Vican i Glunčić: Nitko ne dvoji oko nastavka Cjelovite kurikularne reforme
Voditelji Povjerenstva za provedbu Cjelovite kurikularne reforme - rektorica Sveučilišta u Zadru Dijana Vican i docent na Prirodoslovno-matematičkome fakultetu Sveučilišta u Zagrebu Matko Glunčić ističu kako nitko ne dvoji oko nastavka te reforme, a kao prve zadaća izdvajaju analizu važećih dokumenata i propisa koji se odnose na reformiranje odgojno-obrazovnoga sustava, sagledavanje učinjenog, utvrđivanje problema te osmišljavanje puta njihova rješavanja.
Vican i Glunčić kao
primarne zadaće Povjerenstva navode i razmatranje strateških ciljeva, mjera i
aktivnosti koje se odnose na reformiranje sustava obrazovanja s gledišta ustanova
i čimbenika koji čine obrazovnu infrastrukturu i koji participiraju ili bi
trebali participirati u reformi.
Osnovani smo nakon brojnih
pitanja i inicijativa dijela profesionalne i druge javnosti, s nastojanjem
jasnijega prikazivanja stanja stvari u sustavu odgoja i obrazovanja od onoga
koji je mjesecima uzeo maha, te medijskoga i političkoga prostora, napominju
Vican i Glunčić u razgovoru za Hinu vođenu nakon njihova imenovanja za
voditelje toga povjerenstva.
Voditelji su suglasni kako
nitko ne dvoji oko nastavka CKR-a, a kao jedan od ciljeva navode kako će
Povjerenstvo razmotriti planirane korake vezane za reformu, kao što je
provođenje javne rasprave o 52 kurikularna dokumenta koja se od početka srpnja
postupno postavljaju na mrežne stranice Ministarstva znanosti, obrazovanja i
sporta (MZOS) i e-savjetovanje. Upozoravaju pak da je obrazovni dijapazon
toliko širok da tako intenzivno i dugotrajno skretanje pozornosti na pitanje
nastavlja li se reforma ili ne, ostavlja previsok indeks 'magle' na reformske
poduzetnosti, ali i niz drugih relevantnih koraka u preobrazbi sustava
obrazovanja, što višestrano šteti promišljanju unaprjeđenja obrazovnog sustava.
Sudeći prema tomu što kažete, za vas se ljeto nastavlja radno?
Članovi Povjerenstva pokazali su visok radni
elan na prvoj sjednici. Otvorene su vrlo različite teme, kao što su -
reformiranje strukovnog obrazovanja, potrebe formiranja još 13 sektorskih
vijeća, povezivanje aktivnosti između pojedinih ministarstava, razvlašćivanje
ministarstva nadležnog za obrazovanje od strateških aktivnosti vezanih za
obrazovanje. Primjerice, Vlada preuzima na sebe imenovanje tijela koje bira i
imenuje članove ekspertnih radnih skupina, a ministar nadležnoga ministarstva
za obrazovanje potpisuje rješenja. To isto tijelo - samo zato što ga je
imenovala Vlada, odnosno premijer, ima ingerencije veće od ministra nadležnoga
za obrazovanje, ono traži očitovanja od različitih ustanova iz obrazovne
infrastrukture o realizaciji aktivnosti iz Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije,
iako to nije predviđeno zakonom, ističe Dijana Vican.
Povjerenstvo je otvorilo
pitanje ove, u najmanju ruku, nespretne komunikacije, te ovlaštenja,
odgovornosti i moći toga i drugih tijela - postavilo je pitanje čemu služe
nadležno ministarstvo i druge ustanove. Ovaj problem se odražava, prema našem
mišljenju, i na kreiranje dokumenata CKR-a bez osiguravanja zakonskoga i
financijskoga uporišta, dodaje rektorica Vican.
S obzirom pak da su
tijekom stručne rasprave upućene brojne kritike na samu metodologiju pisanja
međupredmetnih tema, područnih kurikula, a posebno predmetnih kurikula,
Povjerenstvo je na svojoj prvoj sjednici u srpnju odlučilo uputiti na javno
savjetovanje i tri metodološka priručnika. Kako nam se javlja veliki broj
nastavnika i drugih zainteresiranih stručnjaka s primjedbama da je javna
rasprava prekratka zbog ljetnih praznika, spremni smo je produljiti, najavljuje
Matko Glunčić.
