
Bivši ministar gospodarstva Goranko Fižulić u Novom danu je komentirao novi sustav naplate cestarina kao i kretanje cijena energenata nakon što je Vlada najavila novo poskupljenje goriva.
Govoreći o novom sustavu cestarina Goranko
Fižulić je istaknuo da se nismo puno pomaknuli s mjesta.
“HAC 30 posto prihoda troši na zaposlenike koji sjede u kućicama,
tražio se model, sredstva za financiranje…
Izabrali su model koji nema nitko u Europi – naplata u
digitalnoj formi e-vinjeta, ali ne za vremensko
razdoblje nego za prijeđeni kilometar”, rekao je.
Objašnjavajući što se sve zna o novom sustavu naplate napomenuo
je da nigdje ne postoji takav sustav za sav promet.
“U Europi postoje tri modela naplate cestarina. Ne naplaćajuju se
uopće kao u Njemačkoj za osobna vozila ili u skandinavskim
zemljama; naplaćuju se putem naplatnih kućica kao u Italiji,
Španjolskoj ili Portugalu; i model putem
vremenske vinjete kao što imaju Švicarska, Austrija,
Slovenija, Češka, Slovačka, Rumunjska, Bugarska, cijelo naše
okruženje osim Italije”, rekao je Fižulić i dodao:
“Taj model je jednostavan, bazira se na to da odete na
internetsku stranicu, kupite e-vinjetu za neko razdoblje i ona je
vezana uz registraciju i bez zaustavljanja dolazite na
destinaciju. Ako to funkcionira u desetak zemalja u našem
susjedstvu, ako je jeftino i sigurno, Hrvatska je opet krenula
nekim svojim modelom kao čuveni, prastari ENC i raspisala je
natječaj koji košta sumanutih od 80 milijuna eura do 230
milijuna.”
Postavlja pitanje ako postoji model koji funkcionira, zašto
Hrvatska ide svojim putom, posebno kad vidimo da je Slovenija s
manje kilometara autocesta uspješnija.
Objasnio je i kako bi novi sustav trebao funkcionirati u praksi:
“Trebao bi se bazirati na računu koji imate kod HAC-a i preko
kojeg se skidaju spredstva za prijeđene kilometre. To je za mnoge
odvraćanje od korištenja autocesta jer čim to uključuje da morate
imati račun s kojeg će se nešto skidati, što god bilo, već se
nalazite u zoni nekomfora. Mogli smo primijeniti ono što
funkcionira u susjedstvu, i to već godinama.”
Fižulić dodaje da nije pronašao primjer u svijetu da netko tako
naplaćuje korištenje autoceste.
Odluka o najpovoljnijem povuđaču trebala bi biti donesena kroz
koji tjedan, no Fižulić ističe da se na natječaj javilo 20-ak
tvrtki s ogromnim rasponom ponuda – od 80 do 250 milijuna eura za
isti posao. “To je čito siva zona u kojoj se luta. Ne vidim
razlog zašto bi se Hrvatska trebala upustiti u avanturu naplate
koju nitko dosad nije isprobao”, zaključio je.