analiza
U 2017. porastao broj poginulih u prometu u Hrvatskoj
Udruga Sigurnost u prometu (SUP), u suradnji s Fakultetom prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, jučer je organizirala okrugli stol na temu ''Aktualno stanje sigurnosti cestovnog prometa''.
Podaci MUP-a kažu da je u prošloj godini u prometu poginula 331 osoba, što je za 24 više poginulih u usporedbi s 2016. godinom. Usprkos posljednjih godina ostvarenom znatnom poboljšanju općeg stanja sigurnosti cestovnog prometa i smanjenju broja poginulih, brojke ponovno zabrinjavaju. Stoga ova činjenica ukazuje na realnu mogućnost i potencijal za postizanje još boljih rezultata.
Najjasnija i najvažnija poruka okruglog stola bila je da se svi moraju još više potruditi kada je u pitanju stanje sigurnosti u cestovnom prometu.
- Od ukupnog broja smrtno stradalih sudionika prometnih nesreća je njih 208 (62.8 posto) preminulo na mjestu nesreće, a 23 (7 posto) pri prijevozu do zdravstvene ustanove. Dok je 100 osoba (30.2 posto) preminulo u razdoblju od 30 dana od prometne nesreće. Zbog nedopuštene je brzine poginulo 37.8 posto, a 27 posto najtežih nesreća skrivili su alkoholizirani vozači. Bilježimo 16.4 posto manje smrtno stradalih pješaka. Nažalost, svjedoci smo porasta broja poginulih. Mislim da smo kao država dosegli razinu u broju poginulih koju ćemo teško značajno moći spuštati, ali se trebamo maksimalno truditi – rekao je Miron Huljak iz Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije.
54 više poginulih u prometu od očekivanog
Sudionici su kroz argumentiranu i stručnu raspravu, temeljem podataka Ministarstva unutarnjih poslova o sigurnosti cestovnog prometa za 2017. i prethodne godine, ocijenili aktualno stanje i predložili mjere i aktivnosti za poboljšanje stanja do kraja perioda implementacije Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa RH 2011. – 2020. (NPSCP).
- Važno je za istaknuti da NPSCP za glavni cilj ima smanjenje smrtno stradalih osoba do 2020. godine za 50 posto u odnosu na 2010. godinu. Podaci kažu da je 2011. godine bilo 408 poginulih, a prema NPSCP se tada očekivalo 405, što i nije bilo zabrinjavajuće. Međutim, u prošloj je godini očekivano 277 poginulih, ali ih je bilo 331, što je za 54 više. Dok je u 2016. godini bilo 307 poginulih, a očekivalo se 298. Stoga je prošla godina bila zabrinjavajuća kada je u pitanju stradavanje u prometu. NPSCP je ostvariv ako dobije stvarnu potporu najviših državnih tijela i pojedinaca, a ne samo deklarativnu – rekao je Georg Davor Lisicin iz udruge Sigurnost u prometu.
Kvalitetna infrastruktura od velikog je značaja
Sudionici okruglog stola složili su se da ima puno prostora za napretkom. Korisnici imaju pravo na sigurnost u cestovnom prometu, a vrlo je važno što se prometne nesreće većinom mogu prevenirati.
- Zato moramo maksimalno kroz razne programe edukacije poraditi na povećanju svijesti kod sudionika u prometu. Prema podacima WHO stradavanja u prometnim nesrećama za osobe starosti od 15 do 29 godina su na prvom mjestu. Okvir za upravljanje sigurnošću treba biti temeljen na legislativnom okviru i primjeni dobre prakse, a organizacijska razina upravljanja pretpostavlja: planirati, provjeriti, učiniti i djelovati – rekao je profesor Davor Brčić s FPZ-a.
Infrastrukturi je potrebno pridavati veću pozornost, posebno u fazama izrade projekta.
- Najveći se problem dogodi kada se rade ceste i ostala infrastruktura, a ne razmišlja se dugoročno. Tako umjesto početnog troška od nekoliko tisuća kuna možete dobiti već za nekoliko godina trošak od nekoliko milijuna kuna ako nisu napravljene detaljne analize i ako se pojave problemi. Zato ovlašteni revizori koje u konačnici i educira FPZ ocjenjuju sigurnosni aspekt ceste u njenom cijelom životnom ciklusu, od osnovnog idejnog rješenja do kraja eksploatacije ceste. Ne smijemo se dovesti u situaciju da radimo neplanski – istaknuo je profesor Marko Šoštarić s FPZ-a.
Dnevno pogine više od 500 djece u prometu
Godišnji troškovi prometnih nesreća u svijetu iznose preko 500 milijardi dolara ili 1-3 posto bruto nacionalnog proizvoda svake zemlje (GNP). U razvijenim zemljama 80 posto prometnih nesreća s djecom događa se u automobilu za vrijeme vožnje, a 20 posto dok pješače. Sasvim suprotno, u nerazvijenim zemljama i zemljama u razvoju 80 posto prometnih nesreća s djecom događa se za vrijeme pješačenja, a 20 posto u automobilu za vrijeme vožnje.
- Dnevno u prometu u svijetu pogine preko 500 djece. Ako se ne poduzmu odgovarajuće akcije, predviđeno je da će se broj poginulih u cestovnom prometu u svijetu do 2020. godine popeti na 1.9 milijuna i da će prometne nesreće postati peti uzrok smrti do 2030. godine s 2.4 milijuna poginulih. Provedba projekta FPZ-a fokusirana je na edukaciju učenika, roditelja i vozača, infrastrukturne mjere, te razvoj novih tehnologija i alata kojima se može poboljšati sigurnost prometa u okruženju osnovnih škola. Cilj edukacije je upoznavanje s prometnim pravilima i rizicima u prometu koji će omogućiti djeci da se cijeloga života sigurno kreću u prometu i prelaze preko ceste, a odraslima za podizanje svijesti o potrebi zaštite djece u prometu – rekao je profesor Ljupko Šimunović s FPZ-a.
Prosječna starost vozila 13.99 godina
Iz godine u godinu se bilježi negativan trend porasta starosti hrvatskog voznog parka. U 2017. godini je starost za sva vozila iznosila 13.99 godina, a za osobne automobile 12.95 godina. Usporedbe radi, 2009. godine je prosječna starost vozila bila 9.98 godina.
- Negativan trend je u stalnom porastu i treba poduzeti nove mjere. Stariji vozni park stvara velike sigurnosne probleme. Od 6 do 8 posto nesreća uzrokuje tehnički neispravno vozilo. Kod tehničkog pregleda posebnu pozornost treba posvetiti sklopovima i dijelovima vozila, što su i najčešći razlozi neispravnosti: kočnice, ovjes, gume i upravljački mehanizam... Ljudi kupuju stare automobile, a onda da bi prošli na tehničkom ulože i više novca nego za koliko su ga kupili. Potrebna je detaljna stručna analiza nesreća u slučajevima sa smrtno stradalima – rekao je Luka Dorić iz Centra za vozila Hrvatske.
Zaključak sudionika okruglog stola je da se nažalost ne ostvaruju ciljevi NPSCP i potrebno je poraditi na tome. U razdoblju implementacije aktualnog NPSCP od 2011. do 2014. uglavnom su ostvareni ciljevi smanjenja smrtno stradalih osoba u prometu. U razdoblju od 2015. do 2017. godine dolazi do značajnijih negativnih odstupanja od ciljeva što upućuje na potrebu detaljne analize razloga pogoršanja. Udruga Sigurnost u prometu uskoro će se s prijedlozima javiti nadležnim institucijama.
- Vlada i drugi nositelji provedbe su nedovoljno uključeni. Nužno je u praksi promijeniti i usavršiti pristup upravljanja sigurnosti cestovnog prometa koristeći pri tom najbolju europsku praksu. Potrebno je osnivanje Agencije za sigurnost cestovnog prometa i jačanje medicinske skrbi o osobama ozlijeđenim u prometnim nesrećama uspostavom hitne helikopterske medicinske pomoći (HEMS). Treba vršiti pritisak na zakonodavce i političare, a policija treba povećati broj kontrola, te reorganizirati penalizaciju prekršaja i kaznenih djela u prometu. Potrebna je veća medijska podrška s temama prometne preventive, kao i organiziranje besplatnih edukacija sudionika prometa. Značajan je utjecaj tehničke ispravnosti vozila na sigurnost cestovnog prometa, a država treba poticati kupovinu novih automobila – zaključak je sudionika okruglog stola.
Vezane vijesti
-
Dva vozača upravljala vozilom/mopedom prije stejacanja prava na upravljanje motornim vozilom, dok je pet vozilo nedozvoljenom brzinom na autocesti A-1
-
S ciljem podizanja svijest o važnosti obavezne registracije i osiguranja motornih vozila, danas je na Poljani pape Ivana Pavla II u Zadru održana edukativno-informativna akcija u sklopu kampanje STOP NEOSIGURANIM VOZILIMA u organizaciji Hrvatskog ureda za osiguranje (HUO), Ministarstva unutarnjih poslova RH, Ravnateljstva policije i policijske uprave zadarske.
-
Policija je najavila da će pojačano nadzirati promet kako bi u vrijeme blagdana spriječili i kaznili najteže prekršaje, posebice tzv. četiri glavne ubojice u prometu - alkohol, brzinu, sigurnosni pojas i mobitel, ali i prekršaje recidivista.
-
U povodu početka nove školske godine Ministarstvo unutarnjih poslova priopćilo je kako će u ponedjeljak 3. rujna započeti s preventivno-edukativnom akcijom "Poštujte naše znakove", a vozače su pozvali na pojačan oprez posebno u blizini škola i na prilaznim pravcima.
Izdvojeno
-
Fra Marin će održati nagovor, potom predvoditi misno slavlje i euharistijsko klanjanje uz pjevanje Zbora mladih župe Bokanjac. Početak je u 19.30 sati.
-
Predsjedničke kandidatkinje Možemo! Ivana Kekin upozorila je u subotu da oko 300 tisuća žena u Hrvatskoj nema svog primarnog ginekologa i nadležni trebaju raditi da se to promjeni, a na upit novinara o svojoj vili u Istri rekla je da je zaradila, doktorica je znanosti, a muž rock zvijezda.
-
Policijski službenici nastavljaju s provođenjem kriminalističkog istraživanja.
-
Dva hrvatska državljanina u dobi od 53 i 51 godinu u trgovini u Bibinjama ovoga četvrtka ukrali su više parfma.
Reci što misliš!