“Tankerska plovidba”
Stanko Banić: 16 milijuna dolara za mjesto u Upravi Hajduka
Bivši direktor Tankerske plovidbe tvrdi da su političari izvlačili silan novac iz 'moćnog' zadarskog poduzeća
'Nakon mog odlaska iz “Tankerske plovidbe” naglo su uspostavljeni vrlo prisni odnosi između kompanije i HDZ-a. Dva broda koje je “Tankerska plovidba” u Splitu ugovorila na 51 milijun dolara za svakoga, na koncu su plaćeni svaki po 59 milijuna dolara', piše slobodnadalmacija.hr
Pretpostavljam da je nova cijena dogovorena u trokutu
Sanader−Kalmeta−”Tankerska plovidba”, a zauzvrat je “Tankerska plovidba”
dobila predstavnika u Upravi Hajduka. Tada sam, u prosincu 2005., poslao pismo direktoru Ivi Mustaću u kojemu
sam mu napisao da se čuva političara jer su vješti u kupovanju svojeg
socijalnog mira tuđim novcem.
Međutim, slijedili su poslovi na području Rijeke s “3. majem” i “Lencom”, a to su apsolutno politički poslovi dogovoreni s vrhom HDZ-a − kaže Stanko Banić, bivši direktor “Tankerske plovidbe”, tvrtke oko koje se, u Sanaderovo doba, plelo mnogo zagonetnih i sumnjivih političko-poslovnih aranžmana.
− Nema to nikakve veze sa stvarnošću! Odgovorno tvrdim da lokalna
politika nikada nije vršila nikakav pritisak na “Tankersku plovidbu” i
njihove poslovne odluke, pa tako ni za ovu o poslovima u Rijeci. Što se
cijene brodova tiče, o tome ne znam ništa: ni o kojim je brodovima riječ
ni o cijeni koju je “Tankerska” dogovorila ili platila. O tome treba
pitati “Tankersku”, a ne mene − opovrgava sve Banićeve optužbe ministar Božidar Kalmeta.
Izgradnja tankera “Alan Veliki” i “Hrvatska” za zadarsku “Tankersku
plovidbu”, čija je cijena sporna, kako to tvrdi Stanko Banić, nekadašnji
direktor te moćne zadarske kompanije, ugovorena je 2000. godine s
“Brodosplitom”, koji je tada predvodio danas pokojni predsjednik Uprave Vinko Rosić.“Alan Veliki” predan je brodovlasniku u siječnju 2005. godine, kad je
splitskim škverom upravljao Predrag Čudina, dok je “Hrvatska” isporučena
sredinom lipnja iste godine, a tada je na čelu brodogradilišta već dva
mjeseca bio Goran Vukasović.
Je li i u kojem razdoblju “napumpana” pojedinačna cijena brodova s 51 na
59 milijuna dolara, kako navodi Banić, za sada nije poznato, ali praksa
govori da se ugovorena cijena broda može izmijeniti pri isplati
posljednje rate koja je vezana uz primopredaju novogradnje.
Naime, kompanija naručitelj ugovara isplatu vrijednosti broda u nekoliko
rata, koje se najčešće isplaćuju brodogradilištu prilikom narudžbe
materijala, porinuća i u razdoblju primopredaje, kad se posebnim
dodacima ugovora može mijenjati konačna cijena broda u skladu sa stanjem
na tržištu novogradnji i čelika, te ovisno o valutnim razlikama.
No, nije se, navodno, cijenu “napumpavalo” samo pri kupnji brodova, nego
i u drugim poslovima u koje je bila uključena zadarska “Tankerska
plovidba”.
− Prije šest godina ta je stožerna zadarska tvrtka bila zainteresirana
za kupnju brodogradilišta u Lamjani, a u pregovorima s bankom koja je
tada bila vlasnik već su bili poznati svi detalji i određena cijena.
Tada su pregovarači banke zatražili milijun dolara u gotovini za sebe, a
predstavnici te tvrtke ustali su i napustili pregovore pitajući se
zašto bi kriminalcima dali toliki novac. Ovo znaju mnogi u Zadru, ali ih
je strah, a mi nemamo što izgubiti − izjavio je Mario Košta, sindikalni povjerenik brodogradilišta “Nauta Lamjana” na otoku Ugljanu
Tim povodom pravni zastupnik SSSH Vedran Uranija pozvao je državnog odvjetnika Mladena Bajića
da istraži mogući privatizacijski kriminal. Svi radnici “Naute Lamjane”
stupili su u opći štrajk jer nisu dobili plaće za veljaču i ožujak,
pregovori s Upravom nisu urodili plodom, a Košta je podsjetio i na čudnu
privatizacijsku priču brodogradilišta u Lamjani.
