Uznemirujući u svako doba dana

Sve više lažnih poziva i telefonskih prevara s međunarodnih brojeva

Ilustracija/PIXABAY

Sve je više lažnih poziva i telefonskih prevara s međunarodnih brojeva koji uznemiruju građane neovisno o dobu dana.

Ti pozivi često dolaze iz zemalja poput Litve, Češke, Cipra ili
Albanije, a uglavnom su pokušaji prevare.

Uznemirujući pozivi u svako doba dana 

Dok pojedini trikovi uključuju kratke pozive koji građane potiču
da uzvrate poziv i riskiraju visok telefonski račun, drugi
imaju uhodanu priču kako bi pristupili bankovnom računu i
većem izvoru novca, priča nam čitateljica Indexa. Danima su
joj stizali neprestani pozivi s različitih inozemnih brojeva koje
je ignorirala dok se jedno jutro u polusnu nije javila na poziv
iz Cipra.  

“Negdje oko 7 sati ujutro sam se javila, a s druge strane
mobitela ženska osoba mi se predstavila da zove iz Microsofta jer
primaju grešku s mog računala te je od mene zahtijevala da se
spojim kako bi me navodila da riješimo problem. 

Kada sam rekla da to ne želim napraviti, ona mi je odgovorila da
ne razumijem problem i da će mi ugasiti račun. Prekinula sam i
dalje ignorirala pozive jer sam čula da bi mi nakon spajanja
poslali nekakav ‘gift card’ i čekali da se spojim na internet
bankarstvo, a oni skinuli novce.

Sve sam prijavila tehničkoj podršci mrežnog operatera, a oni su
mi kazali da ne mogu puno učiniti jer nemaju mogućnost blokiranja
pojedinih brojeva u sustavu te da se ne javljam na pozive i ne
otvaram linkove”, ispričala nam je čitateljica. 

Koriste taktiku zastrašivanja. “Prekinite poziv”

I nije jedina. Velik broj ljudi žali se na društvenim mrežama na
neprestane pozive s međunarodnih brojeva koji stižu tijekom
cijelog dana, neovisno o satu, a kada jedan broj blokiraju, poziv
se samo preusmjeri na drugi. Neki su se s takvim valom poziva
susreli već prije dvije godine. 

Radi se o dobro poznatoj prevari telefonskim pozivom, odnosno
obliku phishinga, a ciljevi su krađa osobnih podataka i novca ili
ostvarivanje nekog drugog oblika koristi, kao što su pristup
osjetljivim podacima i širenje zlonamjernog softvera.”Prevare
tehničke podrške uključuju prevarante koji se lažno predstavljaju
kao predstavnici legitimnih tehnoloških tvrtki poput Microsofta.
Oni koriste taktike zastrašivanja kako bi uvjerili žrtve da
njihovi uređaji imaju ozbiljne tehničke probleme koji zahtijevaju
hitno rješavanje. Često zahtijevaju daljinski pristup uređaju pod
izlikom ‘popravljanja’ problema, što im omogućava instalaciju
malwarea ili krađu osjetljivih podataka.

Samo javljanje na takve pozive obično nije dovoljno da bi se
izazvala šteta, ali interakcija s prevarantom i pristajanje na
njegove zahtjeve mogu dovesti do problema. Preporučuje se
prekinuti poziv i ne instalirati softver ili aplikacije na
zahtjev pozivatelja”, pojasnio je Zlatan Morić, voditelj Katedre
za kibernetičku sigurnost Visokog učilišta Algebra. 

Ovakve prevare su vrlo raširene u svijetu, uključujući Ameriku i
Europu. Iz CARNET-a su poručili da građani sve kibernetičke
incidente mogu prijaviti na adresu incident@cert.hr i tako pomoći
u sprječavanju njihovog daljnjeg širenja. 

Prevaranti na razne načine dolaze do brojeva, pa se tako često
koriste društvenim mrežama, javno dostupnim zbirkama podataka ili
tehnikom automatskog biranja brojeva dok ne uspostave kontakt ili
kupuju liste s kontakt-podacima od treće strane koja ih je
nezakonito prikupila. 

Kako se zaštititi?

Iz HAKOM-a su nam kazali da u ovom slučaju upis u
registar Ne zovi neće pomoći jer on služi
isključivo za sprječavanje ili ograničavanje poziva hrvatskih
trgovaca. Korisnicima stoga preporučuju da brojeve blokiraju i
sve prijave operatorima. 

Pored blokiranja brojeva, Zlatan Morić objasnio je kako se
građani mogu zaštititi od prevaranata i smanjiti broj
uznemirujućih poziva. 

“Mogu koristiti aplikacije za filtriranje poziva i poruka koje
automatski prepoznaju i blokiraju potencijalno štetne kontakte.
Truecaller, Hiya i Should I Answer? su aplikacije koje pružaju
korisne alate za filtriranje poziva i poruka te omogućavaju
korisnicima da identificiraju i blokiraju nepoznate pozivatelje i
spam. Truecaller koristi obimnu bazu podataka brojeva
prijavljenih kao spam, dok Hiya koristi napredne algoritme za
analizu poziva, čime korisnicima pruža detaljnije informacije o
prirodi poziva. Should I Answer? nudi recenzije i ocjene za svaki
broj, pomažući korisnicima odlučiti trebaju li odgovoriti na
poziv, čime se povećavaju sigurnost i efikasnost upravljanja
telefonskim pozivima”, rekao je Morić. 

Najbolja obrana protiv telefonskih prevara su informiranost i
oprez, što nadležne institucije preporučuju u svakoj sumnjivoj
situaciji jer se napadači koriste vrlo profinjenim trikovima i
obećanjima kako bi izvukli novac ili vrijedne financijske
informacije. 

Visok rizik od kibernetičkog napada, a prevaranti sve
domišljatiji

Pokušavaju doći do osobnih podataka žrtava i prave se da rade u
zdravstvenom osiguranju, šalju lažne SMS-ove u ime Hrvatske pošte
ili poznate stranice Netflix u kojima navode korisnike na
otvaranje sumnjivih linkova. Uz to, koriste se lažnom e-poštom
banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu, ali i navode
na investicijske prevare. 

Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest