Događaji

Adria Air Race Zadar 2011.

Tomo Poljanec pobjednik prvog Adria Air Racea u Hrvatskoj

Tomo Poljanec pobjednik prvog Adria Air Racea u Hrvatskoj

Sveukupni pobjednik jučerašnjeg natjecanja, slovenski reprezentativac Tomo Poljanec, imao je najbrže vrijeme i najveći ukupni zbroj bodova

Tmurni oblaci, jaka tramontana, kiša i niže temperature u prijepodnevnim satima ipak nisu uspjele odgoditi odvijanje najvećeg ovoljetnog spektakla u Zadru i na hrvatskoj obali. Utrka akrobatskih zrakoplova Adria Air Race na kraju je bila nagrađena predivnim smirajem dana u zadarskom kanalu okupanom zalazećim zracima sunca.

Natjecali su se akrobatski piloti:

Svilen Georgiev Ivanov (Bugarska) na modelu aviona PITTS S2B, Tomo Poljanec (Slovenija) na modelu aviona GILES-202, Benjamin Ličer (Slovenija) na modelu aviona Zlin 526, Andrew Bickmore (Velika Britanija) na modelu aviona Sbach 342, Zoltan Veres (Mađarska) na modelu aviona MXS  i Branimir Ambreković (Hrvatska) na modelu aviona Extra 300 . 

Utrka je bila podjeljena u dvije discipline, odnosno dva dijela: Prva disciplina bila je akrobatska utrka između zračnih balona (pilona) i druga tzv. Freestyle iliti slobodan stil.

U prvoj disciplini, precizne su akrobacije i vremensko ograničenje za njihovo izvođenje prisiljavale svakog natjecatelja da što kvalitetnije izvede unaprijed zadane akrobatske manevre. Svaki je natjecatelj morao izvesti zadani set akrobacija između zračnih balona što je brže moguće, paralelno pazeći na preciznost i kvalitetu u izvođenju akrobacija.

Svako prelijetanje i akrobacije natjecatelji su završavali prolaskom kroz zračne balone postavljene ispred publike. Sve navedeno mjerilo se vremenski, a ukoliko se akrobatska figura nije izvela precizno, pilotu su se dodavali negativni bodovi.

U drugoj disciplini (freestyle akrobacije) piloti su u svojih 5 minuta pokazivali sve što mogu i znaju. Svaki pilot pokazao je umijeće svog zrakoplova pokušavajući dobiti naklonost sudaca i publike. Pobjednika ove utrke, na temelju najspektakularnijeg showa, izabrali su i publika i suci. 

Sveukupni pobjednik jučerašnjeg natjecanja, slovenski reprezentativac Tomo Poljanec, imao je najbrže vrijeme i najveći ukupni zbroj bodova.

Utrku je pomno pratio ocjenjivački žiri - predsjednik žirija Sveto Trifunović, jedan od začetnika akrobatskog letenja na ovim područjima, drugi član, Ivan Gmaz, član školstva na Fakultetu prometnih znanosti i treći član je bio satnik Natko Kulić, predstavnik Hrvatske vojske, zapovjednik voda u eskadrili aviona,  instruktor letenja za PPL (Privatne Pilot Licence) osposobljavanja u aeroklubu Split.

Sveto Trifunović je u svome pilotskom vijeku letio na 37 različitih tipova zrakoplova, među njima je i  Penkalina replika. Ukupno ima više od 8 tisuća sati letenja, točnije, proveo je u zraku više od godinu dana! Trostruki je reprezentativac bivše države u disciplinama aero reli, precizno letenje i akrobatsko letenje. Danas je sa svojih 78 godina najstariji pilot na prostorima ovog dijela Europe i svoje znanje i dalje prenosi na mlade. Njegovo letenje zabilježila je i filmska kamera. Letio je kao kaskader u sljedećim filmovima: Vjetrovi rata, Rat i sjećanja, Veliki bijeg, 12 žigosanih (4.dio).