Kao što možete vidjeti
posla je napretek, te stoga ne smijemo gubiti vrijeme. Najhitnije je usklađivanje
zakonskog okvira i donošenje izmjena i dopuna zakonodavnog okvira jer ovako
predloženi kurikularni dokumenti neće moći stupiti na snagu. Nadalje, tu je i
analiza i prijedlog izrade financijskoga plana koji podrazumijeva detaljnu
razradu aktivnosti, vremenik provedbe, jasne uloge i zadaće te konačno,
proračun. S obzirom da to dosad nije napravljeno, teško je kratkoročno, a
posebno dugoročno ocijeniti financijske potrebe te je neophodno da se to učini
odmah. Naime, reforma bez zakonodavnog, a posebno financijskog okvira, samo je
popis lijepih želja. Ne bismo trebali gubiti dragocjeno vrijeme jer,
obrazovanje ne smije čekati, upozorava Glunčić.
Članovi Povjerenstva predstavnici su raznih ustanova, ali neke nisu imenovale ustanove. Možete nam reći nešto više o ulozi i jednih i drugih?
"Svaki ministar ima pravo osnovati
povjerenstvo kada procijeni da mu je određeno povjerenstvo potrebno i u
ministrovim je rukama 'ključ' kriterija za izbor članova. Za to postoji i
zakonska mogućnost, a kao praksa postoji u svim razvijenim zemljama. Osobno sam
sugerirala i priželjkivala sastavljanje povjerenstva u kojem bi bili
predstavnici obrazovne infrastrukture", podsjeća Vican.
Tijekom donošenja odluke
shvatila sam da je ministar napravio još bolji izbor - uključio je predstavnike
iz šire obrazovne infrastrukture i svi su predstavnici svojih ustanova.
Pridružio je predstavnike za objašnjenje kurikula "Hrvatski jezik" i
"Povijest", o kojima je bilo poprilično javne 'povike' tijekom
stručne rasprave. Kolega Glunčić predstavlja pak STEM područje, koje također
izaziva veliki reformsku pozornost. Svi članovi Povjerenstva razumjeli su svoje
uloge, pa su konstituirajuću sjednicu učinili radnom. Rad Povjerenstva temelji
se isključivo na raspravi i dijalogu, pribavljanju argumenata, objašnjavanju,
postavljanju pitanja, ističe Vican.
"Prije svega naglasio bih da Povjerenstvo
nije Ekspertna radna skupina za provođenje kurikularne reforme. Zadaća
povjerenstva je raditi na svojevrsnoj inventuri stanja s daljnjim preporukama
kao što je uvriježeno u europskim procesima te znanstvenim projektima",
objašnjava Glunčić.
Također, u zadaće
povjerenstva uključen je i financijski i pravni okvir. Ministarstvo se kod
imenovanja Povjerenstva držalo jezgre državnih i javnih tijela neizostavnih u provedbi
reforme školstva te nužnih za proces povezivanja obrazovanja i gospodarstva te
obrazovanja i šire društvene zajednice. U Povjerenstvo je, također, uključen
stručnjak za Hrvatski jezik i Povijest jer je u stručnoj raspravi oko Hrvatskog
jezika i Povijesti bilo najviše prijepora i komentara te bi tu činjenicu bilo
neozbiljno zanemariti. Također, namjeravamo u budućnosti u ovo Povjerenstvo
uključiti i predstavnike drugih institucija vezano uz potrebu razvoja i
implementacije šire platforme, ističe suvoditelj Povjerenstva.
Oko reforme obrazovanja postignut je nacionalni konsenzus? Dakle, pred Vama je ozbiljan zadatak?
"Riječ je o nacionalnome projektu koji,
iako je sadržaj svih stranačkih programa, nadilazi stranačke programe. Odgoj i
obrazovanje kao sustav nije stranačka svojina. Rad Povjerenstva nije politički
obojen", tvrdi Vican.
Pristup radu je
analitički, rasprava, dijalog i potkrepljivanje argumentima su naše metode
rada. Kada spominjete nacionalni konsenzus, podsjetit ću vas na činjenicu da je
Nacionalni okvirni kurikulum za predškolski odgoj i obrazovanje, opće obvezno i
srednjoškolsko obrazovanje ne tako davno (2011. godine) donesen nacionalnim
konsenzusom. Podsjetit ću vas na još jednu činjenicu, da je državne pedagoške
standarde za predtercijarno obrazovanje donio 2008. godine Hrvatski sabor. Ima
više državnih instanci koje bi sustavu odgoja i obrazovanja trebale pristupati
daleko ozbiljnije, umjesto zaboravom, ističe suvoditeljica Povjerenstva.
