
Na jadransku obalu i njene destinacije ne putuje se samo autom, već i autobusima, vlakovima, a neki čak i lete. Što se najbolje isplati?
Tportal je izračunao troškove prijevoza do
tri ključna destinacije: do Rijeke, koja je središte za
turiste koji ili nastavljaju prema Istri ili ostaju na
obližnjim otocima te u središtima
poput Opatije ili Crikvenice. Potom do Zadra,
u koji hrli najviše turista iz Zagreba i okolice,
te Splita, koji je centar za sve one koji više vole
južni dio Dalmacije.
Autobus
Povratna karta sa zagrebačkog Autobusnog kolodvora
do Rijeke može se kupiti u rasponu od 116 do 175
kuna po osobi, tj. od 232 do 350 kuna za dvije osobe.
Karte za djecu u prosjeku se prodaju za trećinu pune cijene, što
također treba unijeti u kalkulaciju. Pri
odabiru autobusa važno je gledati koliko putovanje
traje, ima li presjedanja i koliko stanica ima. U idealnom
scenariju autobus će stati samo u Karlovcu i vožnja će
trajati manje od tri sata. Staje li autobus još u Delnicama
ili Fužinama ili u najgorem scenariju da morate čekati bus koji
dolazi s druge linije te produžuje za Rijeku, put se može
produljiti i na više od tri sata.
Najjeftinije povratne karte za Zadar mogu se kupiti za
već 139 kuna, dok najskuplje stoje do 184 kune. Za
dvije osobe to je trošak od 278, odnosno 368
kuna. Izravna vožnja, bez stajanja, od Zagreba do Zadra
traje oko tri i pol sata. Prilikom ovog putovanja potrebno
je obratiti pozornost na stanice jer primjerice postoje linije
koje staju ‘svakih pet metara’ pa se do Zadra može putovati
i više od pet sati.
Split je najudaljeniji, time i najskuplji. Najjeftinija
povratna karta da se naći za 188 kuna, najskuplja će vas
stajati 216 kuna – za dvije osobe to
je 376,odnosno 432 kune troška. Pri tome,
najkraća vožnja traje oko pet sati, dok biste se u slučaju
da se ukrcate na bus s brojnim stanicama do Splita mogli
voziti punih osam sati!
Vlak
Vlakovi Hrvatskih željeznica u nekim su slučajevima čak
i skuplji od autobusa privatnih operatera, no redovito njima
putovanja traju bitno duže. Primjeri koje ćemo iznijeti odnose se
na vožnju u drugom razredu jer prvi razred u kompoziciji domaćeg
vlaka bude daleko skuplji nego vožnja autobusom.
Krenimo s Rijekom. Dva putnika mogu birati između dvije
karte koje će ukupno platiti ili 222 kune
(jeftinija) ili 236 kuna (skuplja opcija). Najbrža
tura do Rijeke vas vodi za tri sata i 37 minuta, dok
rekordno duga vožnja može trajati čak 12 sati, ali uz sedam
sati čekanja u Ogulinu. Ako vas zanima noćni život Ogulina, to je
dobra prilika za vas.
U slučaju Zadra također se nude dvije opcije – jeftina
varijanta za dvoje stoji 394 kune, dok je skuplja 405,6
kuna. Ovaj put trajat će između šest i osam sati, no nude se
i vlakovi koji putuju po 16 sati. Taj vlak devet sati čeka u
Kninu.
Iako je Split najudaljeniji od spomenuta tri grada,
linije vlakom do njega su iznenađujuće ‘brze’. Naime, vlak vas do
Splita može dovesti već za šest satipo cijeni
od 416 kuna za dvije osobe. Najdulja vožnja traje
gotovo devet sati, ali košta ‘samo’ 376 kuna.
Automobil
Prije vožnje automobilom najprije treba odlučiti idete li
autocestom ili starim cestama. Zanimljivo, vozili se starom ili
autocestom, udaljenost Zadra od Zagreba gotovo je ista.
Autocestom ćete se voziti 286 kilometara, dok je vožnja
starom cestom preko Velebita četiri kilometra kraća.
Googleove karte računaju kako se autocestom A1 u
uvjetima normalnog prometa od Zagreba do Zadra stiže za dva
sata i 55 minuta. S druge strane, korištenje stare
ceste D1 produljuje putovanje na tri sata i 55
minuta, točno sat više, također u uvjetima normalnog prometa.
Ako vaš automobil u prosjeku troši šest litara goriva, put starom
cestom koštat će vas 259 kuna (518 kuna s povratkom), dok
ćete na autocesti potrošiti goriva za 222 (444)
kune. Jedina razlika u ove dvije rute, prema
Michelinovu kalkulatoru, cestarina je od 134 kune i još
toliko za natrag. Isplati li vam se više imati 194
kune ili putovati na more i natrag najmanje tri sata dulje,
ostavljamo vama na procjenu. Pri planiranju puta valja posjetiti
i HAC-ov kalendar, na kojem možete vidjeti kojih se
dana očekuju najgore gužve.
Što se tiče puta u Rijeku i okolicu, on autocestom
traje sat i 47 minuta, iznosi 161 kilometar i ravno 200
kuna (400 kuna s povratkom) troška goriva i cestarine.
Starom cestom od Zagreba do Rijeke treba voziti dvostruko
dulje – gotovo četiri sata i 189 kilometara – što
stoji 170 kuna u potrošenom gorivu. Dakle 30 kuna
uštede za dva sata više vožnje, barem prema Michelinovu vodiču.
Od Zagreba do Splita izvan autoceste vozit ćete 368
kilometara, za što prema Michelinu treba sedam sati i ukupno vas
košta 333 kuna u gorivu, naravno pod pretpostavkom da
automobil troši oko šest litara. Autocesta nudi 406
kilometara udaljenosti, ali i samo četiri sata vožnje, tri
sata manje nego starim cestama. No trošak je malo viši i
iznosi 495 kuna ili 162 kune više nego ako idete
starim cestama.
Avion
Za kraj, ostaje nam avion. Do Rijeke (Krka), Pule i Zadra
letjet ćete tek oko 40 minuta, ali vas zato ne mora brinuti
gužva na autocesti, naravno ako pronađete let koji vam
odgovara. Low cost kompanije u pravilu ne pokrivaju
destinacije unutar Hrvatske, pa vam preostaje tek nekoliko
direktnih letova Croatia Airlinesa i njegove
konkurencije.
Od Zagreba do Pule, baš kao i do Zadra, leti se
po 45 minuta po cijenama već od 700 kuna. Let
do Splita stajat će vas nešto više od 800 kuna, baš kao
i do Dubrovnika. Inače, Dubrovnik je sa Zagrebom povezan i s
nekoliko drugih kompanija, no direktnih letova gotovo da nema.
Primjerice, do Dubrovnika iz Zagreba možete doći i za 2800
kuna, ali najprije letite u Beč ili München, što baš i nema
previše smisla.
Zaključimo još jednom usporedbom: dvoje ljudi od Zagreba do Zadra
put autobusom platit će u prosjeku 360
kuna, vožnju vlakom 400 kuna, dok će automobilom,
vozeći autocestom, potrošiti 356 kuna.
Kako vas niti vlak niti autobus vjerojatno neće dovesti pred
vrata destinacije koju ste odabrali, potrebno je dodatno
potrošiti za lokalne autobusne linije ili taksi, pa pomalo
nevjerojatno, ali istinito ispada da je osobni automobil u
Hrvatskoj najpovoljnija metoda putovanja, koja ujedno
pruža najveću razinu komfora.



