Događaji

Željeznica

Šefovi hrvatske i srpske željeznice zaustavljeni pri pokušaju krađe

Šefovi hrvatske i srpske željeznice zaustavljeni pri pokušaju krađe

Iznenadna smjena Davorina Kobaka, predsjednika Uprave HŽ-Holdinga, nije samo posljedica nereda koji vlada u toj tvrtki, niti on mora otići zbog financijskih skandala koji se vežu uz Biserku Robić, bivšu direktoricu Agencije za integralni transport (AGIT) Hrvatskih željeznica, čije poslovanje i prebacivanje 2,4 milijuna eura na račune offshore tvrtki ispituju USKOK i policija

Davorin Kobak je najvjerojatnije smijenjen, doznaje Jutarnji list u Beogradu, i zbog informacija koje je srpska policija dostavila Zagrebu. Kobaka u Beogradu sumnjiče da je s također smijenjenim Milankom Šarančićem, bivšim direktorom Željeznica Srbije, u složeno zamišljenoj operaciji vraćanja duga srpskih željeznica HŽ-u namjeravao skloniti dio od ukupnog duga, otprilike tri milijuna eura, piše Jutarnji list. Srpska policija posjeduje audio-vizualne zapise razgovora Kobaka i Šarančića o tome kako su planirali izvesti tu operaciju. Kobak i Šarančić razgovarali su više puta, a u planiranju operacije sudjelovalo je i nekoliko posrednika. Policija Srbije, a vjerojatno i Hrvatske, ima o tome mnogo podataka.

U toj financijskoj operaciji HŽ-u bi bio vraćen dio duga, a dio novca je trebao biti prebačen na račun offshore kompanije Financial Angels LLC u saveznoj američkoj državi Delaware. Hrvatska Vlada, kao vlasnik HŽ-a, trebala je odobriti plan, ali nisu se suglasili s načinom na koji je menadžment HŽ-a kanio zatvoriti dug Željeznica Srbije. Zato je tajni dio operacije propao.

U poslovanju HŽ-a zamijećen je velik broj financijskih operacija koje se odvijaju preko raznih offshore kompanija, a to se najčešće čini u slučajevima kada se žele izigrati zakoni i prisvojiti novac. U HŽ-u su najčešće slali ili primali novac preko offshore kompanija BH Cargo Ltd. Mostar, Silmaril Shipping Co. Ltd. Maršalovi Otoci, Oil Cargo International LLC. London, Prohouse, 140 Higway One, Lewes, Delaware 19958. Istražitelji sumnjaju da je na račune tih offshore kompanija na temelju fiktivnih faktura prebačeno najmanje 2,4 milijuna eura, i to glavnina u protekle tri godine.

Transakcije je uglavnom odobravala bivša direktorica AGIT-a Biserka Robić, a gdje je u konačnici završio taj novac i je li predsjednik Uprave Kobak s tim imao ikakve veze, trebalo bi se doznati tijekom kriminalističke obrade.

Cijela je priča, čini se, počela 15. svibnja 2007. kada je u Zagrebu, na inicijativu Turskih željeznica, održan sastanak o vlakovima za prijevoz kamiona između terminala Halkaliu u Turskoj i austrijskog terminala u Welsu. Za taj posao - uspostavu tzv. RoLa vlakova - bile su, uz austrijsku, slovensku i tursku, zainteresirane i Hrvatske, Srpske te Bugarske željeznice. Kako bi se projekt mogao realizirati, Željeznice Srbije trebale su, uz sudjelovanje Hrvatske i Bugarske, podići kredit kojim bi se financirao taj veliki posao.

Hrvatska strana tada je postavila uvjet da se u sklopu toga riješi i pitanje značajnog duga koji je srpska željeznička kompanija imala prema HŽ-u. Kredit je ponudila austrijska Meinl Bank AG čije je sjedište u Beču. No, u cijeli se posao kao posrednik uključila beogradska filijala tvrtke Meinl Capital Advisors AG, savjetnički odjel spomenute bečke banke, ali i izvjesni 45-godišnji Slobodan Resimić, poznat kao Sloba Talijan, kojega se povezuje sa zemunskim klanom.

Poslove oko kredita vodila je beogradska tvrtka Meinl Capital Advisors i Resimić, uz sudjelovanje predstavnika Meinl Banke, izvjesnog Vladimira Shemerovskog. Oni su, uz suglasnost Kobaka i Šarančića, trebali pronaći model kako da se iz kredita i povrata dijela duga Hrvatskim željeznicama ostvari "profit" od tri milijuna eura i prebaciti u Delaware.

Poslije, kad su kockice već bile složene i dogovorena podjela mogućeg plijena, trebao je biti izigran Resimić, no kad je on to osjetio, zaprijetio je da će o cijeloj operaciji obavijestiti medije. Stvar se stišala i dogovori su nastavljeni. Detalji su, prema saznanjima policija dviju država, čini se, precizirani na sastanku u Münchenu krajem 2007. godine.

No, operacija nije realizirana jer hrvatska Vlada nije dala suglasnost za podmirenje duga Željeznica Srbije Hrvatskoj na način koji je predložio menadžment Hrvatskih željeznica. Posljednji put, registrirala je to srpska policija, Kobak i Šarančić sastali su se tijekom zime prošle godine prije smjene šefa srpske željeznice.


Reci što misliš!