Događaji

(Ne)sigurnost prometa na željeznicama

HŽ Infrastruktura o željezničko-cestovnim prijelazima: Osvijestimo rizike

HŽ Infrastruktura o željezničko-cestovnim prijelazima: Osvijestimo rizike

Nakon jučerašnje tragične nesreće na željezničko-cestovnom prijelazu Čistine između kolodvora Otok i Spačva, Hrvatske Željeznice dale su dodatna pojašnjenja vezana uz problematiku sigurnosti prometa na željezničko-cestovnim prijelazima. Izrazili su i najdublju sućut obiteljima Knežević i Kovačević.

HŽ dodaje da nije točan podatak kojeg su neki mediji prenijeli, da je na tome prijelazu u posljednjih 15-ak godina poginulo nekoliko osoba. Od 2000. do jučer ondje su se dogodile tri nesreće. Dana 17. rujna 2000. pod vlak je podletio motorist i poginuo. U dvije nesreće (22. travnja 2005. i 28. svibnja 2009.), nasreću, nitko nije ozlijeđen. Tragičnim slijedom događaja jučer se ta statistika popela na pet smrtno stradalih na tome prijelazu, pojašnjava se u priopćenju HŽ-a.

Također ne stoji činjenica da postoje neosigurani željezničko-cestovni prijelazi (ŽCP) i pješački prijelazi (PP). Svi službeni ŽCP-i i PP-i na mreži hrvatskih pruga osigurani su nekom razinom osiguranja, a ona ovisi o vrsti ceste i kategoriji pruge koje se ondje križaju i u skladu je sa Zakonom o sigurnosti i interoperabilnosti željezničkog sustava.

Od ukupno 1521 prijelaza njih 897 (oko 60 %) osigurano je prometnim znakovima (Andrijinim križem i znakom STOP), 71 mehaničkim branicima (oko 5 %), 140 svjetlosnim i zvučnim signalima (oko 9 %), a 341 svjetlosnim i zvučnim signalima i polubranicima (oko 23 %). Preostala 72 prijelaza su pješački prijelazi osigurani mimoilaznim ogradama među kojima je njih 11 osigurano i svjetlosnim i zvučnim signalima za pješake (gotovo 5 %), dodaje se u priopćenju HŽ-a.

Rezultati analiza incidenata na željezničko-cestovnim prijelazima HŽ Infrastrukture upućuju na zaključak kako modernizacija osiguranja ne implicira i nužno smanjenje broja nesreća odnosno povećanje tehničke razine osiguranja, nažalost, ne rezultira i proporcionalnim smanjenjem broja nesreća. Naime, od ukupno 29 ozbiljnih nesreća/nesreća u 2013. njih čak 14 dogodilo se na ŽCP-ima osiguranima signalno-sigurnosnim uređajima (ima ih 552), a 15 na prijelazima osiguranima Andrijinim križem i znakom STOP (njih 897). Dakle, statistički je broj nesreća na ŽCP-ima osiguranima signalno-sigurnosnim uređajima približno jednak broju nesreća na ŽCP-ima osiguranima Andrijinim križem i znakom STOP.

Također, podaci pokazuju da je u većini slučajeva (oko 95 % slučajeva) uzrok nesreće na ŽCP-ima nesmotrenost vozača cestovnih vozila, motociklista ili pješaka koji neoprezno prelaze preko pruge i ne poštuju signalizaciju, odnosno osnovna prometna pravila.

Tomu u prilog govori i činjenica kako vozači čak i nasilno prolaze kroz spuštene polubranike te time izravno ugrožavaju vlastitu sigurnost, ali i sigurnost i živote svojih suputnika i drugih sudionika u prometu. Tako su vozači cestovnih vozila u 2013. slomili 518 polubranika na željezničko-cestovnim prijelazima, a polubranici su uz svjetlosno-zvučnu signalizaciju trenutačno najviša razina osiguranja. U prvih devet mjeseci ove godine zabilježena su 343 slučaja lomova polubranika. Važno je napomenuti da se svaki lom polubranika/branika može smatrati i potencijalnom nesrećom.

HŽ Infrastruktura ulaže vrlo velike napore kako bi modernizirala osiguranje na što više željezničko-cestovnih prijelaza i time ipak povećala razinu sigurnosti svih sudionika u prometu na križanjima željezničkih pruga i cesta.

U 2013. ugrađena su 32 nova uređaja s polubranicima i svjetlosno-zvučnom signalizacijom u vrijednosti oko 40 milijuna kuna, a do kraja ove godine trebali bi biti ugrađeni uređaji na 20 prijelaza, što je investicija od 20-ak milijuna kuna. Nedavno je s domaćim proizvođačem potpisan ugovor o isporuci 200 novih uređaja za osiguranje željezničko-cestovnih prijelaza te svake godine novom signalizacijom na najvišoj sigurnosnoj razini planiramo osigurati oko 50 prijelaza, stoji u priopćenju HŽ-a.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.