
Za budući razvoj zadarskog gospodarstva ključno je pitanje kako će se razvijati teretna luka u Gaženici, jer se kroz nju mogu oploditi svi oni silni milijuni eura uloženi u infrastrukturu.
Gaženica će biti napola dovršeni projekt ako ostane samo kao luka
za kruzere i trajekte, ova luka dobiva puni smisao tek ako se
razvije teretna luka.
Zbog toga je važno kakav je kvalitet ulagača koji
dokapitaliziraju Luku Zadar d.d. a sudeći po dosadašnjem razvoju
situacija navodni veliki ulagači iz Kine za sada ne daju nadu da
su ono što je Zadru i Luci Zadar d.d. potrebno.
Tko su ulagači u Luku Zadar?
Naime, ni nakon posljednje dioničarske skupštine koncem kolovoza
nije postalo jasnije tko je u stvari uplatio šest milijuna eura
za dokapitalizaciju i tko će ostvariti obećanja o sto milijuna
kuna ulaganja u razvoj.
Za potpuniju informaciju treba podsjetiti da Luka Zadar d.d.
prema koncesijskom ugovoru s državom Hrvatskom ima obvezu do
2039. godine uložiti u gradnju novih građevina i drugih objekata,
zaštitu okoliša i prekrcajnu opremu u ukupnom iznosu od 215,7
milijuna, uz godišnju koncesijsku naknadu koja je bitno veća nego
ranije.
Dakle investitori koji najavljuju ulaganje od 100 pa onda preko
200 milijuna kuna kao nešto što daju široke ruke, u biti bi samo
ispunjavali obveze koje Luka Zadar d.d. ima. Odnosno ako ne
uspije to realizirati gubi pravo na koncesiju, mora prestati
poslovati na dodijeljenom pomorskom dobru.
Kinezi koji su prema pompozno objavljenim prilozima u nekim
medijima donose Luci Zadar d.d. ono što joj je nužno potrebno.
Međutim, upitno je koliko su njihova obećanja realna i što će od
svega toga biti.
Naime, nitko od novih članova Nadzornog odbora, s adresama u Kini
ili Hong Kongu, uključujući i navodno najvećeg ulagača
Jinxiong Hua, nije na Forbesovim listama bogatih
Kineza, a ni Bloomberg nema neke podatke o velikim poduzetnicima
koji su, eto, upravo preuzeli Luku Zadar. Tko su zapravo ulagači
u Luku Zadar ?
Milijun eura Luke Zadar već stavili u džep
Osim toga, vrlo je neobičan poslovni potez, pogotovo za ulagača
koji najavljuje velike investicije, da odmah pri preuzimanju
tvrtke sebi dodjeljuje dividendu ostvarenu iz poslovanja
prethodnih godina.
U najavama za dioničarsku skupštinu bila je predviđena podjela
dividende od 10 kuna po dionici, a ona je na samoj skupštini
izglasana na iznos od čak 23,92 kune po dionici.
Budući da je već na Središnjem klirinškom depozitarnom društvu
registrirano da većinskih 92 posto dionica imaju Kinezi kroz
razne varijante (najviše kao Zadar seaport d.o.o. te ka Luxury
Real Estate d.o.o. koji je u međuvremenu postao vlasnik dionica
mariborskog taksista Danijela Robnika odnosno
njegovog Dilucula), to znači da su novi vlasnici sebi odobrili
isplatu oko milijun eura dividende na ime poslovanja iz 2017.
godine i zadržane dobiti iz prošlih godina.
Moguće je da su povećanjem isplate dividende s 10 na skoro 24
kune po dionici htjeli kupiti mir od malih dioničara, no oni i
dalje ne odustaju od tužbi i osporavanja zakonitosti odluke o
dokapitalizaciji.
Zasigurno ne stoga što nisu zadovoljni povećanjem dividende, nego
ne prihvaćaju da imaju svega osam posto dionica, da im prijeti
istiskivanje od strane većinskog dioničara. Te da zasad nema
garancije da će se ostvariti najave o ulaganjima bez kojih Luka
Zadar gubi pravo na koncesiju.
Bilo je još iznenađenja na dioničarskoj skupštini jer unatoč
najavama u novi NO nije ušao Mario Rendulić,
glavni čovjek Kinesko jugoistočno europske poslovne asocijacija
(CSEBA), već je i nadalje u NO ostalo Zvonimir
Zlopaša, očito preuzimajući značajniju ulogu u ovom
poslu.
Projekti – dizalica i uređenje nedovršene poslovne
zgrade
Da se ovim navodno velikim ulagačima nekako žuri podijeliti i ono
što je stvoreno prije njih, govori podatak da su već u utorak 4.
rujna na SKDD regulirali isplatu dividende na temelju tek
usvojenih odluka dioničarske skupštine, dakle isplatili su sebi
oko milijun eura.
Premda ova zadnja skupština još nije ni verificirana, da ne
potenciramo činjenicu o sporu oko dokapitalizacije s
prošlogodišnje dioničarske skupštine koji još nije dobio sudski
pravorijek (da ne potenciramo zabilježbu odnosno spor koji država
Slovenija vodi zbog dionica Danijela Robnika).
Tek prvo ročište u sporu malih dioničara oko dokapitalizacije
održava se 18. rujna, što znači da i dalje ostaje nedoumica je li
dokapitalizacija bila legalna. A Kinezi već podijelili dividendu!
Može li jedna velika dizalica, kažu najveća na Jadranu, koja se
prema najavama iz Luke Zadar namjerava uskoro kupiti te radovi na
uređenju nedovršenog i zapuštenog poslovnog objekta Luke Zadar
smatrati početkom investicijskog ciklusa?
Vrlo teško, jer prema koncesijskom ugovoru Luka Zadar ima puno
složenije obveze. Pitanje je, dakle, koliko su uistinu ovi Kinezi
koje su doveli Mario Rendulić i Zvonimir Zlopaša baš ono što Luci
Zadar i Zadru treba.