Dosadašnja rasprava o
kurikularnoj reformi pokazala je veliku zainteresiranost javnosti za promjene u
hrvatskom odgojno-obrazovnom sustavu te je postignut opći konsenzus o nužnosti
reforme školstva. Rezultati stručne rasprave i velik broj pristiglih očitovanja
u tu raspravu, njih više od tri tisuće, pokazali su visok stupanj
osviještenosti i angažmana struke oko kurikularne reforme. Iz svega ovoga,
jasno je da je pred nama ozbiljan i važan posao koji ne smije ovisiti o
politici, ideološkim podjelama ili izborima, smatra Glunčić.
Koji su, po vama, ključni nedostatci sadašnjeg obrazovnog sustava, te kako te nedostatke otkloniti?
Osobno mislim (ne govorim u ime Povjerenstva) da
je nerješavanje jednosmjenskog rada osnovnih i srednjih škola ključni problem.
Mislim da je problem što je proračunsko izdvajanje za obrazovanje nestabilno, a
pritom je upravo taj razdio državnoga proračuna 'otvoren' za uzimanje i krpanje
drugih politički prigodnih potreba. Najveći nedostatak je diskontinuitet u
strateškome planiranju obrazovanja, koji pak proturječi svrsi i smislu onoga
što ima značaj nacionalnoga projekta, tvrdi Vican.
Najvažniji faktor za
povećanje kvalitete obrazovanja i temeljni preduvjet uspješnih kurikularnih
promjena je nastavni kadar - učitelji, nastavnici, profesori. Najvažnije mjere
za poboljšanje kvalitete obrazovnog sustava trebaju biti usmjerene na
intenzivno i trajno stručno usavršavanje učitelja i nastavnika te na
poboljšanje njihova društvenoga i materijalnog statusa. Nadalje, trebalo bi
ustanoviti sustav poticaja i stipendija čime bi se u nastavnički poziv privukli
talentirani mladi ljudi i najbolji studenti, uvjeren je Glunčić.
"Također, važan problem hrvatskoga školstva je i strukovno obrazovanje koje bi trebalo istovremeno osposobiti učenike za rad na potrebnoj znanstveno-tehnološkoj razini, ali i osigurati im dovoljno temeljnih znanja za nastavak obrazovanja i cjeloživotno učenje. Taj problem tek treba riješiti i njegovo rješavanje i bit će jedan od važnih zadaća Povjerenstva", kaže Glunčić.
Vezane vijesti
-
-
-
Dijana Vican, rektorica Sveučilišta u Zadru, od danas više službeno ne bi trebala imati nikakve veze s radom Posebnog stručnog povjerenstva za provedbu Strategije obrazovanja, piše danas Večernji list.
-
Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak izjavila je nakon sastanka u Vladi u četvrtak navečer kako je njegov najvažniji zaključak da se od iduće školskoj godini 2018./2019. krene s pilot fazom cjelovite Kurikularne reforme.
Izdvojeno
-
U 12. kolu FavBet Premijer lige košarkaši Zadra gostovali su na vrućem terenu u Sinju kod Alkara gdje su odličnom obranom u posljednjoj dionici slavili rezutatom 61-71 (18-13-24, 26-15, 5-14) i zadržali stopostotni učinak.
-
Raštika biblijskih dimenzija narasla je u vrtu virskog domaćina Nevenka Kapovića kojeg na otoku Viru svi zovu Veno.
-
U derbiju 17. kola SuperSport HNL-a Hajduk i Rijeka su pred 29.489 gledatelja na Poljudu odigrali 2-2. Hajduk je dva puta vodio, ali se Rijeka oba puta vratila i sačuvala remi ostavši tako i nakon 17 kola bez poraza.
-
U 12. kolu FavBet Premijer lige košarkaši Zadra gostovali su na vrućem terenu u Sinju kod Alkara gdje su odličnom obranom u posljednjoj dionici slavili rezutatom 61-71 (18-13-24, 26-15, 5-14).
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.