Događaji

zadarski redatelj

Erik Lončar: Cilj mi je uvijek bio razumjeti filmove, pogotovo one najapstraktnije

Erik Lončar: Cilj mi je uvijek bio razumjeti filmove, pogotovo one najapstraktnije

Zadranin Erik Lončar 36-godišnji je zaljubljenik u sedmu umjetnost. Ovaj mladi entuzijast bavi se filmskom analizom, snimanjem i režiranjem kratkih filmova, idejni je autor časopisa "The film itself", a njegovi uratci obišli su svijet. I tu ne planira stati!

Ideju da se počne baviti filmskom analizom Erik je dobio još u adolescentskoj dobi kada je, kaže, s bratom gledao seriju Twin Peaks. Količina simbola, metafora i skrivenih značenja na prvu ga je oduševila te ga je upravo to potaklo da se i sam okuša u dubljoj interpretaciji.

Kada je nekoliko godina kasnije naišao na knjigu "Post theory" autora Davida Bordwella, u kojoj je detaljno objašnjeno na koji način analizirati filmove, shvatio je da je to njegov poziv. Teorijsko znanje počeo je primjenjivati u praksi – i tako je sve počelo.

Prvo je otvorio vlastiti kanal na YouTube-u, naziva “The film itself”, na kojem se nalaze kratke epizode u kojima Erik analizira filmske klasike, poput “Oči širom zatvorene”, “Bubimir”, “Goonies”, “Maska”, stavljajući pritom u fokus metodologiju redatelja, lajtmotive i skrivena značenja unutar pojedinih scena.

Nedugo zatim u udruzi CINAZ počeo je održavati filmske radionice istog naziva - The film itself, na kojoj su mladi imali priliku naučiti osnove stvaranja filma: od početne ideje, preko pisanja scenarija do realizacije, odnosno snimanja filma. Iz tog projekta nastao je kratki film “Posljednja cigareta”, kojeg možete pogledati ovdje.

Zadarsku adresu prije nekoliko godina Erik je zamijenio splitskom, no i tamo se nastavio baviti onim što najviše voli. Njegov vlastiti nezavisni filmski klub nedavno je proslavio peti rođendan, a u splitskoj Info Zoni već četiri godine održava radionice filmske analize.

Zajedno s prijateljem i kolegom Ivanom Šarićem započeo je prije dvije godine projekt čiji je cilj približavanje filmske analize široj publici. Radi se o časopisu koji se bavi isključivo filmskom analizom. Časopis izlazi svaka tri mjeseca, a o njegovom uspjehu govori i činjenica da svakim novim brojem okuplja sve više različitih autora.

Još jedna posebnost ovog časopisa je ta što su autori uspjeli doći do poznatijih redateljskih imena, pa tako u svakom broju možete pronaći originalne intervjue s velikanima filma poput Martina Scorsesea, Johna Carpentera i Francisa Coppole, s kojima je Erik osobno razgovarao putem Skype-a.

U razgovorima su redatelji, kaže, dosta formalni, ali rado govore o osobnim stavovima i mišljenjima. Budući da se pitanja uglavnom bave analizom filma, za njih kao sugovornike to je svojevrsno osvježenje, odnosno odmak od uobičajenih novinarskih pitanja. "Coppola, primjerice, vidi da publika horror filmove ne shvaća kao umjetnost, a trebali bi, tako da i oni počnu dobivati zaslužena priznanja u industriji. Martin Scorsese najviše referenca navodi kroz starije filmove, najčešće iz njegovog djetinjstva, te smatra da bi gledatelji trebali imati više interesa za „zaboravljene“ klasike", prisjeća se Erik.

S čovjekom koji mu je otvorio prozor u svijet analize filma, Davidom Bordwellom, filmskim analitičarom i profesorom na odjelu za komunikacijske znanosti Sveučilišta u Wisconsinu, Erik je imao prilike razgovarati i osobno, a cijeli intervju možete pročitati ovdje

No osim analizom filmova, ovaj filmski entuzijast iza sebe ima i brojne filmske uratke, a za neke od njih dobio je i vrijedna priznanja. Na International Talent Workshopu na Jewish Film Festivalu u Zagrebu 2012. godine osvojio je nagradu za najbolji kratki film naziva „Something borrowed, something blue“.  Erikovi filmovi prikazivali su se i na mnogim drugim festivalima: Avvantura Film Festivalu u Zadru, Festivalu tolerancije u Osijeku, Diversions Film Festivalu u Svetom Ivanu Zelini, Festival des civilisations u Sorbonni, Kinosmena festivalu u Minsku, u Bjelorusiji…  Kratki film naziva „Loveheit“ prikazivan je u Indiji, Sloveniji, Poljskoj i Njemačkoj.

Od budućih projekata Erik izdvaja rad na snimanju dva kratka filma te sudjelovanje u snimanju promotivnih spotova u suradnji s udrugom Most, a koji se bave temom prevencije ovisnosti i drugih neprihvatljivih oblika ponašanja djece i mladih. Osim toga, radi na snimanju dokumentarca o planinarskom društvu Kozjak, priči ispričanoj kroz iskustva i sjećanja najstarijih članova društva, kao i onih najmlađih.

Ne čudi zato da je Erik od travnja 2018. godine postao punopravnim članom Hrvatskog društva filmskih kritičara, što ističe kao jedan od velikih postignuća u svojoj karijeri, a ne sumnjamo kako ćemo i u budućnosti svjedočiti brojnim uspjesima ovog perspektivnog Zadranina. 

Linkovi:

The film itself (youtube)

Filmska priča (youtube)

The film itself 

Info Zona 

Analiza videospotova

 


Reci što misliš!