viđenje zadarskog IT-jevca
Prvi koraci našeg pametnog Grada Zadra
Uoči održavanja konferencije My Smart City donosimo razmišljanje i viđenje zadarskog IT-jevca!
Mislim da svaki grad implementaciju pametnih rješenja i svoj put prema statusu pametnog mora gledati kroz kontekst vlastitih potreba, odnosno svoje dotadašnje “glupoće”.
Imajući to na umu, iz vlastite perspektive, ističem tri prijedloga na kojima grad Zadar može raditi kako bi pokušali ublažiti negativne utjecaje ili nedostatak komponenti razvoja, a neke od njih možda i riješiti.
Prvo, kao jedan od problema vidim trenutni model turizma u gradu, a koji je samo dio problema kojeg imamo u turizmu na nacionalnoj razini. Stanje je takvo da je u Zadru i zadarskoj regiji još uvijek značajno dominantan proizvod sunce i more, uz nedovoljnu valorizaciju ostalih turističkih proizvoda. Posljedice toga su relativno kratak prosječni boravak turista u gradu i snažan pritisak te zakrčenost obalnih područja, a naročito gradske jezgre i njene šire okolice tj. okolnih četvrti.
Jednostavno, s jedne strane turisti apsolutno ne prepoznaju vrijednosti i turističku ponudu izvan samog centra (dok se i tamo ona svodi na krivu strukturu i nisku dodanu vrijednost) a s druge strane to znači da će se u gradu zadržati svega par dana jer im on nema što ponuditi. No, u ovom, turističkom slučaju, pametan grad treba gledati isključivo kroz prizmu integracije sa svojim okolnim mjestima tj. cijelom županijom ili čak i širim područjem.
Da bi zadržali turiste duže i potaknuli potrošnju te istovremeno pokušali smanjiti pritisak na obali, moramo se okrenuti ka aktivnoj diverzifikaciji ponude ka onoj zadarskog zaleđa i otoka.
Zadarski turizam mora počivati na integraciji s ruralnim dijelovima i promociji takvih oblika turizma. Vinarije, uljare, OPG-ovi, planinarenje, izleti brodom i ostali posebni oblici turizma moraju biti jezgra razvoja. Kako takvu ponudu učiniti pametnom? Jedan od smjerova može biti kombinacija online i fizičke integracije u boravak gostiju (ali i život našeg domaćeg stanovništva kroz cijelu godinu).
Kao bitan vidim razvoj tzv. omni-channel, sveprisutnog sustava u kojem će posjetitelji koji slijeću na zadarski aerodrom, prolaze naplatne kućice na postajama Zadar 1 i Zadar 2 i generalno ulaze u granice našeg grada biti obaviješteni o svemu što i okolica nudi te imati mogućnost brzog dolaska do ponude kroz nekoliko klikova i na osnovu vlastitih interesa, a sve to naglašeno kroz prisustvo te ponude u ostalim točkama njihovog putovanja: aplikaciji, digitalnim panoima, štandovima i sl.
U razdoblju prije dolaska moraju biti svjesni kvalitete ponude koju županija pruža, što se postiže kvalitetnim online kampanjama i sadržajem, dok dolaskom u destinaciju bilo kakav oblik informiranja i kupnje usluga u turizmu mora biti široko dostupan i prije svega jednostavan.
Drugi izazov koji vidim jest onaj cjelogodišnje kulturno-zabavne ponude. Ona u našem gradu ipak može biti na višim razinama, bez obzira na hvalevrijedne aktivnosti pojedinaca koji ju pokušavaju razvijati za neke segmente publike.
Tu predlažem implementaciju transparentnog i za sve građane otvorenog sustava potražnje i ponude.
Taj sustav bio bi dio jedne centralne smart city adrese grada Zadra (uz sve ostale servise na jednoj sveobuhvatnoj web stranici) a omogućavao bi da potražnja za pojedinim sadržajima diktira npr. koji će se koncert održati u pojedinom zadarskom kulturnom prostoru ili trgu, koja će se predstava održati u HNK, koja izložba u Kneževoj palači i sl.
Građani bi mogli glasati za nekoliko ponuđenih mogućnosti te bi ona s najviše glasova imala veću vjerojatnost realizacije.
Zašto taj sustav? Zato jer je Zadar još uvijek premalo tržište za veliku većinu izvođača i teško je iste dovoditi bez adekvatnog dokaza koncepta. Dokazivanjem potražnje za pojedincima ili grupama izvođača (ili drugog oblika kulturno-zabavnog sadržaja) s jedne strane povećava se vjerojatnost dolaska a s druge strane na moderan i digitalan (možemo reći i pametan) način osluškuje se bilo građana i ponuda formira na osnovu njihovih preferencija.
Moj treći prijedlog jest formiranje temelja. Razvoj snažne zajednice koja će uključivati pojedince iz IT sektora Zadra (ili Zadrane koji rade negdje drugdje a želja im je pridonijeti), predstavnike Grada i Županije te sve građane voljne postati dionicima pametne ekonomije u gradu, osnovni je preduvjet za razvoj u tom smjeru. Upravo zato mislim da konferencija My Smart City jest pravi put ka tome i dobar način da se Zadrane osvijesti o mogućnostima ali i detektira potreba za pameću u svakodnevnom životu grada.
Naravno, mogućnosti za nadogradnju je još jako puno, a posebno bih kao već postojeći istaknuo dobar primjer aplikacije City Bus koja pomaže građanima u korištenju raznih oblika prijevoza u Zadru.
Nisam spomenuo ostale servise (kao npr. zdravstvene usluge) jer to ostavljam za samu konferenciju, no svakako pozivam da u komentarima iznesete svoje brige i prijedloge kako bi te teme čim bolje obradili 13.10. u Kazalištu lutaka.
Cijeli tekst OVDJE
Vezane vijesti
-
U petak, 13. prosinca, na dan Sv. Luce, u Koncertnoj dvorani braće Berse s početkom u 19 sati, adventsko pripovijedanje - "Ferali u noći- priče koje nose svjetlo".
-
Pročitajte dnevni horoskop i doznajte što vam za današnji dan predkazuju zvijezde
-
Tijekom radova do ponovne uspostave vodoopskrbe, cisterna s vodom za ljudsku potrošnju biti će smještena na Crkvenom kod kućnog broja 11.
Izdvojeno
-
Ne propustite ovaj božićni spektakl i uživajte u bezvremenskim hitovima u Privlaci!
-
U sklopu izvođenja radova tvrtke Euro projekt d.o.o. na izgradnji javnog sustava odvodnje od nedjelje, 15. prosinca 2024. godine započinje izvođenje radova na rekonstrukciji i dogradnji kanalizacijske i vodoopskrbne mreže na području gradskog naselja Vidikovac.
-
Poštujem sve protivnike, ali Hrvatska je s razlogom prvi nositelj, kazao je izbornik hrvatske nogometne reprezentacija Zlatko Dalić nakon ždrijeba europskih kvalifikacija za Svjetsko prvenstvo koje će se 2026. održati u SAD, Meksiku i Kanadi.
-
Hrvatska nogometna reprezetacija igrat će u skupini D ili L europskih kvalifikacija za Svjetsko prvenstvo koje će se 2026. održati u SAD, Meksiku i Kanadi.
Reci što misliš!