− Za jednu kunu kupio nas je Walter Wolf s generalom Zagorcem kao
tihim partnerom, a kad je otišao iz “Lamjane”, isplaćeno mu je šest
milijuna kuna u dvije tranše! Uspješna tvornica dizalica premještena je u
Sloveniju, a kad je teren očišćen, pojavio se britanski fond “Jupiter
Adria”. Prvo dolazi do prenamjene zemljišta u turističko, planira se
gradnja apartmana i marine, a radnici i njihova sudbina postaju
kolateralne žrtve zadarske politike kojoj su važnija Potemkinova sela,
kao Pozdrav Suncu ili Morske orgulje, nego naša radna mjesta. Što sada
reći ovim radnicima koji nemaju plaću? Odvesti ih na Pozdrav Suncu da se
slikaju? − zapitao je Košta.
Brodogradilišni sindikalac potom je rekao da je Ivo Sanader poslao jedan kanader u Grčku u vrijeme tragedije na Kornatima samo radi skupljanja “europskih punata”. Jednako tako, “stožerna zadarska tvrtka“ je pod pritiskom Sanadera i
lokalne politike svoj kapital ulagala u spašavanje radnih mjesta u
Rijeci, i to samo da bi HDZ i na tom području dobio koji mandat više.
− U Zadru ionako HDZ stalno pobjeđuje i osvaja najveći broj mandata, nama su dobre i staklene perle − rekao je Košta.
Radnici traže da se britanskoj tvrtki “Jupiter Adria” oduzme 32-godišnja
koncesija jer im nisu isplaćene plaće. Riječ je o samo 200.000 eura,
oni to mogu isplatiti, ali ne žele, žele nas otjerati i na 160.000
kvadrata atraktivnog zemljišta u miru se baviti turizmom, smatraju
radnici želeći pod svaku cijenu zadržati brodogradilište te remont
brodova i platformi kao njegovu temeljnu djelatnost.
Osjećajući se izdanima od lokalne politike, radnici su odgovornost za
svoju sudbinu usmjerili i na Općinu Kali i Zadarsku županiju, jer su
pokrenuli i prihvatili spornu prenamjenu zemljišta i stvaranje
turističkih zona, a da u županiji mnogi ni ne znaju gdje je Lamjana.
Za komentar navodnih pregovora između “Tankerske plovidbe” i Hypo
banke o kupnji brodogradilišta zamolili smo i direktora “Tankerske
plovidbe” Ivu Mustaća.
− Ništa o tome ne znam, a to znači da se nešto takvo nije ni moglo
dogoditi, jer bih ja kao direktor to morao znati! Točno je da smo mi u
kući razmišljali o kupnji brodogradilišta, ali došli smo do zaključka da
se ne bi isplatilo ući u taj posao, pa smo odustali. Dakle, nismo došli
ni blizu konkretnih razgovora, a najmanje s bankom − izjavio nam je Ive
Mustać.
Komentirajući tvrdnje da je “Tankerska” po nalogu HDZ-a, Ive Sanadera i
lokalnih HDZ-ovih ljudi investirala u Rijeku i “Viktor Lenac”, Mustać
kaže:
− Ni s Ivom Sanaderom ni s bilo kim iz HDZ-a ili politike nikad o tome nisam razgovarao, a insinuacije nas ne zanimaju jer je politika jako daleko od “Tankerske”! Ulazak u “Lenac” čista je ekonomska odluka i posljedica naše procjene da je to jak poslovni potez jer nam je trebala remontna baza. “Lenac” je bio i opet će biti svjetska kompanija. E, kad bi netko to mogao reći i za brodogradilište “Nauta Lamjana”.
Vezane vijesti
-
Kretanje brodova Tankerske plovidbe d.d. Zadar u tjednu od 11. do 18. prosinca 2024. godine.
-
Kretanje brodova Tankerske plovidbe d.d. Zadar u tjednu od 27. studenog do 4. prosinca 2024. gosine.
-
Nakon Splita, 15.12.predstava “Bolna djeca u cvijeću” u režiji Vinka Radovčića dolazi u HNK Zagreb.
-
Izložba je otvorena za posjetitelje do 31. siječnja 2025. godine. Ne propustite priliku da uronite u ljepotu Velebita!
Izdvojeno
-
Dalmatinska pjesma i klapski zvuk dobit će posebno mjesto na ovogodišnjem Adventu u Zadru uz nastup Matea Grgata, tenora iz malog mjesta Otok u Dalmatinskoj zagori.
-
Skulptura Povratak mačka Džingiskana u čast Vesne Parun postala je nova atrakcija Adventure u Šibeniku
-
„Zagonetna šetnja Paklenicom'' za djecu u pratnji roditelja, najavljena za subotu 14.12., odgađa se za nedjelju 15.12. u isto vrijeme, a zbog loših vremenskih uvjeta odnosno kiše koja je najavljena za subotu.
-
Aminessov premium kamp smješten u Povljani na Pagu već osvaja brojne nagrade.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.