Događaji

Poslovna tajna

Sanaderov ugovor: Hrvatska neće kupiti francuske Airbusove, ali će platiti – penale

Sanaderov ugovor: Hrvatska neće kupiti francuske Airbusove, ali će platiti – penale

ad se samo pokušava naći modalitet da se Airbusu plati što manje za penale

Hrvatska će nastojati izvući se iz posla kupnje četiri nova Airbusa 319, što je ugovorno dogovoreno još u vrijeme Vlade Ive Sanadera, piše novilist

Potvrđeno je to Novom listu iz najviših Vladinih izvora, a čak je i čelnik Croatia Airlinesa (CTN) Krešimir Kučko o tome jučer govorio na tiskovnoj konferenciji povodom štrajka stjuardesa i pilota u toj tvrtki.

- Mi sagledavamo naše opcije, kazao je Kučko o sudbini novih Airbusova u CTN-u, ostavljajući dojam misterioznosti. No, iz visokih političkih izvora saznaje se kako nabava nova četiri aviona ne dolazi u obzir, jer novca jednostavno nema. Sad se samo pokušava naći modalitet da se Airbusu plati što manje za penale. Jer, nešto će se morati platiti, kako god se okrene.

Poslovna tajna

Najvjerojatnija opcija je jednostavno poništavanje ugovora, inače potpisanog 2008. godine. Kako se neslužbeno saznaje, Hrvatska, odnosno Croatia Airlines u tom bi slučaju morala platiti fiksne penale za raskid ugovora. Koliko je to novca, to se ne zna zbog poslovne tajne, no navodno fiksni minimalni iznos je oko devet milijuna eura, na što će se još dodavati varijabilni iznos.

Druga opcija kojom se barata je pokušaj da se avione odmah proslijedi nekom drugom operateru, bilo kao prodaja, bilo kao dugoročno iznajmljivanje. Time bi se donekle kompenzirao trošak Croatia Airlinesa, a ne bi se morali plaćati fiksni penali proizvođaču.
Na naplatu u teškim vremenima za ovu tvrtku tako dolazi Sanaderova širokogrudnost kada je kupovina raznih stvari, makar za državna poduzeća, u pitanju.

Naime, nije neka prevelika tajna, jer se o tome pričalo još u vrijeme potpisivanja kupoprodajnog sporazuma, da se ovom namjeravanom kupnjom »kupuje« podrška Francuske za hrvatski put u Europsku uniju. Francuska je jedna od dvije najbitnije države u eurokonzorciju EADS, dijelom kojeg je i Airbus, njegov civilni zračni sektor. Jasno, uz Francusku, druga najbitnija članica je Njemačka. Posao je dogovoren za iznos od oko 175 milijuna eura, što je Croatia Airlinesu u ovom trenutku nemoguća misija za isplatiti. Dapače, svi pravni poslovi trebali su se obaviti do početka ove godine, ali je hrvatska strana uspjela kupiti dodatno vrijeme. Pri tome, Croatia Airlines prema Airbusu nastupa zajedno s hrvatskom politikom, no jasno je da gigantski proizvođač neće odustati od svog djela kolača kojeg ima crno na bijelo.

Politička kupnja

Airbusevi, kojih sada CTN ima ukupno sedam (tri modela A320 i četiri A319), postaje tako kroz povijest ove tvrtke najveći problem. Naime, već je kupnju prvih sedam aviona bila označena problematičnom. Avioni su nabavljani u drugoj polovici devedesetih, i označavali su zahlađenje odnosa sa Sjedinjenim Državama, jer su mijenjali Boeinge 737. Prema tvrdnjama iz tog vremena, zrakoplovi su zbog potrebe brze političke kupnje preplaćeni, a na kraju je država morala iskeširati oko 650 milijuna kuna na ime garanata koji su dani proizvođaču. No, da ne bi bilo zabune, i kupnja isto tako preplaćenih Bombardiera Dash Q400 također je smatrana problematičnom.

NL/eZd


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.