Događaji

'Palo' povjerenstvo

Glasali za remont CRO-migova u Ukrajini - redom poslani u mirovinu

Glasali za remont CRO-migova u Ukrajini - redom poslani u mirovinu

Temeljem ovogodišnjeg plana izdavajanja, 30 lipnja u mirovinu ide 150 djelatnih vojnih osoba

Posao za remont i nadogradnju hrvatskih MiGova-21 dobio je neočekivan zaplet, piše slobodnadalmacija

Naime, samo nekoliko dana nakon što je 10. lipnja ministar obrane Ante Kotromanović potpisao odluku da remont hrvatskih lovaca obavi ukrajinska tvrtka "Ukrspecexport" doznajemo kako je umirovljeno gotovo cijelo stručno povjerenstvo koje je donijelo mišljenje da se Ukrajincima povjere stari hrvatski lovci. Sedmeročlano povjerenstvo redom sastavljeno od viših časnika HRZ zrakoplovno-tehničke struke poslano je u mirovinu.

Nije umirovljen samo jedan član povjerentva i to pilot Ivan Selak koji dalje ostaje u aktivnoj službi. Riječ je o povjerenstvu čiji su članovi jednoglasno svojim potpisom konstatirali kako je ukrajinska ponuda pouzdanija, a MORH im je na tome 'zahvalio' umirovljenjem.

Tu čudnu koincidenciju u kojoj su časnici prvo odlučili o višemilijunski vrijednom poslu remonta Migova, a potom postali umirovljenici, u MORH-u pojašnjavaju redovnom situacijom.

-Temeljem ovogodišnjeg plana izdavajanja, 30 lipnja u mirovinu ide 150 djelatnih vojnih osoba. Tko je bio u kakvom povjerenstvu, nema veze s time-očitovanje je koje smo dobili iz MORH-a.

Ako je 'palo' povjerenstvo, nameće se i legitimno pitanje daljnje sudbine ukrajinske ponude, jer očito ne postoji mehanizam koji održava zaključke umirovljenih časnika pouzdanim i vrijednim.

Koja je prava pozadina umirovljenja gotovo cijelog povjerenstva za MiGove za sada nije moguće pouzdano doznati. Podsjetimo, MORH je od ukrajinske tvrtke ‘Ukrspeceksport' zaprimio povoljniju ponudu (13,9 milijuna eura) u odnosu na rumunjsku (18,6 milijuna eura). Zbog vidljivo veće razlike, MORH-ovo povjerenstvo je (pre)brzo zaključilo kako je ukrajinska ponuda ta koja treba pobijediti na natječaju, oslanjajući se ponajprije, razumljivo, na činjenicu financijskog aspekta.

Također, u ovom slučaju ne postoji samo pravno već i sigurnosno ograničenje u rukovanju NATO opremom ugrađenom u naše migove jer je ‘Aerostar' preko nadležnih tijela u NATO-u 2003. godine tražio i ishodio dozvolu za ugradnjom i integracijom identifikacijskog IFF uređaja i NATO radio stanice. Kako doznajemo, rumunjski ‘Aerostar' je krajem prošle godine uputio službeni dopis na adresu MORH-a i Ureda predsjednika RH u kojem ova tvrtka posebno ističe nužnost zadržavanja IFF opreme (zbog kriptiranog moda 4) ugrađene u hrvatske MiGove unutar teritorija NATO zemalja.

Također, ‘Aerostar' je napomenuo zaštitu svog projekta ugradnje i integracije avionike, što je njihov razvojni projekt i imaju, što je i inače praksa, potpuno pravo na njegovu zaštitu. Prema člancima 9. i 10. ugovora između MORH-a i ‘Aerostara' iz 2001. godine, jasno su se obje strane usuglasile oko intelektualnog vlasništva i zaštite projekta.
Ukrajinski zavod nikada prije nije radio nikakvu modernizaciju borbenih aviona članica NATO-a, te stoga nema nikakve dozvole za ugradnju i integraciju osjetljive opreme.

SD/eZd


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.