Risk".
Što se tiče tvari visoke viskoznosti, primjerice iz pranja
spremnika, "države članice mogu osigurati odgovarajuće poticaje
za njihovu isporuku".
Ribari mogu imati važnu ulogu u čišćenju morskog otpada ako
pasivno ulovljeni otpad dovezu u luku kako bi se na njega mogao
primijeniti sustav ispravnog upravljanja otpadom, ukazuje EP te
sugerira kako bi se poticajima za isporuku otpada ribarskim
flotama mogla omogućiti i nova uloga - uloga morske straže.
Direktiva predviđa pojednostavljenje regulativnog okvaira i
smanjenje administrativnih tropškova za takve operacije u lukama.
Škrlec ističe da su nove mjere glavni dio akcijskog plana
Europske komisije koji ide se za time da se smanji bilo kakva
mogućnost onečišćenja mora ili odlaganja otpada u more.
"Naime, brodovi se često rješavaju otpada na otvorenom moru,
pogotovo u međunarodnim vodama ili blizu nacionalnih voda, a koje
uvijek na kraju završi na našim plažama, osobito u zimskim
mjesecima", podsjetio je Škrlec.
Pritom je napomenuo da za smeće na našim plažama "ne možemo u
potpunosti optuživati susjedne zemlje, Albaniju i Crnu Goru koje
nisu članice EU-a". One, međutim, pojašnjava Škrlec, podliježu
primjeni direktive o morskom okolišu, odnosno gospodarenju
priobaljem koja nalaže suradnju zemalja na Jadranskom i drugim
morima.
Po njegovim riječima, kod njih treba provesti jednu aktivnu
politiku Europske unije gdje Hrvatska, kao susjedna zemlja, može
odigrati jednu takvu ulogu - od uspostavljanja infrastrukture do
osvješćivanja stanovništva.
"Treba također koristiti financiranje EU-a kroz postojeće opcije,
poput makroregionalnih strategija. Hrvatska je s tim zemljama u
Jadransko-jonskoj makroregiji te se mogu pokretati zajednički
projekti i koristiti europski novci. Dakle, imamo više alata za
to, samo treba i vlastitim primjerom to pokazivati", rekao je
Škrlec.
Smatra, međutim, da je Hrvatska nažalost "loš primjer
gospodarenja otpadom za zemlje koje nisu članice Unije, te da
moramo prije svega na vlastitom području pokazati da zbilja
zagovaramo ono što tražimo od naših susjeda koji su izvan
europskog bloka".
Jadran ugrožavaju pogonska goriva
Predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović je u srpnju prošle godine tijekom posjete Albaniji u luci Drač prisustvovala predstavljanju pokretanja projekta UN-ovog programa za razvoj (UNDP), koji financijski potpomaže i Hrvatska, o "Upravljanju morskog i obalnog onečišćenja za pojačanu sigurnost na moru u skladu s pomorskim zakonima i politikama EU-a".
Vedran Martinić iz ustanove Atrac (Jadranski edukativni i
istraživački centar) tada je kazao da je u našem moru sve manje
velikih onečišćenja naftom, ali da su sve prisutnija i vrlo
opasna pogonska goriva.
Upozorio je da zbog prisutnosti velikog broja brodova u Jadranu,
takva vrsta razlivenog ulja može predstavljati ogroman problem,
čak i u malim količinama. Skrenuo je pažnju i na povećanje
kemikalija u Jadranu u "enormnim količinama".
Prema Europskoj agenciji za okoliš (EEA), uočena je degradacija
morskih i obalnih ekosustava u Baltičkom, Crnom i Sredozemnom
moru te sjeveroistočnom dijelu Atlantskog oceana i u
Arktiku.
EEA upozorava, da su koncentracije nekih teških metala i
postojani organski onečišćivači u morskoj bioti na pojedinim u
svim europskim morima mjestima premašili dozvoljene granice za
hranu. Svake godine između 4,8 i 12,7 milijuna tona plastičnog
otpada ulazi u ocean.
"Veliki izljevi nafte su se smanjili, ali ispuštanje nafte zbog
svakodnevnih aktivnosti, poput prometa i rafinerija, još je
uvijek ozbiljan problem. Ove se tvari nakupljaju u hranidbenom
lancu", stoji u izvješću EEA.
Agencija upozorava i na invazivne vrste koje se šire pomoću
brodarstva i akvakulture te mogu imati razarajuće posljedice za
ekosustave i društvo te procjenjuje da će godišnji gospodarski
gubitak zbog vodenih invazivnih vrsta biti više od 100 milijardi
američkih dolara u cijelom svijetu.
Rješavanje ekoloških problema na europskim obalama i morima
zahtijeva politike koje djeluju na području politika o vodama,
prirodi, onečišćenju, ribarstvu, klimatskim promjenama i
prostornom planiranju, zaključuje EEA.
Izdvojeno
-
Atmosfera na Trgu Petra Krešimira IV bila je ispunjena toplinom, zajedništvom i radošću, a doček Svete Lucije postao je još jedan nezaboravan trenutak u adventskom kalendaru Paga
-
Nabavljajući drvca s korijenom građani skrbe za vlastitu obitelj, pomažu siromašnim obiteljima diljem Hrvatske ali i podupiru očuvanje i obnovu zelenih resursa Hrvatske jer drvca mogu naknadno i sami posaditi, poručuju iz Caritasa.
-
Joško Čagalj Jole, omiljeni splitski pjevač poznat po energičnim nastupima i zaraznom veselju, ponovno će razveseliti Zadrane na Adventu.
-
Ispijanje kave ima više od potencijalnih zdravstvenih prednosti koje ona pruža, a jedna stručnjakinja sugerira da postoji optimalno vrijeme za konzumaciju napitka s kofeinom.
Reci što misliš!