Događaji

Trebao biti 24 sata na promatranju

Specijalisti šokirani: Umjesto u bolnicu, Hrženjak je doveden pred kamere

Specijalisti šokirani: Umjesto u bolnicu, Hrženjak je doveden pred kamere

Katapultiranje je proces u kojem pilot samo treba povući ručicu, što znači da može biti ozlijeđen, ali važno je da je pri svijesti, a sve ostalo odvija se automatski

Pojedini liječnici, iskusni specijalisti zrakoplovne medicine, šokirani su činjenicom da se samo nekoliko sati nakon katapultiranja iz MiG-a 21 pilot Stanko Hrženjak pojavio na konferenciji za novinare Ministarstva obrane RH.

Nakon što se uspješno katapultirao iz borbenog zrakoplova i pri svijesti se prizemljio, pilot Hrženjak, prema obavijesti iz MORH-a, nije imao ozljeda zbog kojih ga je trebalo zadržati na promatranju u KBC-u "Rebro", niti je bilo potrebno obaviti magnetsku rezonanciju.

Uz to, kažu u MORH-u, Hrženjak je dovezen uz pratnju liječnika zrakoplovne medicine iz 91. zrakoplovne baze Pleso.
Član sretne grupe

Ipak, jedan od istaknutijih specijalista zrakoplovne medicine (podaci poznati redakciji) rekao nam je kako je krajnje neuobičajeno da se pilot samo nekoliko sati nakon katapultiranja pojavi pred novinarima.

- Evidentno je da Hrženjak spada u sretnu i malu grupu pilota koji pri katapultiranju nisu teže ozlijeđeni zbog naprezanja, kao ni pri snažnom udarcu u slijetanju na zemlju, jer tada pilot vezan za sjedalo pada s padobranom u slobodnom padu - kaže naš sugovornik, dodajući da većina pilota nakon katapultiranja završi letačku karijeru zbog ozljede kralježnice.

Ipak, nastavlja naš izvor, promatrajući pilota na televiziji, njegov govor, gestikulaciju i smješkanje, sve upućuje na stanje šoka akutnog PTSP-a, odnosno posttraumatskog stresnog poremećaja jer je izbjegao smrt.

- Liječnička je praksa na zapadu da pilota nakon katapultiranja treba zadržati 24 sata na promatranju i obvezno obaviti magnetsku rezonanciju. I Srbija ima proceduru zadržavanja pilota na promatranju, pa i kad nema vidljive vanjske ozljede - kaže nam sugovornik, specijalist zrakoplovne medicine u mirovini.

Dva padobrana

MiG 21 ima katapultirajuće sjedalo KM-1. Katapultiranje se obavlja tako što pilot prvo povuče ručicu, a poklopac kabine odbacuje se eksplozivom. Proces izbacivanja pilota sa sjedalom iz kabine traje oko jedne i pol sekunde, a raketni pogon baca ga u vis i više od 70 metara.

Piloti MiG-ova 21 mogu se katapultirati i pri nadzvučnim brzinama (više od 1000 kilometara na sat), ali sigurnije je smanjiti brzinu kako bi pilot sa sjedalom izbjegao "udarac" zraka koji nastaje zbog pritiska pri nadzvučnim brzinama.

Katapultiranje je proces u kojem pilot samo treba povući ručicu, što znači da može biti ozlijeđen, ali važno je da je pri svijesti, a sve ostalo odvija se automatski.

Kad pilot izleti iz kabine, on je faktički "spakiran" u sjedalo. Tek kad sjedalo nakon nekoliko sekundi uspori na sigurnu brzinu izlijetanja, otvaraju se padobrani, prvo stabilizacijski, a zatim i glavni. Sjedalo na MiG-u 21, koji je stariji tip aviona, ima i nedostatak u odnosu na suvremene zrakoplove. Naime, pilot se ne može katapultirati dok avion stoji na pisti, nego je potrebno postići najmanju brzinu od 130 kilometara na sat kako bi se sigurno odbacila kabina i otvorio padobran.

Slobodna Dalmacija


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.