'Ponosan sam i sretan što sam dio današnje Adria Air Race utrke. Toliko me sve ovo danas dirnulo da bih se najradije sljedeće godine, ukoliko se ponovno bude održavala utrka, i ja prijavio kao natjecatelj. Pilotsku dozvolu sam produžio tako da vjerujem kako ću sljedeće godina letjeti na Pittsu', poručio nam je Sveto Trifunović zvani Trifke.

U ocjenjivanju su presudili najmanji detalji pošto je konkurencija bila dosta jaka, poručili su nam suci. Ljudi koji su se natjecali su piloti svjetskog ranga tako da je teško bilo predvidjeti pobjednika, iako su se svi potajice nadali i priželjkivali pobjedu 'domaćeg' akrobatskog pilota, Branimira Ambrekovića. Ne može se ne priznati kako su želje bile još i veće pošto je ovo prvi Adria Air Race koji se održava u Hrvatskoj te bi pobjeda hrvatskog pilota bila zaista savršena točka na i. Ali, svejedno su Zadar i Hrvatska i više nego ponosni na svog predstavnika.

U prvome dijelu utrke, prvoj disciplini, ocjenjivali su se zadani, a u drugom freestyle elementi. Prvo se održala utrka koja je uključivala zadane akrobacije oko zračnih pilona (odnosno bova koje su se naknadano postavile zbog jakih udara vjetra) postavljenih na površinu mora u zadarskome kanalu, gdje su se bodovati prolazno vrijeme i elementi koje su piloti izvodili. U drugom dijelu utrke, tzv. freestyle disciplini (slobodan stil) ocjenjivački je žiri procjenjivao tehničku i vizualnu izvedbu elemenata (preciznost, težina/zahtjevnost elemenata itd.). Na kraju su zbrojevi bodova iz prvog i drugog djela utrke odali imena pobjednika.

Posebno iznenađenje za sve posjetitelje bio je nastup akro grupe HRZ-a 'Krila Oluje' koji su nakon šest godina ponovno imali priliku letjeti iznad 'svog grada' i za 'domaću' publiku te su, kao i uvijek, pokazali vrhunsku izvedbu kojom već godinama oduševljavaju posjetitelje mnogih europskih i svjestkih aero mitinga (Austrija, Turska, Poljska, Mađarska,...). Pljesak kojim je publika nagradila njihov nastup govorio je više od riječi'Pošto prvi puta ovako nešto ocjenjujem, teže mi se čini ocjenjivati zadane elemente, nego freestyle akrobacije. Dok se u freestyle disciplini izvedba ocjenjuje nizom od 1 do 10, u disciplini zadanih akrobatskih elemenata najviše presuđuje vrijeme. Mi možemo prolaznom vremenu eventualno dodati kaznene bodove ukoliko manevri oko pilona ili same akrobacije nisu dovoljno precizne. Stoga, osobno mi je lakše bilo ocjenjivati drugi dio utrke u kojoj sam se navodio po mojoj vlastitoj prosudbi i sveukupnom dojmu', rekao nam je u razgovoru jedan od članova ocjenjivačkog žirija, satnik Natko Kulić.

Ocjenjivački žiri je oduševljen održavanjem Adria Air Racea, posebice na tako predivnoj lokaciji. Čast im je bila što su pozvani ne samo kao počasni gosti, već i kao članovi žirija na prvom ovakvom događaju u Zadru i Hrvatskoj. Pozitivnom dojmu zasigurno je pridonio i velik broj ljudi koji se, unatoč ne tako optimističnom vremenskim prilikama odazvao, što je pokazatelj velikog interesa među 'domaćom,' ali i stranom publikom za akrobatsko letenje te velike podrške pilotima i organizatorima. Nadaju se kako će se ovakva događanja odvijati i ubuduće te postati tradicija, ne samo u Zadru, nego i diljem Hrvatske.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.